Hjælp, hvad er gået galt?

  • Hej tweak. Nu er den sgu gal med min computer. Det er computeren der står i signaturen.


    Normalt vil computeren starte ved lige at blæseren på gfx kører vildt hurtigt i 2 sec og så kommer man til det punkt hvor man skal trykke "del" for at få bios frem.


    I går synes jeg at computeren var vildt langsom og så så at den kun havde fundet 2 af de 4gb ram. Jeg slukkede og prøvede at flytte lidt rundt på rammene og sådan. Da jeg så prøvede at tænde igen stod gfx bare og kørte på fuld hammer og der blev ikke sendt noget billede. Det gjorde den i et stykke tid hvorefter jeg slukkede igen. Fjernede gfx og satte det i igen. Denne gang skete det samme men havde lidt mere tålmodighed og så kom den frem med bios fejl og at jeg kunne loade til defaults eller hente fra en af mine profiler. Hentede bare fra min profil og nu finder den alle 4 gb ram som før selvom de sidder i samme slots som før.


    Dog laver gfx stadigvæk det der underlige show i starten. Den kører på fuld knald i 15-20 sec før der sker noget som helst. Jeg bliver lidt bange for hvad fanden det er. :S


    Har i nogle smarte idéer om hvad det kan være?


    På forhånd tak.

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Jeg ville mistænke strømforsyningen, som måske er ved at være i knæ. Antec er normalt godt, men er 550 watt ikke lidt lidt, hvis gfx trækker 400, når der spilles ? Kan anbefale en corsair 600 (minimum). Håber at du fjerner 220 volt ledningen, når du roder, for ellers går det jo helt galt med bundkortet. Prøv om der i bios under power settings er noget 'smart fan control', du kan slå til.
    Endvidere kan man måske mistænke OC for at bevirke en træthed over tid. Jeg har selv været ude for et lidt mystisk fænomen med en X2, kørt som en quad (X4) i et års tid. Så pludselig begyndte silent standby i win7 at svigte. Det er jo også en mulighed, at du bruger 'silent standby', og ikke slukker PC'en helt. Så slipper du vel for det der gfx-blæser-runoff.

  • når de anbefaler en 400w strømforsyning er det jo ikke fordi grafikkortet bruger de 400 w alene, der indegår jo også alle andre ting (cpu ,hdd etc.) men hvis du oc'er skal du have en større

  • Det er ikke din PSU som det er galt med. Jeg har brugt Antec's true power flere gange og de holder vand og mere til.
    Pres over de 90% konstant og stadigvæk være klippe stabil, det er der altså ikke mange PSU'er som kan være med på.


    Prøv lige at nulstil din bios, og tag den derfra.


    Mvh.
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Danemagic
    Jeg ville mistænke strømforsyningen, som måske er ved at være i knæ. Antec er normalt godt, men er 550 watt ikke lidt lidt, hvis gfx trækker 400, når der spilles ? Kan anbefale en corsair 600 (minimum). Håber at du fjerner 220 volt ledningen, når du roder, for ellers går det jo helt galt med bundkortet. Prøv om der i bios under power settings er noget 'smart fan control', du kan slå til.
    Endvidere kan man måske mistænke OC for at bevirke en træthed over tid. Jeg har selv været ude for et lidt mystisk fænomen med en X2, kørt som en quad (X4) i et års tid. Så pludselig begyndte silent standby i win7 at svigte. Det er jo også en mulighed, at du bruger 'silent standby', og ikke slukker PC'en helt. Så slipper du vel for det der gfx-blæser-runoff.


    Nu er der en del forskel på at OC en Q6600 og så åbne op for ekstra Cores og så OC dem. Og så har jeg sgu aldrig hørt at OC skulle gøre en PC træt over en eller anden tidsperiode.


    Syntes også tendensen med at give PSU skylden er ved at tage overhånd. Det er som om, at har man ikke en PSU der kan trække en mindre dansk landsby, er det dér fejlen ligger.
    Jeg er ening med Sam her, og tvivler på der er den Antec der giver problemer.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick


    Nu er der en del forskel på at OC en Q6600 og så åbne op for ekstra Cores og så OC dem. Og så har jeg sgu aldrig hørt at OC skulle gøre en PC træt over en eller anden tidsperiode.


    Syntes også tendensen med at give PSU skylden er ved at tage overhånd. Det er som om, at har man ikke en PSU der kan trække en mindre dansk landsby, er det dér fejlen ligger.
    Jeg er ening med Sam her, og tvivler på der er den Antec der giver problemer.


    Umiddelbart vil jeg være tilbøjelig til at tro det det er dine ram, som laver ged i den. Det er ikke din PSU. Nu har jeg aldrig været fan af Asus og bliver det aldrig, dertil er de for store og for middelmådige i mine øjne. Asus er notorisk berygtet for at have problemer med forskellige ram kombinationer, og deres bios retter ikke op på det hele, enten spørg eller søg i forummet på powertechup, sådan er det bare.


    Rigtig mange af Asus board på især LGA 775 har problemer eller er født med dem, og siden det er en død platform, så skal du ikke vente at få hjælp til det, sådan er det.


    OC på det board der, så ber du næsten om problemer det er det altså ikke ret godt til og slet ikke sammen med en Q6600, der er rigtig mange som har problemer med den konstellation.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg synes bare det er lidt underligt at det kommer så pludseligt. Og hvordan kan rammene bestemme hvor lang tid den skal stå og stene inden der sker noget? Er der andre der mener at det er bundkortet?

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m