Er mit grafikkort brændt af???

  • Hej med Jer.


    Jeg har en ældre pc jeg bruger til at spille lidt på.


    Core2duo 2,66Ghz processor, 8800GT - grafikkort, gigabyte bundkort.


    Jeg kører windows7 på maskinen, og den har virket upåklageligt det sidste års tid.


    For nyligt installerede jeg GTA4 men fik det åbenbart ikke installeret korrekt. Spillet frøs og der var ingen anden udvej end at bruge powerknappen og slukke helt. (Ved godt pc-en ikke har godt af det)


    Jeg "nåede" at bruge powerknappen 5-10 gange hvorefter min pc ikke længere vil starte op.


    Det går galt helt fra start up fasen som I kan se på nedenstående fotos.


    [Blocked Image: http://peecee.dk/upload/view/313496]


    [Blocked Image: http://peecee.dk/upload/view/313495]


    (håber det blev gjort rigtig med billederne:-)


    Jeg har et par gange kunnet tvinge den til at starte op i fejlsikret tilstand, men det kan jeg heller ikke mere.


    Spørgsmålet er så : Vil reinstallation af windows hjælpe eller er det typiske tegn på at grafikkortet har givet op??


    Jeg har aldrig set en pc starte op på denne måde - selv min Bios er nærmest umulig at læse. :boxed:


    Håber der er nogen der har et bud på hvad der er galt


    Venlig hilsen


    Slayr

  • Prøv lige allerførst at reset din bios.


    Af med strøm- ud med batteriet på dit bundkort-vent 10-15 sekunder- i med den igen og genstart.


    Det lan osse være din PSU som ikke havde godt af den behandling og er stået af. Dit GFX burde ikke tage skade ved det der.


    Når du har haft mulighed for at starte op i fejlsikret tilstand, kunne det osse være et software relateret problem, som en driver der laver ged i det.


    Du kunne smide din windows i maskinen og prøv at vælge reparer inden reinstallation.


    husk lige på at GTA4 er så dårligt kodet, at spillet skal opdateres med alle patches for bare at kunne køre nogenlunde uden problemer.


    Det var lige nogle hurtige bud og muligheder, som du kan prøve af inden du vælger format C.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().

  • 8800 gt især med standard køleren brænder af / går ofte i stykker efter et par år dog, så er slet ikke utænkeligt.


    Har selv 1 8800 gt som gjorde det og ved om mange andre der har haft det problem.


    Hvis bios trick og diverse ikke virker så google "The oven trick" og prøv det, virkede glimrende for mit 8800 gt, gav det 7 minuter på 200c.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • Hej og tak for svar.


    Jeg prøvede her i nat, at sætte en gammel harddisk til. Den gamle harddisk indeholdt en installation af Windows Vista til selvsamme maskine (harddisk skiftet ud pga. størrelse og i samme ombæring overgang til windows 7)


    Resultatet var nøjagtig det samme. - Altså formentlig hardwarerelateret.


    Jeg prøver at reset BIOS og krydser fingre for at det hjælper. :idea:


    Har prøvet at lade windows cd udbedre problemet - det var dog ikke muligt.


    8800 GT har en eftermonteret køler og bliver under normale omstændigheder ikke varm.


    hæhæ "The oven trick" - Det kendte jeg ikke. Hvor tid mon 7 minutter svarer til i en microovn :hb:

  • Ved ikke om det var for sjov, men må lige være sikker - du skal under INGEN omstændigheder bruge en microovn!! :)


    Hvis du også har fejl inde i BIOS i form af artifacts, så kunne det tyde på et defekt gfx. Du har ikke et gammelt liggende, du kan teste med?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • hæ hæ Microovnen var for sjov. :crazyeyes:


    Det hjalp ikke at reset Bios.


    Jeg har også fejl i Bios. Grafiske fejl (ved ikke om det hedder articfacts) altså hvor nogen af bogstaverne er byttet ud med andre og der er udråbstegn over det hele osv.


    Fik dog startet computeren op i fejlsikret tilstand (med den gamle harddisk). Ingen grafiske fejl i fejlsikret tilstand. Er det overhovedet muligt hvis det er grafikkortet den er gal med.


    Jeg skiller mit mediecenter ad senere i dag, så har jeg en strømforsyning jeg kan prøve at bytte over med. (der er ikke noget grafikkort i mediecenteret)

  • Nå nu har skilt mit mediecenter ad.


    Jeg satte mit grafikkort 8800GT over i mit mediecenteret, og det viste samme fejl som min stationære. Så må konklusionen vel være, at grafikkortet er færdigt. ;( men samtidig at fejlen er fundet. :clap:



    Udskiftning af grafikkort - men til hvad. ????


    Mit system er Core2duo 2,66 ghz, 4gigabyte ram, corsair hx520W psu,


    Jeg har kigget på et MSI R6870 Hawk til små 1400 kroner.


    Så vidt jeg kan se, så kan min psu trække det, men er det for voldsomt et kort til resten af mit system.


    Jeg ville være glad for at finde et billigere, men samtidig ville jeg jo gerne kunne spille på maskinen. (også nyere spil end GTAIV)


    Nogen der har et godt forslag til en afløser for 8800gt. (gerne et kort der ikke larmer for meget til 2d) Jeg laver en del fotoarbejde på maskinen.

  • Ville nok kigge brugt til sådan et system, for at spare nogle penge. (Har selv et 5850 der nok skal sælges her i ugen)

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Kig efter et brugt hd5770, hd4890, 9800gt eller lignende. Du kan ligeså godt kigge efter brugt g spare, når du alligevel ikke går efter noget nyt og vildt :)


    Skal det være nyt så kig på hd6770

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet en gang, sidst af Renegger ().

  • Lige en update.


    Bestilte et XFX 6770 kort hos proshop i går kl. 1905. Fik mail med track og trace nummer kl. 1911 (dælme hurtige til at pakke :D)


    Modtog kortet i morges og satte det i maskinen, og den startede helt fint op.


    Tak for hjælpen til alle der har bidraget.


    off-topic.
    Det nye kort larmer dog en del mere end det gamle, men det er jo et andet problem..