ny pc, privoitet af pengene

  • hej med jer
    jeg skal til lave en computer, hvor jeg selv finder delene. Mit budget ligger mellem 3000 og 5000 kroner. mit problem er at jeg ikke ved hvilke dele jeg skal vælge da jeg ikke ved hvor mange penge jeg skal bruge på de enkelte dele. Mit behov er en hurtig processor og 6 eller 8gb ram da jeg skal redigere hd video og muglighvis også arbejde med noget 3d grafik.


    Som det ser ud nu har jeg denne harddisk og et grafikkort som vist nok er dedikeret til 3d rendering :boxing: jeg har tænkt mig at købe dette kabinet og en intel i5 2500k processor.


    Strømforsyning bundkort og ram ved jeg ikke så meget om så det er en af de ting jeg godt kunne bruge lidt hjælp til, med hensyn til pris og model. Med hensyn til bundkort skal det understøtte Serial ATA-300, skal minimum have 2 pci porte og en pci express (tror nok mit grafikkort bruger pci expres) også gerne 2 usb 3.0 stik bagved, forand er ikke aktuelt da der alligevel ikke er en usb 3.0 indgang i kabinettet. vil gerne have et dvi-d stik på bundkortet da jeg reelt ikke ved om mit grafikkort virker :rolleyes:


    jeg vil gætte på at det skal være et p67 bundkort da h67 ikke kan overclokes, og så hvidt jeg ved betyder k ved et processornavn at processoren kan overclokes.


    med hensyn til køler, er det vigtigt at den er så lydløs som muligt ;D


    Har ellers ikke de store krav til bundkortet med hensyn til overclocking da jeg ikke har tænkt mig at løbe den store risiko. Jeg går ud fra at mine krav sagtens kan opfyldes, der hvor mit problem er, er ved valget med hensyn til pris og til mit budget og hvor stor en del af budgettet det skal tage


    Det ville være fantastisk hvis der er nogle der gider hjælpe, specielt med valg af bundkort :D


    mvh


    Laust

  • Sådan som jeg læser det har du allerede GFX og HD, hvis det er rigtigt så kunne dette være et muligt setup


    Bundkort: ASUS P8Z68-V - 1.219 kr.
    CPU: i5-2500k - 1.369 kr.
    RAM: 2 x 4 GB G.Skill 1333MHz CL9 - 554,5 kr.
    PSU: Corsair TX650 v2 - 637 kr.
    Kabinet: Fractal Design Define R3 - 658 kr.
    CPU køler: Scythe Ninja 3 SCNJ-3000 - 344 kr.


    Samlet: 4.781,5 kr.


    Jeg ville så opgradere til en 2600k når du nu rent faktisk skal render en del sådan som jeg har forstået det, så med en 2600k i stedet løber det op i 5.411,5 kr.


    Z68 bundkortene understøtter både overclocking og udnyttelse og onboard gfx, så det bedste fra både p67 og h67.


    Med hensyn til køler skulle denne være rigtig god til prisen og den giver dig rig mulighed for enten at sænke hastigheden manuelt på den med den medfølgende fancontroller eller via pwm, så larm burde ikke være noget problem der.


    Hvis du så senere hen finder nogle ekstra penge ville jeg også kraftigt overveje at investere i en SSD på 60GB eller mere til Windows (eller hvad du nu end bruger) og de mest brugte programmer.

  • hmm lige til det med bundkortet hvis du vil have et bundkort som undstøtter brug af grafik kernen på cpuen (have en dvi port) så skal du have et bundkort af typen H67 H61 eller Z68. Z68 chipsættet skulle være det bedste fra begge verdener altså at du både kan overclocke og samtidig bruge grafik kernen på cpuen. hvad ram angår skal du have fat i 8 gb da sandy bridge understøtter dual channel så der skal være 2 eller 4 ram klodser så, det bliver lidt svært at finde 6 gb :crazyeyes:
    selv bruger jeg disse ram: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=618010
    og dem har jeg indtil videre ikke haft nogle problemer med men alt skulle også kunne pilles lidt ved men hvis der ikke skal pilles meget ved hverken processor eller ram ville du også godt kunne bruge value ram.
    med cpu køler har jeg http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=632789 i det samme kabinet som dig den holder computeren pænt koldt og der skal være helt stille i rummet før jeg overhovedet bemærker at blæserne kører. med strømforsyning vil jeg foreslå at få noget der er minimum bronze rated for at få større procent del af strømmen transformeret det betyder mindre energi som går "spildt" som varme og vil da også gøre at den generelt ville kunne køre mere lydløs.


    hmm hvis jeg skal give et par bud på bundkort ville jeg nok enten sige noget i stil med:
    P67 http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=626992 (denne opfylder at have adgang til to pci porte og kan oc men du kan ikke bruge den indbyggede grafik kerne så du bliver nød til at bruge et dedikeret grafikkort.)
    Z68 http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=635091 (denne har dvi port og kan oces problemet er hvis dit grafikkort fylder 2 slots så vil du ikke kunne bruge begge pci portene)


    håber der er noget brugbart i min wall of text :crazyeyes:


    korshoj

  • Som de andre skriver vil jeg kraftigt anbefale et Z68 f.eks. ASUS P8Z68-V som AffenKatzen skriver, den har Lucidlogix Virtu som jo er super hvis du skal arbejde med video.



    Jeg har selv lige bestilt en ASUS P8Z68 og har kun læst en masse godt om kortet.

  • hey igen
    synes virkelig at det er fantastik at der er nogle som jer der gider at hjælpe :cheers:


    sådan som det ser ud nu:
    Bundkort: ASUS P8Z68-V - 1.219 kr.
    CPU: i5-2500k - 1.369 kr.
    RAM: 2 x 4 GB G.Skill 1333MHz CL9 - 554,5 kr.
    PSU: Corsair TX650 v2 - 637 kr.
    Kabinet: Fractal Design Define R3 - 658 kr.
    cpu køler antec kuhler h20 620 cpu køler


    hvis der skulle være nogle fejl såsom at delene ikke passer sammen ville det være dejligt hvis i ville sige til :9xo


    med hensyn til ssd, venter jeg til jeg har penge og de er blevet billigere :D


    mange tak for alt det infor korshoj, så er jeg da også blevet klogere i dag :)) også tak til dig affenKatzen, dejligt at du har skrevet priserne enkeltvist og i total :9xo og så gør det da heller ikke noget med en bekræftelse af et godt valg af bundkort, p78 :P


    så mangler jeg kun en der kan hjælpe mig, med at samle computeren og at få delende bestilt :roller:


    Mvh


    Laust

  • Jeg tror ikke du skal regne for meget med at kunne få den CPU køler til den pris, jeg har snart ventet 2 mdr (bemærk at de ikke bekræfter en leveringsdato, kun forventet).


    Derudover syntes jeg at have set et par kommentarer til de Fractal design kabinetter om at kvaliteten ikke er for god, måske ville det være værd at læse nogle anmeldelser først?

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • ok, jeg skifter cpu køleren til Scythe Ninja 3 SCNJ-3000 og måske ramende til Kingston HyperX Genesis 2 x 4 GB.


    Quote

    Derudover syntes jeg at have set et par kommentarer til de Fractal design kabinetter om at kvaliteten ikke er for god, måske ville det være værd at læse nogle anmeldelser først?


    skal gerne indrømme at jeg ikke har læst for mange anmeldelser, faktisk kun én :O har du et forslag?? ved ikke andet end det man kan sige sig selv, om kabinetter. Jeg ønsker et stilrent og simpelt kabinet uden fancy farver og lys. til cirka samme pris som Fractal design kabinettet


    kigger videre imens 8o


    Laust

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Laurenciii
    skal gerne indrømme at jeg ikke har læst for mange anmeldelser, faktisk kun én :O har du et forslag?? ved ikke andet end det man kan sige sig selv, om kabinetter. Jeg ønsker et stilrent og simpelt kabinet uden fancy farver og lys. til cirka samme pris som Fractal design kabinettet


    kigger videre imens 8o


    Laust


    Nu er valg af kabinet en smags sag, derfor kan jeg ikke komme med et specifikt valg, men prøv at kigge på lian-li's kabinetter (eksempelvis hos caseking.de).


    Efter min mening går man ikke helt galt i byen med et lian-li kabinet, men kan naturligvis ikke udelukke at de ikke har deres egne problemer (derfor læs nogle reviews af hvad du kigger på).


    Med hensyn til de ram du vælger, så syntes jeg du skal snuppe et sæt Corsair Vengeance (i hvert fald hvis alternativet er de Kingston hyperx, da de Corsair har bedre specifikationer (lavere spændingsforskel)).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Nu er valg af kabinet en smags sag, derfor kan jeg ikke komme med et specifikt valg, men prøv at kigge på lian-li's kabinetter (eksempelvis hos caseking.de). Efter min mening går man ikke helt galt i byen med et lian-li kabinet, men kan naturligvis ikke udelukke at de ikke har deres egne problemer (derfor læs nogle reviews af hvad du kigger på). Med hensyn til de ram du vælger, så syntes jeg du skal snuppe et sæt Corsair Vengeance (i hvert fald hvis alternativet er de Kingston hyperx, da de Corsair har bedre specifikationer (lavere spændingsforskel)).


    jeg må jo bare komme i gang ;)
    så tager jeg bare Corsair Vengeance :cheers:

  • Quote

    Problemet med Vengeance rammene er bare at de har en fuldstændig tåbelig heatspreader der ikke passer under alle kølere, så tag hellere disse fra G.Skill med samme specs og pris som dem fra Corsair og de passer så tilgengæld under alle kølere.


    så tager jeg bare dem fra G.Skill.


    og med hensyn til kabinet har jeg tænkt mig at tage dette lian li pc-7fn kabinet


    så vil jeg gerne vide om det hele passer sammen :D (som jeg ser det passer bundkort, processor, grafikkort, harddisk og kabinet sammen, er lidt i tvivl om psu'en og kabinettet passer sammen)


  • Altså jeg har selv et R3 kabi. Og ja der er nogle ting på det, der kunne være lavet bedre - fødder, mere plads til ledninger bagpå, gummitingene til kablerne kunne være limet fast og sådan. Men ud over det, som jeg synes er småting, så synes jeg det er et rigtig dejligt kabinet til de penge. Det er rimelig støjsvagt og så er det rigidt som bare f*****.