Raid: Marvell eller intel controllere?

  • hey folkens jeg kunne godt tænke mig svar på hvad i synes ville være det rigtige evt nogen der seæv har testet det.


    SSD: Ocz Vertex 3 6 g/bs
    2 stk 2tb Seagate Barraguda green 6 g/bs


    Bundkort: Asus p8p67 Deluxe.


    jeg har en intel controller med 2 6 g/bs sata stik.
    og en Marvell controller med 2 6 g/bs sata stik.


    der er selvf installeret os og programmer på vertex og de andre 2 er helt nye til lager.


    mit spørgsmål er simpel hvilken controller skal jeg vælge til de forskellige harddiske da jeg måske vil sætte de to seagate op i raid?


    raid 5 er vel udelukket da det kræver 3 diske og der er kun 2 sata stik i hver controller så det er slet ikke sikker jeg vil sætte dem i raid for kan ikke undværre plads og vil ikke risikere at miste alle mine data hvis en disk fejler.


    men spørgsmålet er nok hvilken raid contoller er den bedste og skal jeg sætte dem i raid mens de er tomme eller kan jeg godt senere hen hvis jeg kun har fyldt den ene disk lave dem i raid?

    Cpu: Intel Core I7 2600K
    Bundkort: Asus P8P67 Deluxe Rev. 3B
    GFX: ASUS GTX 1060
    Ram: 2x4GB G.skill Ripjaws x 1600Mhz
    HDD System: OCZ Vertex 3 HDD Lager: 2X 2TB Seagate Barracuda Green
    Køler: Corsair Hydro Series H50
    kabinet: Antech Nine Hundred Two
    PSU: Corsair TX-750W
    Skærm: Samsung Syncmaster P2450HD
    Logitech Performance MX/Logitech G1

  • Din SSD bør sidde i en Intel 6 SATA-3 port, nu gider jeg ikke lige finde benchmarks på det, men jeg mener at have læst at den performer bedre end Marvell controlleren (intels SATA controllere plejer at være rigtigt gode).


    Med hensyn til dine almindelige harddiske, vil jeg næsten sige at du skal smide dem i en SATA-2 port fra intel controlleren, de harddiske kommer ikke i nærheden af at kunne udnytte den ekstra båndbredde der kommer med at bruge en SATA-3 port til andet en små burst, som ikke giver noget særligt.


    Så kan du jo eventuelt deaktivere Marvell controlleren, som så ikke skal initialiseres hver gang computeren starter.


    Det giver ingen mening at køre RAID 5 med 2 harddiske og en SSD, så lige det kan være lidt lige meget.


    Mig bekendt kan man ikke uden videre konvertere et drev til RAID 1/0 ved at tilføje en disk, så vil mene at du skal tænke lidt enten/eller. Enten gør du det med det samme, eller også lader du helt være.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.