Port Forwarding

  • Hey
    Jeg er ved at lege lidt med mit netværks setup, for at optimere det og ville i denne sammenhæng høre om der er nogle farer ved at lave port forwarding?


    Desuden vil jeg høre om det er værd at opdatere firmware til DD-WRT? (Har en Linksys WRT54G router, med standard firmware)


    /DMT

  • Som udgangspunkt er der jo ikke nogen grund til at forwarde porte, hvis der ikke er noget behov for det, her snakker vi server, torrent eller lignende.


    Farerne er som altid at det bliver nemmere for folk udefra at tilgå de services der kører på den computer du forwarder til.


    Dvs. hvis du forwarder port 80 til en server, så er du afhængig af sikkerheden på den service der lytter på den port for sikkerhed på maskinen.
    Siger vel også sig selv, hvis man giver adgang ud ad til, skal programmerne der skal have adgang også være sikre ;)


    Med hensyn til DD-WRT, så vil jeg sige det kan måske betale sig for dig, hvis der er nogle bugs i den firmware der kommer fra linksys, eller du vil prøve noget nyt. DD-WRT har også en del ekstra funktioner, men det kræver at processoren kan følge med naturligvis og de bedste WRT54G'er er ikke så fantastisk hurtige igen.
    Men det er ikke alle wrt54g udgaver der kan køre tredjepartsfirmwares særligt godt, så der er ingen garantier for at det vil køre godt hvis overhovedet.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Det er netop for at øge hastigheden på utorrent at jeg vil forwarde.


    Så lader jeg bare være med at installere DD-WRT

  • Hvis UT fungerer så skal du ikke gøre noget. En program kræver adgang gennem en specifik port, og er den adgang der ikke så virker det ikke, så du kan ikke øge hastigheden ved at åbne flere porte.


    /ask