Geninstallere Windows?

  • Har lige købt ny hdd, som jeg skal bruge til systemdisk. Er det muligt at smide alt det jeg har på min gamle systemdisk over på den nye og så boote fra den? Eller skal jeg hele besværet igennem med at geninstallere Windows og alle de andre programmer på den nye?

  • Windows skal geninstalleres på den nye Hdd, desværre.


    mvh
    jurge

    Amd Phenom II X4 955 BE - Kølet af Scythe Mugen 2 Rev. B
    Asus M4A87TD/Usb 3
    Kingston Hyper X 2x2 GB 1600Mhz
    XFX Radeon HD 6950 2GB "Dual Fan"
    Seagate Momentus XT 500 GB/Samsung F1 750 GB
    Corsair TX750W
    Fractal Design Define R3
    Samsung Syncmaster T220
    Windows 7 Home Premium 64bit
    Logitech G11/Logitech G5/Steelseries 5L/eDimensional AudioFX Pro 5+1

  • Der findes værktøjer, der laver et komprimeret image af c-drevet (og windows 7 for-partition og master boot record). Dette kan du lagre på en usb-harddisk, eller en anden partition. Programmet genererer også en bootable CD-skive, og den skal du bruge for at restore image på den nye harddisk. Det er værktøjer som: 1) paragon harddisk manager (32 eller 64 bits version, min foretrukne), 2) acronis 11, 3) ghost ?
    Brugen afhænger også lidt af, hvordan windows (7?) er installeret på din PC. Hører du til dem, der bare har een stor partition på en kæmpe harddisk, så er c-drevet jo gigantisk, og image vil fylde utroligt. Har du været klog og har et c-drev med den størrelse styresystemet kræver (op til 80 Gb), så er det meget bedre.

  • Så lærte jeg også noget nyt idag :ph34r:

    Amd Phenom II X4 955 BE - Kølet af Scythe Mugen 2 Rev. B
    Asus M4A87TD/Usb 3
    Kingston Hyper X 2x2 GB 1600Mhz
    XFX Radeon HD 6950 2GB "Dual Fan"
    Seagate Momentus XT 500 GB/Samsung F1 750 GB
    Corsair TX750W
    Fractal Design Define R3
    Samsung Syncmaster T220
    Windows 7 Home Premium 64bit
    Logitech G11/Logitech G5/Steelseries 5L/eDimensional AudioFX Pro 5+1

  • Du skal så lige være opmærksom på at Windows ikke er begejstret for at du ændrer dens partitionstørrelse. Visse programmer kán få problemer med det.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Min nuværende hdd er på 120gb og der er brugt lige under 100gb med win7 og 1milion programmer.
    Ser næsten ud til at være nemmere at starte forfra med en ren installation :boxed:


    Ville dog være rart, hvis jeg bare kunne smide den nye hdd i maskinen, kopiere hele den gamle hdd over på den, slukke maskinen og så boote op på den nye :dance:

  • Dit drømmescenarie er også det enhver pc-supporter gør med venstre hånd. Du har bare ikke prøvet det før. Det sjoveste er, at licensen følger med image over, og det kører også på et andet bundkort, selvom windows 7 ofte skal bruge ca. 10 minutter til at finde drivere.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Danemagic
    .... og det kører også på et andet bundkort, selvom windows 7 ofte skal bruge ca. 10 minutter til at finde drivere.


    når der skiftes meget HW er det dog altid en god ide med en geninstallation, idet man ofte ender med en del driver-bøvl. Tit vil systemet fungere, bare ikkesærligt optimalt.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Danemagic
    Dit drømmescenarie er også det enhver pc-supporter gør med venstre hånd.


    Ah well, jeg er bare en lille pc newbie, så for mig er det en kæmpe opgave, hehe.
    Tak for hjælpen til jer alle :rules: