Interne HDD'er udsat for vand :(

  • Hey tweakers


    Jeg sidder nu her i Italien med et par interne harddiske som har fået vand


    Det skete ved vi var ude og køre igår aftes og det begyndte at lyne lidt væk fra os(gardasøen)
    og der plejer ikke at være noget når det lyner på den anden side af søen, nuvel.


    Vi kørte hjem og derefter begyndte det at blæse og regne helt vildt, og jeg havde jo ikke lukket mit telt(hvor hdd'ene lagde i) fordi det var så varmt. Da vi kom hjem fandt jeg ud af min madras var helt våd og derefter så at mit G35, G9, bærbar taske, rygsæk, den ene hdd og den anden som sad i en ekstern hdd holder var meget våde.


    Den ene hdd uden holder har fået vand ½ cm op af den sorte side i hjørnet(den lagde lidt skrå)
    den anden som sad i holderen (så den er hævet en 2-4 cm) er jeg ikke sikker på har fået vand men det lyder det som om når man ryster den så den plade kører rundt.



    Problemet er jeg ved ikke hvordan jeg skal kunne få adgang til min data da jeg ikke tør sætte dem til strøm af fare for kortslutning.


    De har lagt og tørret natten over så jeg ved ikke hvordan og hvorledes man kan power dem op igen.



    Tjekker dette indlæg så snart som muligt.

    CPU: Core i7 950 3.06 @ 3.6 GHz SSD: OCZ Agility 3 240 GB
    CPU Cooler: Zalman CNPS 10x Extreme HDD1: Seagate Barracuda 1 TB


    RAM: Kingston HyperX T1 CAS9 2000 MHz 6GB HDD2: Samsung Spinpoint F1 2 TB
    Mobo: ASUS Sabertooth x58 PSU: CoolerMaster Silent Pro 1000W
    GFX: EVGA GTX 570 Case: CoolerMaster HAF X

  • De skal have rigtigt god tid til at tørre, så de HELT tørre.


    Du er heldig at det er regnvand da det stort set ikke indeholder noget, så når diskene er HELT tørre (2-3-4 dage på en radiator) så kan du prøve at slutte dem til din computer og hente data ud.


    Hvis det er meget vigtige data skal du måske have dem ud med professionel hjælp, og i givet fald skal du IKKE slutte dem til nogen steder. Dette er desværre en ret dyr løsning, så det må du gøre op med dig selv.


    /ask

  • Hvis du har adgang til en ovn så smid harddiskene derind ved 60 grader i en time så burde de være helt tørre når de kommer ud :)


    Den metode bruger jeg tit når jeg er færdig med at benche på mit system og det hele er iset til.


    Det er klart den nemmeste og mest effektive måde.

  • Har haft dem liggende til tørre og prøvede at slutte dem begge til og de virker fint, men er der chance for at der sker fejl på dem fordi der har været vand på dem?

    CPU: Core i7 950 3.06 @ 3.6 GHz SSD: OCZ Agility 3 240 GB
    CPU Cooler: Zalman CNPS 10x Extreme HDD1: Seagate Barracuda 1 TB


    RAM: Kingston HyperX T1 CAS9 2000 MHz 6GB HDD2: Samsung Spinpoint F1 2 TB
    Mobo: ASUS Sabertooth x58 PSU: CoolerMaster Silent Pro 1000W
    GFX: EVGA GTX 570 Case: CoolerMaster HAF X

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ripjaws
    Har haft dem liggende til tørre og prøvede at slutte dem begge til og de virker fint, men er der chance for at der sker fejl på dem fordi der har været vand på dem?


    Nej hvis de ellers er blevet tørret ordenligt så er chancen for at de står af meget lille :)


    Elektronik kan sagtens holde til at blive vådt så længde det bare er 100% tørt når man skal bruge det igen.


    Et lille eksempel på det.


    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/062011/IMG_6852.JPG]


    http://www.youtube.com/watch?v…ature=channel_video_title


    Og bundkortet virker stadigvæk helt som det skal selv efter sådan en tur.


  • Hehe genialt....



    De virker ihvertfald stadig fint, og mht. vand saa var de dyppet i hjoernerne og der lagde lidt overfladisk vand paa den ene af dem men de toerrede da ihvertfald i den 30 graders varme der er hernede.

    CPU: Core i7 950 3.06 @ 3.6 GHz SSD: OCZ Agility 3 240 GB
    CPU Cooler: Zalman CNPS 10x Extreme HDD1: Seagate Barracuda 1 TB


    RAM: Kingston HyperX T1 CAS9 2000 MHz 6GB HDD2: Samsung Spinpoint F1 2 TB
    Mobo: ASUS Sabertooth x58 PSU: CoolerMaster Silent Pro 1000W
    GFX: EVGA GTX 570 Case: CoolerMaster HAF X