SSD til arbejdsbrug

  • Hej drenge


    Jeg er på jagt efter en SSD til arbejdscomputeren og har brug for et godt råd. Hvis man nu ser bort fra alle de almindelige fejl og uheld der kan opstå ved enhver HDD/SSD, ville i så mene at det var en god ide at tage en af de mere robuste?


    Kan jeg tillade mig at spare lidt og nappe en Crucial M4 256Gb eller skal jeg give det mere for en Intel SSD 510 Series 250Gb / OCZ Vertex 3 Max IOPS 240GB?



    Vinder jeg noget ved det? Den vil typisk køre 8-9 timer om dagen.

  • Du bør under alle omstændigheder få dig noget backup, hvis det data du har er vigtigt.


    Men hvilken SSD du vælger, er også afhængigt af hvilket bundkort du har i din computer, for hvis du ikke har en SATA-3 port, kan du næsten lige så godt vælge en af de ældre udgaver.


    F.eks. OCZ Vertex 2 240GB: LINK
    Til ca 2350kr, er den super billig.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Den største fordel er IMHO den korte startup tid, evt. endnu kortere wake-up fra standby, samt at den er lydløs og ikke mærker, hvis du smider rundt med en bærbar kørende. Hvis du bare arbejder kontinuerligt, skal det være meget datatungt, hvis du kan mærke den store læse-/skrive hastighed. Jeg ville iøvrigt vælge den OCZ, forudsat at du har en sata 6 Gb/s controller, ellers med en sata 3 Gb/s controller en fra corsair force (som jeg selv bruger).

  • Umiddelbart har jeg kun sata 3 Gb/s til rådighed. Jeg ville købe gen. 3 fordi det var det nyeste, men kan godt se at der er penge at spare på den OCZ som RTM linker til.


    Jeg tror heller ikke de forskellige hastigheder har nogen betydning, mellem dem jeg foreslår i første post, jeg var mest nysgerrig på om det kunne svare sig med de lidt dyrere business modeller.


    Det er forholdsvis tunge simuleringsprogrammer jeg skal køre i eksempelvis Ansys/Abaqus og Matlab, så det er vel ikke så dumt at kaste en SSD i?