SSD og HDD arbejde sammen?

  • Hejsa


    Jeg er igang med at bygge en ny maskine og overvejer at købe en SSD 120GB og en HDD 3000GB, men jeg
    undre mig over om de kan arbejde sammen, altså jeg vil have min OS på SSDén og så have spil på min HDD, men kan det lade sig gøre uden problemer?, de er begge i SATA 3.


    PS. På forhånd tak :cheers:

  • Ja, det kan de godt.


    OBS: Jeg forstår godt hvad du mener, men HDD står for Hard Disk Drive, og en SSD er en HDD, så det er noget sludder du får skrevet, hvis ikke man læser igennem din misforståelse.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af MCcloud
    Okay men jeg har IKKE tænkt mig at sætte dem i RAID, men bare for sig selv


    PS. Sorry for misforståelsen


    du kan kombi en SSD med en HDD så du ka bruge HDD some cache hvis jeg husker rigtig og det ik er omvendt men RAID kan du ikke det skal være 2 ens diske.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|


    du kan kombi en SSD med en HDD så du ka bruge HDD some cache hvis jeg husker rigtig og det ik er omvendt men RAID kan du ikke det skal være 2 ens diske.


    Nej her er noget du misforstår. Det er SSD'en som er cache og ikke harddisken ;)


    Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Ja, det kan de godt.


    OBS: Jeg forstår godt hvad du mener, men HDD står for Hard Disk Drive, og en SSD er en HDD, så det er noget sludder du får skrevet, hvis ikke man læser igennem din misforståelse.


    /ask


    Undskyld, men tror da nok han har skrevet det rigtigt? eller overser jeg noget?


    En SSD er jo ikke en HDD..
    HDD = Hard Disk Drive
    SSD = Solid State Drive


    Det er begge Drives = drev, men en SSD er jo ikke opbygget af Hard Disks.. Det er jo elektronisk og ikke mekanisk..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af MCcloud
    Okay tak forsvarene, men jeg har ikke tænkt mg at sætte dem i COMBI eller i RAID, men for sig selv kan det lade sig gøre? :crazyeyes:


    ja bruge SSD til OS og så en anden til games ka da fint gøres el. SSD til både OS og Games :razz:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af MCcloud
    Okay tak forsvarene, men jeg har ikke tænkt mg at sætte dem i COMBI eller i RAID, men for sig selv kan det lade sig gøre? :crazyeyes:


    Sagtens..


    Kan du finde ud af at formatere og installere OS (Windows)? For hvis du kan det, så installere du bare dit OS på SSD'en, og når du så har det hele oppe og køre, så går du ind og formatere HDD'en og så er den klar til at få smidt alt det efter den, som du vil..


    De får hver deres drev bogstav, og det bogstav skal du være opmærksom på, når du installere programmer/spil..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Hvis du skal undgå at gøre noget forkert, så kan du evt. boote op kun med SSD i og installere OS på den. Derefter kan du tilslutte HDD og installere alt andet end OS.
    Denne fremgangsmåde kan være smart, hvis man ikke er så stærk i at finde rundt i BIOS og skelne drevnavne fra hinanden under installation.


    Må indrømme at jeg heller ikke kan læse noget forkert i posters indlæg, da terminologien virker korrekt i mine øjne..!?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Rigtigt - det er bare ask der tåger lidt. ;)


    Nå nå... I har jo nok ret, tænkte HDD som den generelle betegnelse for en Hard Disk, som en SSD så vil være en undergruppe af. Efter lidt yderligere søgen kan jeg da godt se at HDD som regel bliver beskrevet med "skiver" i, men om det er historiske årsager er jeg stadigt ikke fuldt overbevist om.


    Men til OP: Som Renegger skriver, start med at smid SSD'en i systemet og installer OS, når dette er færdigt så smid den anden disk i og formater denne.


    /ask


  • Alle harddiske har hårde metalskiver inden i.
    Det kommer fra den gang der fandtes floppy disk, så var det nemt at adskille de to typer fra hinanden. Der var de bløde/floppy og de hårde/hard.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Nej Shadows. SSD diske består af store Flash RAM moduler (USB stik) - der er ingen mekaniske bevægelige dele modsat den normale harddisk der har skiver og en læsearm. Det er dér forskellen ligger, og derfor at man ikke kan kategorisere en SSD som en HDD. ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Nej Shadows. SSD diske består af store Flash RAM moduler (USB stik) - der er ingen mekaniske bevægelige dele modsat den normale harddisk der har skiver og en læsearm. Det er dér forskellen ligger, og derfor at man ikke kan kategorisere en SSD som en HDD. ;)


    Hvor f..... ser du jeg nævner ordet SSD?


    Jeg har ingen steder skrevet der er plader i SSD's.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Jeg tolkede din udtalelse som om at du generaliserede de to sammen - min fejl. :cheers:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • og så i ikke kommer op at slås herinde...sammenlign en almindelig harddisk som de gamle LP´ere der krævede en skive og en læsearm, og en SSD harddisk er som en microchip i dine kameraer fx.....metoderne er forskellige og begge har fordele og ulemper.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Køb to ssd drev og smid dem i raid 0 så for du enu mere hastighed på.

    Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
    Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
    OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
    HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
    ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Meinder
    Køb to ssd drev og smid dem i raid 0 så for du enu mere hastighed på.


    Men mister man så ikke TRIM?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H