Bundkort til bærbar computer

  • Hej Tweakers.. :)


    Jeg har et spørgsmål vedrørende udskiftning af bundkort til en bærbar computer, nærmer betegnet en ASUS UJ35c.


    Jeg har nemlig siddet og læst lidt om AMD's nye produktlinje med APU'er og den nye socekt F, med dertil hørende nye micro bundkort, som vel også er dem der bruges i bærbar.
    Jeg tænker nemlig at med APU'er så behøver man fremover ikke at skulle ud og købe ny bærbar så ofte som nu, idet man "bare" kan købe ny APU når man føler at ens bærbar har behov for lidt flere kræfter??
    Er jeg helt way off med den her tankegang, eller kunne det være en del af fremtiden? Muligvis ikke lige med den type bærbar bærbar jeg har nu, men evt. som produkt linje i fremtiden?


    Hilsen Elessar..

  • Ja du er rimeligt way off ;)


    Bærbare er ofte special designet af producenten til den plastikramme de bruger til skærm og indmad.
    Der er ting som varmeafgivelse at tage højde for når man designer computer, så det er ikke altid one size fits all, det kan være at de kan genbruge et bundkort, men ikke alle CPUer osv.


    Det betyder i praksis at du ikke skal regne med at kunne skifte bundkort til noget andet i din bærbare, sådan uden videre.


    Når det så er sagt er der en del fabrikanter der genbruger deres designs, så det er teoretisk muligt at det kan ske at du kan smide noget andet i, men det skal du ikke regne med.


    Der findes OEMs som sælger deres designs videre til mindre selskaber, som f.eks. Zepto, som så vidt jeg ved brugte Compal designs (kan være at jeg tager fejl), men det er igen sjældent.


    Med hensyn til generel standardisering, tror jeg ikke du skal regne med det, sådan uden videre, producenterne kan lave mere effektive løsninger ved ikke at standardisere for meget.


    Ikke at forglemme at producenterne jo gerne vil have at du køber en ny computer ind i mellem i stedet for at bare købe en opgradering.


    kort sagt: Nej

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Når det så er sagt, så kan man ind i mellem skifte CPUen(afhænger af om CPUer loddet fast eller om der er brugt en sokkel) på ens bundkort til en af samme type som er hurtigere.


    Men det kræver at bundkortets BIOS understøtter den og køleløsningen kan håndtere varmeafgivelsen.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Når det så er sagt, så kan man ind i mellem skifte CPUen(afhænger af om CPUer loddet fast eller om der er brugt en sokkel) på ens bundkort til en af samme type som er hurtigere.


    Men det kræver at bundkortets BIOS understøtter den og køleløsningen kan håndtere varmeafgivelsen.


    Tak RTM..
    Åhh ja du har da ret, jeg har slet ikke tænkt på at de store producenter selv skærredsyr deres MB til deres Note og Netbooks. Jeg havde den forstilling at de blev produceret som standartløsninger som alle andre komponenter gør i IT industrien. Jeg kan sagtens se, at det vil være dumt af producenterne at lave bærbarsystemer der vil kunne opgraderes frem for ny køb.. Men jeg vil stadig argumentere, at der kunne ligge et stort potentiale i det. For jeg har fundet lige den størrelse bærbar jeg gerne vil have på 13,3".. Jeg synes dog bare at min grafikløsning med Nvidia 310m, er ved at være lidt rusten og egentlig processoren med :) Derfor kunne det jo være super fedt, at man kunne gå ud og smide 1000-2000 kr. efter en ny APU frem for at købe en helt ny computer. For alle andre dele er jo som de skal være, og de behov vil ikke ændre sig lige forløbeligt idet fx 4-8 Gb ram jo vil være fint til et system..


    /Elessar

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Elessar_DK
    Jeg havde den forstilling at de blev produceret som standartløsninger som alle andre komponenter gør i IT industrien.


    Det er nu heller ikke alt der er special designet, de kan nemlig stadigvæk spare en del ved at standardisere visse dele.


    Men det er dele som grafikkort og trådløse netkort.
    Men igen er der problemet med varmeafgivelse og kompatibilitet.


    Generelt set skal man ikke regne med at kunne skifte dele i en bærbar, andet end harddisk og RAM.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.