Intet skærmbillede :(

  • Intro
    Min computer begyndte at crashe for noget tid siden. Jeg opdagede at det var en overophedning af grafikkortet der gav problemet, da blæserne på mit AC twin turbo ikke kørte. De får strøm direkte fra PSU via molex, så jeg prøvede at skifte fra 12V til 7V stikket, dog uden succes. Til gengæld virkede det at skubbe blæseren i gang med en finger, så kørte de begge. For at holde kortet så koldt som muligt ville jeg dog gerne skifte tilbage til 12V og sætte det i gang, men da jeg skulle hive stikket til blæseren ud, kom jeg til at rive den ene, gule ledning ud af selve stikket (der går en rød og en gul en, + og -). Da det skete forsvandt skærmbilledet pludselig. Jeg slukkede, fik sat det hele sammen igen og over i 12V og genstartede computeren. blæserne kørte, men skærmbilledet forblev borte. Der er nogle røde LEDs der lyser på grafikkortet, hvilket jeg har set dem gøre før, dog ved defekte RAM.


    Umiddelbart lyder det jo som et defekt grafikkort, men jeg kan simpelthen ikke se hvorfor det skulle dø af, at strømmen til kortets blæser går. Det er jo to helt forskellige kredsløb, elektrisk er blæser og kort jo ikke direkte forbundet, når blæserne juices op af PSU, ikke gennem kortet selv. At det skulle skyldes en pludselig opvarmning pga. manglende nedkøling virker jo også ulogisk, eftersom jeg før har brugt computeren i helt op til 1 time med (ufrivilligt) stillestående blæsere, inden jeg opdagede de var problemet. Og da oplevede jeg at skærmbilledet frøs, istedet for bare helt at blive væk.
    Jeg har prøvet at bruge min vens grafikkort, som jeg ved virker, og som får strøm fra kortet selv, og problemet er stadig det samme. Jeg har også prøvet nogle andre RAM, men det virker stadig ikke.
    Jeg har nu resetet CMOS fjernet støv og pillet alt overflødigt hardware ud, så der kun er forbundet: MOBO, CPU, RAM og GFX. Der kommer stadig intet skærmbillede, kun de dumme røde LEDs på grafikkortet :(


    Jeg har overvejet at prøve at sætte en anden skærm til.. Har I ellers nogen forslag?


    På forhånd tak for hjælpen.
    Mvh Mads

    Nexus RX-1K
    MSI FXA-890-GD70
    Phenom II X4 965 BE @ 3.4 GHz
    6 Gb OCZ 1333 MHz @ 7-7-7-20
    MSI GTX 460 Hawk

    Rettet en gang, sidst af mads_spazz ().

  • min PSU? :(
    Jeg har lige købt den. Det ville være overdrevet nederen, hvis den allerede er stået af. Men du har en pointe. Jeg har jo nok lavet noget der minder om en kortslutning, da jeg fik fjernet den ene af connectorne.

    Nexus RX-1K
    MSI FXA-890-GD70
    Phenom II X4 965 BE @ 3.4 GHz
    6 Gb OCZ 1333 MHz @ 7-7-7-20
    MSI GTX 460 Hawk

  • Det er en Nexus RX-1K. Det er en rigtig lækker sag, så jeg ville blive lidt ked af det, hvis jeg skal skrotte den allerede ;(

    Nexus RX-1K
    MSI FXA-890-GD70
    Phenom II X4 965 BE @ 3.4 GHz
    6 Gb OCZ 1333 MHz @ 7-7-7-20
    MSI GTX 460 Hawk

  • rasm401i har ret.


    Ved at bruge udelukkelsesmetoden kan du meget hurtigt finde det defekte hardware. Jeg har selv en gammel computer stående alene til det formål.. det begynder at knibe med at få alle delene til at passe i, men så må man jo bare være lidt opfindsom.


    EDIT: grunden til at jeg bruger en gammel computer er at noget defekt hardware kan lave ravage hvis det sættes over i et andet system.

  • hvis du har mod på det kunne du jo også tage dit grafikkort og tage stikket til blæseren ud og tage stikket for enden af ledningerne ud og sætte ledningerne ind i et molex stik.?

  • Ja. Det er nok den nemmeste vej at gå.
    Jeg er også ved at lave en aftale med en ven der har et AM3 setup. Forhåbentlig kan vi finde frem til noget.
    Jeg vil prøve at opdatere tråden, så I kan få løsningen/konklusionen at vide.


    Mvh Mads

    Nexus RX-1K
    MSI FXA-890-GD70
    Phenom II X4 965 BE @ 3.4 GHz
    6 Gb OCZ 1333 MHz @ 7-7-7-20
    MSI GTX 460 Hawk