max hastighed på qnap?

  • Hej Tweak


    jeg har en lidt ældre nas nemlig en qnap 109pro ii...
    selv om det er en lille størrelse har den tjent mig godt, jeg har dog et par spørgsmål


    jeg har fornyligt fået en ny internet forbindelse men det virker ikke som om det rigtigt er gået op for min maskine, fx kan jeg ved BT max hive omkring 2mb/s ud af den hvilket ikke er meget når man sider på en 50mib forbindelse. portforwardingen er som den skal være så jeg undre mig om de 2mb/s har noget med hardwaren i boxen simpelthen ikke kan klare mere?


    når jeg overføre filer fra nasen til min pc er den lidt svingende med hastigheden men når den er i sit gavmilde hjørne sender den da 8MB/s min vej..



    Kan jeg gøre noget for at optimere disse hastigheder lidt?
    fx en ny harddisk? (pt er der en 500gb i men den skal altså skiftes med en 2TB)
    eller er maskinen simpelt hen outdated og bør udskiftes?


    Hvis en ny disk er nok hvad bør man vælge?
    Jeg bruger ikke rigtigt min nas som backup mulighed men mere som en download station, og deling mellem hjemmets computere, så i tilfælde af en ny boks ville være en bedre mulighed leder jeg efter en 2bay, med lavt strømforbrug og støj som kan give mig nogle gode hastigheder..


    Mvh Loh

  • Hmm, jeg skal ikke kunne sige noget med sikkerhed, men jeg vil da umiddelbart mene at den burde være i stand til at DLe torrents med mere end 2Mbps, med mindre du har begrænset den et eller andet sted, så den ikke tog al din båndbredde.


    Med hensyn til NAS til computer overførsel, så vil jeg mene at det kunne være hvis du ikke har en gigabit switch, at den måske bliver begrænset.


    Ellers har du opdateret firmwaren på den?


    Hvilket filformat er harddisken formatteret med? NTFS er som regel ikke det bedste valg performance mæssigt f.eks.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • http://www.speedtest.net
    Prøv den, og se om din hastighed er som den skal være.


    Din NAS burde nok kunne følge med, da den har Gigabit LAN.


    Hvilken router/modem har du?
    Har den Gigabit LAN?


    Har din PC Gigabit netkort?


    Hvis de alle har Gigabit, kan du se på hvilke netkabler bruger du.
    CAT5?
    CAT5e?
    Det skulle gerne stå på kablerne.
    CAT5 kan normalt kun opnå 100mbit.
    Så hvis du nu har en Gigabit router, og et Gigabit netkort i din PC,
    så bør du som minimum bruge CAT5e kabler.

  • jeg ved faktisk ikke hvad det kabel der sider til nasen er for et(det står nemlig ikke på siden)
    ellers har jeg kun cat5e ftp..


    min router er den yousee har sendt mig en netgear cg3000(skulle alså have gigabit lan så vidt jeg kan se)..


    jeg tror problemet med mine torrents var at loaden på dens cpu havde ramt 100, der er jo ikke så mange krafter i den

  • Jeg har nu lidt svært ved at tro at den ikke kan klare mere end det, med en 500MHz processor.


    Jeg har selv prøvet at dele linux distroer på en Asus WL500gP med trejdepartsfirmware og den kunne da i hvert fald klare mere end det du får, og den har en langsommere CPU (266MHz) og en mindre mængde RAM
    (der kan naturligvis være forskellige i softwaren, men jeg har svært ved at tro at det skulle være så meget igen).


    Mit bud med hensyn til torrents vil stadigvæk være at det måske er en konfigurationsfejl, eller en gammel indstilling som ikke længere er tidssvarende.


    Hvad med firmwaren, er den opdateret?


    Samtidigt kan du jo meget passende resette NASen, så er du i hvert fald sikker på at der ikke ligger nogle gamle indstillinger og giver problemer.


    Med hensyn til overførselshastigheden, jeg syntes ikke lige jeg kan se noget information om hvordan din PC er sluttet til netværket.
    Hvis det er over det trådløse f.eks. så skal du ikke regne med at kunne få meget bedre end det du har nu.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.