Computer vil ikke tænde

  • Halløj


    Vi er lige kommet hjem fra en uges ferie og har haft kontakten til computerne slukket. Det første jeg selvfølgelig gør når jeg kommer hjem er at tænde op for systemerne og min kærestes computer gider ikke tænde - bundkortet står og blinker grønt, tastaturet står og blinker og højtalerne giver en klikke lyd. Har en anelse om at det kan være psu eller bundkortet.
    Det eneste jeg har mulighed for at afprøve er at sætte min psu til, bundkortet kan jeg desværre ikke teste da mit system består af et amd setup.
    Ville i mene at jeg skal afprøve min psu? Eller kunne det være bios batteriet - eller har det intet med det at gøre?


    Systemet som den er gal med er:


    E6600 cpu
    asus p5k deluxe bundkort
    4gb kingston ram
    8800gts gfx
    antec phantom 500w psu


    Mvh
    jurge


    Kører også på hwt :razz:

    Amd Phenom II X4 955 BE - Kølet af Scythe Mugen 2 Rev. B
    Asus M4A87TD/Usb 3
    Kingston Hyper X 2x2 GB 1600Mhz
    XFX Radeon HD 6950 2GB "Dual Fan"
    Seagate Momentus XT 500 GB/Samsung F1 750 GB
    Corsair TX750W
    Fractal Design Define R3
    Samsung Syncmaster T220
    Windows 7 Home Premium 64bit
    Logitech G11/Logitech G5/Steelseries 5L/eDimensional AudioFX Pro 5+1

  • Prøv med din PSU og se om det giver noget, ellers ville jeg da lige prøve og reset bios, evt bytte bios-batteri, men mig bekendt er batteriet der for at bios gemmer dens indstillinger så hvis det er dødt mister man blot indstillingerne, men computeren burde virke, med mindre den selvfølgelig skal være indstillet specielt i bios for at ville virke.


    Virker dette ikke så pil delene ud af computeren og se om du kan få den til at boot kun med bundkort, cpu og 1 ram stang og gfx, lykkedes dette bygger du lige så stille flere dele i den, du kan også prøve uden ram først hvis du har lyst, men test dig frem og se hva der skal til for at den gider bootup i bios for dig =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PsyCho
    Prøv med din PSU og se om det giver noget, ellers ville jeg da lige prøve og reset bios, evt bytte bios-batteri, men mig bekendt er batteriet der for at bios gemmer dens indstillinger så hvis det er dødt mister man blot indstillingerne, men computeren burde virke, med mindre den selvfølgelig skal være indstillet specielt i bios for at ville virke.


    Virker dette ikke så pil delene ud af computeren og se om du kan få den til at boot kun med bundkort, cpu og 1 ram stang og gfx, lykkedes dette bygger du lige så stille flere dele i den, du kan også prøve uden ram først hvis du har lyst, men test dig frem og se hva der skal til for at den gider bootup i bios for dig =)


    Jeg har mere eller mindre prøvet alt det du har foreslået.
    Da jeg skiftede psu lyste den grønt igen og ville gerne boote, men hverken skærm svarede eller fans inde i kabinettet og heller ikke cpu fan kørte rundt, begyndte så småt at hyle en smule til sidst, hvorefter jeg slukkede for den. Hvad der kan have foresaget det er mig en gåde? :)
    Har resetet bios, intet skete - kan ikke bytte bios batteri da jeg ikke lige har et liggende. Regner med at køre efter et imorgen.
    Har pillet alt fra undtagen det du sagde, prøvet med lidt forskelligt, heller ikke noget resultat.


    Mvh
    jurge

    Amd Phenom II X4 955 BE - Kølet af Scythe Mugen 2 Rev. B
    Asus M4A87TD/Usb 3
    Kingston Hyper X 2x2 GB 1600Mhz
    XFX Radeon HD 6950 2GB "Dual Fan"
    Seagate Momentus XT 500 GB/Samsung F1 750 GB
    Corsair TX750W
    Fractal Design Define R3
    Samsung Syncmaster T220
    Windows 7 Home Premium 64bit
    Logitech G11/Logitech G5/Steelseries 5L/eDimensional AudioFX Pro 5+1

  • Selv om bios batteriet er tomt, så burde maskinen kunne boote op efter et reset, måske står den og hænger i boot menuen ? og ikke vil videre hvis cd/dvd står som boot priority 1 ?.


    Du skriver maskinen har 4 gb ram, har du mylighed for at pille en stang ud og prøve at starte op med kun 1 stang i ?, kan du det så test maskinen med memtest


    http://www.memtest.org/


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Er sikker på at dvd drev ikke står som 1. boot prioritet.
    Har prøvet at køre med en enkelt ram stang af gangen og uden nogen stænger - har desværre ikke tid til at køre en memtest de næste dage da jeg skal til langeland idag. Hvis der er andre muligheder så kom endelig med dem, så kigger jeg på det når jeg kommer hjem.


    Mvh

    Amd Phenom II X4 955 BE - Kølet af Scythe Mugen 2 Rev. B
    Asus M4A87TD/Usb 3
    Kingston Hyper X 2x2 GB 1600Mhz
    XFX Radeon HD 6950 2GB "Dual Fan"
    Seagate Momentus XT 500 GB/Samsung F1 750 GB
    Corsair TX750W
    Fractal Design Define R3
    Samsung Syncmaster T220
    Windows 7 Home Premium 64bit
    Logitech G11/Logitech G5/Steelseries 5L/eDimensional AudioFX Pro 5+1

  • Hej folkens


    Så er alt testet der kan testes, kan stadig ikke for liv i systemet. Har lige haft skilt hele systemet ad, sat det sammen igen og skiftet batteri på bundkort, prøvet med et andet grafikkort, en ram stang af gangen, uden nogen stænger - det hele står stadig og blinker. Er der virkelig ikke noget jeg kan gøre for at få liv i det?
    Konklusionen må vel være et dødt bundkort eller psu?


    Mvh

    Amd Phenom II X4 955 BE - Kølet af Scythe Mugen 2 Rev. B
    Asus M4A87TD/Usb 3
    Kingston Hyper X 2x2 GB 1600Mhz
    XFX Radeon HD 6950 2GB "Dual Fan"
    Seagate Momentus XT 500 GB/Samsung F1 750 GB
    Corsair TX750W
    Fractal Design Define R3
    Samsung Syncmaster T220
    Windows 7 Home Premium 64bit
    Logitech G11/Logitech G5/Steelseries 5L/eDimensional AudioFX Pro 5+1

  • Hey tweakers


    Synes lige jeg ville opdatere tråden :)


    Jeg har været ude og købe ny psu og idet jeg tændte op for systemet begyndte det hele at køre som det skulle, lige udover at skærmen ikke tændte :)
    Fandt et ældre 9500gt som jeg havde liggende satte det i og ja nu kører det bare. Sjovt at 2 ting går døde nærmest samtidig.
    Tak for de råd der nu kom, altid rart med andres mening :9xo


    Mvh
    jurge

    Amd Phenom II X4 955 BE - Kølet af Scythe Mugen 2 Rev. B
    Asus M4A87TD/Usb 3
    Kingston Hyper X 2x2 GB 1600Mhz
    XFX Radeon HD 6950 2GB "Dual Fan"
    Seagate Momentus XT 500 GB/Samsung F1 750 GB
    Corsair TX750W
    Fractal Design Define R3
    Samsung Syncmaster T220
    Windows 7 Home Premium 64bit
    Logitech G11/Logitech G5/Steelseries 5L/eDimensional AudioFX Pro 5+1

  • Skræmmende, det setup du beskriver i tråden, har jeg haft 100% magen til! :O
    Jeg havde dog ingen problemer med mit :P