Z68 nu, eller vent på X79?

  • Jeg sidder med en Core 2 Duo E8400, 4GB DDR2 RAM og et Nvidia 780i og dette har på det seneste sakket meget bagud..


    Jeg spiller Battlefield og har allerede nu problemer med Bad Company 2 og målet er at skulle kunne køre Battlefield 3 i 1920x1080 for fuld smadder i Nvidia 3D og jeg spekulerer på om jeg skal købe et Z68 med en 2600K og 8GB DDR3 med det samme eller om jeg skal vente på Sandy Bridge-E processorene og X79 bundkortene?


    Hjææææælp!

  • Hvilket grafikkort har du?


    Altså, hvis målet rent er BF3 på fuld, så burde et Z68+2600k+8GB Ram være rigeligt - det burde mit setup kunne klare og det er en 2500k og 4 gb ram.


    Når vi snakker nyere processorer og 4gb+ ram, så kommer det mest an på GFX og personligt tror jeg ikke, at der bliver den store forskel i spil med -E processorerne. Sådan er det jo heller ikke med X58 i dag, det er mest til OC og Benchmark, at de smadrer andre processorer og så self. billedred og lignende. Det er jo i det hele taget begrænset i hvor høj grad det menneskelige øje kan følge med i dag ;)

  • Altså X79 er jo henvendt workstation og serverbrug, og altså ikk direkte til gamer segmentet.


    Jeg ville snuppe et Z68 bundkort med en 2500K og 4GB RAM.. En 2600K koster 600kr mere og givere ikke flere FPS i spil.. Og det samme med RAM - altså de 4 mod 8GB.


    Derimod skal du hellere bruge penge på grafikkort og SSD. Og dertil skulle du overveje et par gode højtalere eller et godt headsæt - lyd er mindst ligeså meget en af de store oplevelser ved spil og film.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Ingen tvivl om at i5 2500K + P67/Z68 mobo vil være fuldt på højde med X79 når vi snakker gaming, på samme måde som i5 750 var ligeså god til gaming som f eks i7 920.


    I forhold til i7 2600K har du intet at bruge hyperthreading til i spil, giver dig ingen fordel og når vi snakker oveclock giver det dig kun ekstra varme du skal af med.


    Men eftersom Bulldozer er lige rundt om hjørnet ville jeg vente lidt, kan være de kommer ud med et price/preformance alternativ til i5 2500K.


    Nu nævner du ikke hvilket grafik kort du har, men evt se på at skifte det ud, i BF2BC2 er det nok mere dit grafik kort end din cpu der holder dig tilbage.


    På den anden side hvis du kan vente en smule så kommer AMD's nye grafik kort ud engang i efteråret, og det vil betyde at du kan købe billige brugte HD 6XXX serie kort og få dig et rigtigt godt price/preformance system.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • På nuværende system holder cpu også tilbage, da BC2 er glad for kraftige cpuer. Vil ikke mene at du behøver vente og satens kan en 2500k. Hvis du skal vemte så er det som sagt på Bulldozer, der måske giver et godt alternativ.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    Jeg ville snuppe et Z68 bundkort med en 2500K og 4GB RAM.. En 2600K koster 600kr mere og givere ikke flere FPS i spil.. Og det samme med RAM - altså de 4 mod 8GB.


    Ville nu stadig tage 8 gig ram, da de anbefaler 4 gig til BF3, som han jo gerne skulle køre i fuld.


    Men vent da helt klart til bulldozer, da det alt andet lige burde sænke prisen på alt det andet ;)

  • Mit grafikkort er GIGABYTE Nvidia GeForce GTX 560 Ti "900Mhz" og så jeg VED det ikke er det der er galt ;)


    Tak for alle jeres tilbagemeldinger.. Mit valg er faldet på Z68 med 2500K/2600K og 8GB ram!

  • Ra66it de anbefaldede ram mængder er total system ram, ikke hvad spillet tager.


    Så de anbefaler man har 4gb ram, ikke at spillet alene tager 4gb.


    Der findes pt. ingen spil der bruger 2gb ram, højeste jeg har set var Witcher 2 med alt på max som lå omkring 1.3gb.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • Crysis 1 brokker sig nu en del, hvis du kun kører med 2gb, der skal helt sikkert fire til. Når man så skal ud og købe i dag, så får man 8gb 1600mhz af 2x4gb for ganske få penge, hvilket for mig gør at man ligeså godt kan købe det, når man er i gang :)
    Mon ikke nogle andre nyere spil nok skal kunne udnytte det. Det er lidt som den dual/quad diskussion der var for noget tid siden - og jeg er sikker på at dem der hoppede på en quad dengang godter sig lidt på bekostning af dem der købte e8400 dengang. Det skal nok blive utilized :P

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af khorngor
    Ra66it de anbefaldede ram mængder er total system ram, ikke hvad spillet tager.


    Så de anbefaler man har 4gb ram, ikke at spillet alene tager 4gb.


    Der findes pt. ingen spil der bruger 2gb ram, højeste jeg har set var Witcher 2 med alt på max som lå omkring 1.3gb.


    Det afhænger jo lidt af hvordan man så lige tolker det, ikke ?


    Du er jo nødt til at tage hele maskinen med i overvejelserne, fordi bliver dine ram fyldt helt op under load af en bane, så er der kun et sted hvor du kan hente mere plads, og det er fra din HD hvilket er mange gange langsommere end at lagre banen i dine ram hvis ikke lige du bruger en SSD som spillager i din maskine. Så er du bagud i online spil med det samme, som dette spil vil ligge 100% fokus på, det er vi vel enige om, ikke ?.
    Spillet bliver skalleret ned til at bruge på konsol og derved osse xp og dx9c hvilket vil sige ram krav på de 1gb, mens du for at få fuld valuta skal op i enten Vista eller win7 der kræver mindst 2gb ram til bare OS og hvor spillet så kommer oveni.
    Ikke at glemme når du først begynder at skrue op for alle detaljer på selve banen og omgivelserne, meget af det vil blive lagret i dine ram, så 4gb er slet ikke urealistisk, med alt sat på højeste detalje grad i dine omgivelser.


    Mange gange ser man jo, at spil ikke bruger mere end lige omkring eller over de 1.3-1.5, lidt afhængig af hvilket OS man bruger. BF 3 er jo først og fremmest lavet til pc og vil uden tvivl udnytte mange af de helt avancerede ting i win 7, bla. er det jo set i de videoklip som er frigivet, at områderne er store og meget detaljerede hvilket vil tage masser af ram for at kunne generere det flydende.


    Jeg kunne sagtens forestille mig at kravene ikke vil fravige ret meget fra dem, som er til Deux Ex Human revolution, som udkommer her i sensommeren. Der bliver osse spillet på alle trommer og basuner, fuld understøttelse af dx11, spektakulær grafik, hurtigt gameplay og leg med lys og skygge.
    Der er minimum specs ikke alverden, mens der bliver skruet op for kravene når du så kigger på recomended hvis du kigger på can you run it.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hvis jeg skulle købe i dag ville én af de ting jeg ville gøre om mht. mit system være, at købe 8 gig ram i stedet for 4, da prisforskellen er så lille, som næsten ingenting i dag.


    Men god fornøjelse med systemet. Kan klart anbefale de komponenter jeg har, dog som sagt med 8 gig ram ;)

  • Godt valg, med undtagelse af CPU :p


    Har selv det motherboard, ser pisse godt ud ^^


    Du kunne spare 600kr ved at vælge i5 2500K men op til dig selv, gaming mæssigt er der ingen forskel på de 2.


    Ved heller ikke hvad du har tænkt dig at bruge 16gb ram til, vil håbe du laver noget seriøs video/foto redigering eller animation for ellers er hyperthreading og så meget ram bare penge ud af vinduet når vi snakker gaming preformance.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

    Rettet en gang, sidst af khorngor ().

  • Min eneste umiddelbare tanke er: Hvorfor ikke Z68? Jeg synes jeg har oplevet nok problemer med Asus' P67, selvfølgelig ikke for at gøre dig helt paranoid ;)


    Men som de andre også siger: 16 gig ram 8o Way to much bro! Det er nærmest kun servere, der kan udnytte det :P