1

søndag, 19. juni 2011, 01:44

Hej Tweak

Jeg står og skal til at købe en bærbar computer som skal bruges her til august, da jeg skal begynde på HA(it) inde på CBS. Jeg har et gavekort til Fona på 7000 kr. som skal bruges. Jeg har dog mulighed for at smide ekstra i hvis der er behov for det. Computeren skal udelukkende bruges til studiebrug, da jeg har en fin stationær her hjemme jeg bruger til alt andet. Da uddannelsen er meget IT præget og jeg bl.a. vil komme til at programmere og diverse ting skal jeg have noget der fungere 100%. Jeg skal have noget der er nemt at have med rundt og ikke er for sløv i optrækket samtidig med at batteritiden er lang. Ser helst at skærmstørrelsen er 13,3''.

pt. har jeg 2 computer i sigte.

Fona link: http://fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=4400120870

Link til sonys egen hjemmeside: http://www.sony.dk/product/vn-s-series/vpcsb1x9e

Sony Vaio, i5-2410M-processor (2,3/2,9) ghz, 4 gb ram, AMD Radeon™ HD 6470M og mulighed for HDMI-tilslutning hvilket jeg kunne forestille mig er praktisk i form af præsentationer.

Lille pc og nem at have med rundt med sine kun 1,7 kg. Den skulle ifølge Sony selv have en batteritid på op til 7 timer og helt op til 14 timer hvis man køber et udvidet batteri(dog synes jeg ikke det er særlig praktisk hvis det er et batteri som rager ud for selv kabinettet). Bærbaren har 2 forskellige batteri-indstilleringer direkte ved tasteraturet hvorpå man kan skifte mellem Stamina og speed. Og den lange batteri tid opnås selvfølgelig ved at kører på stamina og ved let brug. Hvis man derimod sætter den på speed så stiger processoren fra 2,3 ghz til 2,9 ghz. Så vidt jeg har forstået. Altså ved Turbo boost.

Den anden computer jeg har sigte er en Mac pro

Fona link: http://fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=0800526060

Link til apples hjemmeside: http://www.apple.com/macbookpro/

Den mindste Mac pro i5 processor (2,3 GHz) 4 gb ram, Intel HD Graphics 3000 med 384 MB delt. Mulighed for at købe adapter til HDMI.

Igen lille pc nem at have med rundt og med lang batteri tid. Personlig har ikke selv nogen erfaringer med Mac. Den eneste erfaring jeg har gjort mig er min Iphone. Dog hører jeg gang på gang at Mac er så godt og det fungere utrolig godt til studiebrug. Dog er jeg lidt skeptisk da jeg vil være 100% på at alle programmer jeg skal bruge til mit studiebrug, skal kunne fungere med min bærbar pc. Jeg ved det er muligt at installere Windows på den, dog har jeg hørt det skulle mindske batteri tiden væsentligt. Derudover har jeg hørt at man kan bruge programmet Crossover til at kører lettere windows programmer på Mac systemet.

Hvis det er nogen derude der vil knyt nogen kommentarer ville jeg sætte stor pris på det, da jeg er meget i tvivl. Det kunne evt. tænkes at nogen derude har gjort sig nogen erfaringer og ville dele dem :)

Jeg er åben for andre tilbud som evt. vil passe mit behov bedre. Det vigtigste er bare at jeg skal have noget der fungere 100% og ikke vil skabe nogen software problemer eller lign.

Mange tak for jeres tid :)

EDIT: Har set der er kommet ny Macbook Air http://www.apple.com/dk/macbookair/
Er den noget værd til mit behov?

På forhånd tak :)

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "GLHF" (19.06.2011, 02:35)

2

søndag, 19. juni 2011, 02:47

hold dig fra mac hvis du skal bruge windows programmer, der er jo ikke noget ved at have en mac for at køre windows?

3

søndag, 19. juni 2011, 07:51

Ja, tjeck lige hvad der skal bruges af software på dit studie. Man kan kører windows på en mac, men så forsvinder pointen jo, så hvis der er windows-specifikt software på dit studie som ikke kan køres i virtuelle maskiner uden problemer, så ville jeg vælge mac'en fra, eller ville jeg nok springe på den.

/ask

IBM t42 and IBM t23 still alive and kicking

4

søndag, 19. juni 2011, 11:05

Citeret

Oprindeligt indlæg af rasm401i
hold dig fra mac hvis du skal bruge windows programmer, der er jo ikke noget ved at have en mac for at køre windows?

Det kommer jo helt an på hvad det er man gerne vil vise ved at have en Mac.

Hvis jeg kender CBS ret, så bruger de oftes Windows understøttede programmer. Så hvis du investerer i en Mac, så skal du i hvert fald have en dual-boot med Windows.

Men hvad er det du gerne vil vise? Vil du være den smarte CBS'er der KUN kan gå med Mac og andre Apple produkter fordi det er det eneste rigtige til at udtrykke dit image? Kreativitet og innovation... og lar lar lar....

Sony'en er da meget smart. Men jeg har igennem mine kammerater ikke de bedste erfaringer med Sony. Men det kan jo have ændret sig.

Hvis man ser på de rå specs ser det ud til at Mac'en bliver overhalet indenom af Sony, men det overrasker jo ikke at Apple produkter er dyrer end andre, da folk er villige til at betale for value from for ydelse.

Desværre forhandler Fona ikke Lenovo, da jeg varmt kan anbefale deres ThinkPad serie. De koster også "lidt" ekstra, men tilgengæld får man en bærbar der er robust og holder.

Da du står med en gavekort til Fona og du har sporet dig ind på de to modeller, vil jeg til enhver tid anbefale Mac'en frem for Sony'en. Jeg vil dernæst anbefale dig at lære OSx at kende, da det har nogle fede features.

[ - HTPC - ]
[Originae S16V-B with iMON Pad - Zotac IONITX-P-E]
[ - Workstation - ]
[Q9650 - 4GB RAM - P35-DS3 - EVGA 9800GTX+ - Intel G2 80GB SSD
Corsair HX620 - T-Balancer bigNG - LianLi PC-S80]
[ -Lappy-]
[Lenovo x200 - P8400 - 2GB RAM - 160GB 7200RPM Seagate][ - Canon EOS 550D + div. - ]

5

søndag, 19. juni 2011, 12:38

Hold dig for guds skyld langt væk fra Vaio.

Min søn fik sådan en med HD 6450 (tror jeg det var) og en i5 cpu.
Når han spiller BFBC2 så ender båbe cpu og gfx på 100+ grader og det hele kører ad h til.

6

søndag, 19. juni 2011, 15:39

Mange tak for de hurtige svar. :)

Mht. til design. Så synes jeg begge pc'er har et lækkert design. Så det kommer ikke til at være den afgørende faktor. Det vigtigste er en computer som kører stabilt og er kompatibelt med det software jeg skal bruge.

Hvilken Lenovo havde du i tankerne? for ved det er muligt at bestille Lenovo og Asus igennem Fona. De har dem bare ikke i fast sortiment.

Hvad Sony'en angår så virker det som om folk har dårlige erfaringer med Sony Vaio? I såfald hvad vil i anbefale istedet?

På forhånd tak :)

7

søndag, 19. juni 2011, 16:22

Hvad der angår Lenovo, så er det mere eller mindre alt indenfor deres ThinkPad serier. Dog har jeg en stor forkærlighed for deres X-serie. Små lækre portable maskiner, som yder ganske fortræffeligt. De er ikke gaming monstre, men er gode til studiebrug pga, størrelsen og vægten. På arbejdet er de fleste bærbare fra deres T-serie, pga den noget større skærm på disse maskiner, som gør det godt til kontor brug og som samtidigt stadig er bærbar og ikke slæpbare. Ellers minder de meget om X-serien. Grafikkerne og tegnerne har fået nogle fra W-serien, da disse maskiner oftest også har en fornuftig integreret grafik, så de er også velegnede til tungerer grafik og derved også til spil.

Deres X1 ser rigtig rigtig lækker ud.

Jeg har selv en X200, og kunne ikke tænke mig at til at skifte til andet, medmindre det skulle være en nyere og bedre bærbar fra ThinkPad serien. (Fan-boy!!)

[ - HTPC - ]
[Originae S16V-B with iMON Pad - Zotac IONITX-P-E]
[ - Workstation - ]
[Q9650 - 4GB RAM - P35-DS3 - EVGA 9800GTX+ - Intel G2 80GB SSD
Corsair HX620 - T-Balancer bigNG - LianLi PC-S80]
[ -Lappy-]
[Lenovo x200 - P8400 - 2GB RAM - 160GB 7200RPM Seagate][ - Canon EOS 550D + div. - ]

8

mandag, 20. juni 2011, 22:51

Mht. Sony Vaio så har jeg en som jeg er glad for. Den har fungeret upåklageligt i snart 1½ år. Absolut intet at klage over.

Batteritiden på min er ikke super, men det har den nu aldrig været / født sådan.

Sony tastatur, jeg synes jeg har læst et sted at det er sony der leverer tastatur til Apple, de minder i hvert fald meget om hinanden. Begge maskiner dejlige at skrive på.

Apples touchpad er bedre end på min Sony. Jeg kender ikke de nyere sony's men apples touchpad er sku i orden. Svigerforældrene har en apple - og derigennem mit kendskab til apple.

Vil jeg selv rende rundt med en apple - aldrig i livet, men det er mest fordi jeg ikke bryder mig om deres firma opbygning. (og så er det sku i mine øjne også lidt pop)

Lenovo har konen - og den er også rigtig fin i kvaliteten.

my 2 cents

/slayr

9

tirsdag, 21. juni 2011, 09:29

Jeg kan anbefale Acer TimelineX, da dwn er kompakt, har god batteritid samt fås i forholdsvis kraftige konfigurationer.

Silverstone ML08 - Silverstone SFX-L 700W - i5-6600K - Gigabyte GA170N-WIFI - 16gb DDR4-3000MHz - EVGA GTX 1080 SC - Samsung 850 EVO 512GB - Asus 27" IPS 1440p MG279Q - Razer Mamba TE

10

tirsdag, 21. juni 2011, 14:55

regel numero uno, hold dig fra laptops med delt hukommelse hvis du skal bare det mindste med grafik(som mac'en), da de gør brug af an bid af maskinens system RAM.

Dedikeret RAM er noget ethvert gfx nyder rigtig godt af, da det typisk er hurtigere at tilgå og optimeret til grafikoperationer.

hvis vi ser på specs og rå power:

Mac: Hvis du skal lave CPU intensive ting, så er maskinen god nok, men så snart der bare kommer den mindste smule grafik med, vil ydelsen på hele systemet falde betragteligt grundet det elendige grafikkort i forhold til resten af systemet. Grafikkortet er desuden røvgammelt (3 generationer bagud), så du kan komme til at mangle features.

Vaio: Hardwaren er først og fremmest balanceret, et plus da systemet ikke vil blive vold langsomt ved bare den mindste smule grafik. Det betyder at du ligeledes kan afvikle spil osv. uden at systemet går i knæ

Af alternative valg er der som sagt Lenovo thinkpads, der er mega solide. De emmer måske ikke lige af det allerbedste design, men selve byggekvaliteten er mega god.

Asus laver også nogle ganske habile laptops, fx. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5051486. Selve laptopsne er som regel veldesignede, især når det kommer til varmeafledning. Ydelsesmæssigt dækker de over et bredt spektrum, så de har noget for enhver smag...

yanset hvad, sørg for at prøveteste en laptop du er i tvivl om i en butik eller lignende, prøv at taste ting med tastaturet for eksempel og læg mærke til ergonomien. Personligt kan jeg fx. ikke fordrage mactaster med gud ved hvor langt mellem hver tast, så find hvad der føles rigtigt.

AMD FX 6300
8 GB Crucial DDR3-800
Gigabyte 970A-DS3P
AMD Radeon R9 270X

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.