Router til fibernet

  • Hej med jer


    Jeg skifter fra ADSL til 30/30 fibernet (måske højere hastighed på sigt). Og i den forbindelse skal jeg have en ny router.


    Hvad kunne være en god router til disse noget høje hastigheder?


    Jeg har kigget på Dlink 655:


    http://www.proshop.dk/Netvaerk…oes-N-router-2085498.html


    Og på Dlink 825


    http://www.proshop.dk/Netvaerk…-Band-Router-2216750.html


    Jeg er mest "nervøs" for om min nye router kan levere ordentlig hastighed i duplex når man kommer op over almindelig ADSL hastighed. Er det en rimelig bekymring?


    Routeren skal servicere et hjemmenetværk med 5 PC'er og 2-3 andre internet enheder, heriblandt en server.
    Alle maskinerne bruger internettet meget (streaming, spil osv.)


    Er der nogen der har erfaringer med router performance når man får fibernet med 30+ mbit? Lyder de nævnte routere brugbare?


    Tips til andre kandidat-routere modtages gerne.


    Mvh
    Simon

  • Der er masser af routere der kan klare den båndbredde, men et godt udgangspunkt vil være en 802.11n router, da de ofte har nyere (og dermed hurtigere) CPUer.


    Begge de to routere du har listet vil fint kunne klare det.


    Ellers så kig på nogle charts: LINK

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Du kommer slet ikke i nærheden af hvad en nutidig router kan klare med Fiber. :)


    Indtil for et par år siden hed hastigheden på portene 100Mbit, hvilket vist er noget af det højeste du overhovedet kan få leveret som privat. Nu har de fleste routere af kvalitet 1000Mbit, hvilket er omtrent 10 gange så meget som de største fiber forbindelser - så ingen grund til bekymring dér.


    Begge D-Link routere er udmærkede bud. :9xo

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Du kommer slet ikke i nærheden af hvad en nutidig router kan klare med Fiber. :)


    Indtil for et par år siden hed hastigheden på portene 100Mbit, hvilket vist er noget af det højeste du overhovedet kan få leveret som privat. Nu har de fleste routere af kvalitet 1000Mbit, hvilket er omtrent 10 gange så meget som de største fiber forbindelser - så ingen grund til bekymring dér.


    Begge D-Link routere er udmærkede bud. :9xo


    Nu siger det ikke så meget om routerens evne til at route om der er en gigabit switch i routeren eller ej.
    Da det kræver regnekraft at route, ligger den reelle båndbredde der kan overføres med fra WAN til LAN og omvendt under hvad der er muligt på et LAN(giver vel også mening, at der er overhead forbundet med at behandle pakkerne).


    Altså det afhænger af hvad den processor der sidder i routeren er i stand til.


    Kig evt. på de charts jeg linkede til, for et eksempel på hvad moderne routere er i stand til.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Nej selvfølgelig spiller CPU'en også ind - men nu er begge routere specificeret til at køre Gigabit på WAN porten, så man må jo gå ud fra at de har testet begges evne til at route på det niveau og at det er fyldestgørende, hvilket 655'eren da også klarer udmærket på dit chart. ;)


    Nu skal der så heller ikke alverdens regnekraft til at route pakker i et privat hjem, da de fleste pakker havner det samme sted hver gang.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Nu fik jeg kigget lidt på smallnetbuilder linket og jeg kan godt se at moderne routere kan køre 100vis af mbit uden problemer. Så der er godt nok sket noget siden jeg måtte opgradere min dsl router for at køre mere end 4mbit :)


    Jeg har kigget lidt på Linksys E4200 i mellemtiden (også anmeldt her på sitet) den er noget nyere end de to dlink som jeg kiggede på før så den tror jeg faktisk det bliver.


    Tak for input til jer alle.


    Mvh
    Simon

  • Nu kan jeg se alle snakker Wan-til-Lan hastigheder, her kan du se hvilke der lever op til dine krav:
    http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view


    Her kan andre også se at det er umuligt at få mainstream routere som faktisk kan udnytte 1GB på WAN siden.


    Dog er det langt oftere noget helt andet som får routere ned i knæ, folk tror bare blindt på det med deres maksimum hastighed.
    Det du skal sikre dig er hvor mange connections den kan klare. Her skal du helst tage en der kan klare minimum 12000 på en gang (baseret på det antal enheder du siger den skal servicere).
    http://www.smallnetbuilder.com…rts/bar/77-max-simul-conn


    Jeg kan oplyse jeg benytter en Atom D330 Dual Core med 4GB ram som router/firewall på min 70/70 fiber ved Waoo. Den køre pfSense 2.0 RC3.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Hvis det er så har jeg en ECM3610E06A3000R med 512mb ram og 8GB flash du kan købe, den kan helt sikkert klare det du vil belaste den.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • så det du siger er at den der den asus router faktisk er den bedste router til hjemme brug lige nu?


    For den koster da ikke alverden. for står nemlig også og skal anskaffe en router til mit fiber da den lorte netgear jeg først købte crasher hver gang man sætter den til at udnytte hele forbindelsen, og det enda kun 40/40

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pancake
    så det du siger er at den der den asus router faktisk er den bedste router til hjemme brug lige nu?


    For den koster da ikke alverden. for står nemlig også og skal anskaffe en router til mit fiber da den lorte netgear jeg først købte crasher hver gang man sætter den til at udnytte hele forbindelsen, og det enda kun 40/40


    Hvilken Asus?

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • ...den Asus som er på toppen af det chart du selv har gen-linket til. :roller:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nu sagde jeg du IKKE skulle bruge den chart, men bare gav den fordi folk spurgte. Den du skal gå efter er chart nr 2, og der er IKKE en Asus i toppen.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850