Switch - Privat LAN Party

  • Hey Tweakers :)
    Da jeg her i sommerferien har planer om at holde et lille LAN med omkring otte personer, (10 tops!) har jeg tænkt på at anskaffe mig en switch, men da jeg må erkende at jeg ikke rigtigt har så meget forstand på det ville jeg lige høre jeres forslag til hvilken jeg skal have fat i :)
    Det er på amatørplan at vi alle gamer, men en lav ping brokker man sig jo aldrig over :)
    Jeg har selv kigget på den her: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=174855, så ville høre hvad i havde at sige til den, og/eller om i har nogle bedre alternativer til en switch i samme prisklasse :b
    På forhånd tusind tak!
    -Søren

  • Den ser udmærket ud - husk nu at I skal have en Router på netværket så at PC'erne kan få en IP addresse.


    Jeg ville dog overveje en gigabit router - evt med JUMBO frames. Det hjælper hvis I vil dele filer med hinanden over andet end USB. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Den ser udmærket ud - husk nu at I skal have en Router på netværket så at PC'erne kan få en IP addresse.


    Jeg ville dog overveje en gigabit router - evt med JUMBO frames. Det hjælper hvis I vil dele filer med hinanden over andet end USB. :)


    Okay tak, igen har absolut ingen viden på Switches, så har du et link til et eksempel en guide etc. hvad ved jeg ville det være super lækkert :)
    For ja lidt fildeling af forskellige mods og patches vil der uden tvivl være :)


    Udover det har jeg undersøgt måde at dele filer over LAN'et, så man slap for at skulle bruge USB, men så var det alt sammen p2p-programmer eller http://p300.eu/download/ du kender tilfældigvis ikke et bedre alternativ, eller er de her finde, for de LAN jeg har været til har det været CD'er og USB stik og det er et helvede! :D

  • Hvis switchen skal have en højere datahastighed (kræver at routeren også har Gigabit), så ville jeg umiddelbart foreslå noget ala.


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4282075


    Hvis den bare skal fungere her og nu (den overstående er mere fremtidssikret) så falder valget nok på dén her (Har selv haft en 8 ports Zyxel switch med til LAN i et par år, og den har aldrig fejlet)


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=207490


    Den første er en del dyrere end den anden, men forskellen i at den har gigabit (og jumbo) giver en forskel fra ~5-10MB/s til 50-100MB/s (Det kan mærkes ved gigabyte størrelse filer). Hvis I alligevel alle har USB harddiske, så vil jeg næsten forelså at du køber den billige og sparer op til en ny router sammen med den anden på et senere tidspunkt - du får alligevel ikke noget ud af gigabit på switchen, hvis routeren ikke også har det. :)


    Mht. til at dele, så er det relativt simpelt. Det du skal gøre er at højreklikke på en mappe der skal deles, vælge egenskaber, vælge fanebladet Deling og så dele mappen. De andre kan så komme ind i mappen ved at hoppe ind i netværk og så finde maskinen derigennem. :)


    (Du burde kunne finde en del med søgeordene "Windows File Sharing" på google) :cheers:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |


  • Okay tusind tak!!!! :rules: :clap:


    Kender godt til Windows File Sharing, men må erkende at jeg troede der var problemer imellem forskellig OS, men der tager jeg så måske fejl? :)

  • Hvis i ikke skal have internetforbindelse, er det ikke nødvendigt med en router til et LAN, det fungerer fint via link-local (gør at computeren selv tildeler en IP adresse, hvis den ikke kan finde en DHCP server på netværket).


    Men ellers så skal i klart gå efter en gigabit switch og benytte windows fil deling til at dele filer (men begræns rettigheder for andre, så de ikke fylder din computer med ragelse).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Hvis i ikke skal have internetforbindelse, er det ikke nødvendigt med en router til et LAN, det fungerer fint via link-local (gør at computeren selv tildeler en IP adresse, hvis den ikke kan finde en DHCP server på netværket).


    Men ellers så skal i klart gå efter en gigabit switch og benytte windows fil deling til at dele filer (men begræns rettigheder for andre, så de ikke fylder din computer med ragelse).

    ¨
    Havde jeg fundet ud af har researchet en del, men tak :)


    Det med fildeling skal jeg lige huske vidste jeg ikke :i igen tak :9xo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Hvis i ikke skal have internetforbindelse, er det ikke nødvendigt med en router til et LAN, det fungerer fint via link-local (gør at computeren selv tildeler en IP adresse, hvis den ikke kan finde en DHCP server på netværket).


    Good to know - så en form for "nød" DNS service? Vidste jeg faktisk ikke (da det jo er normalt at man har en DNS server, med mere end én maskine :9xo)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nu vrøvler jeg da også - jeg mente egentlig DHCP server. DNS er en anden ting. :$


    DHCP er den software der holder styr på IP-addresserne og giver nye maskiner en addresse. Hvad din Router normalt står for. :)


    (Var også rettet mod RTM's informative godbid)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • En DNS (server), er software der laver og holder styr på en liste over IP addresser og deres "navne".


    Din PC skal bruge IP addressen på en hjemmeside for at kunne snakke med den. Når du indtaster http://www.tweak.dk, så sender din browser addressen til din DNS (f.eks. TDC's, eller Googles), og den omdanner så navnet til en addresse og sender det tilbage - og voila. Din browser er nu på tweak.


    F.eks. er Tweak.dk's IP addresse 82.103.128.168 - men pga. måden den er sat op på kan du kun komme på siden via dens hostnavn. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Gør jeg heller ikke - kan faktisk ikke engang google mig til hvad det skulle være :))

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |