"Begynder" server

  • Nå men jeg går egentlig og keder mig for tiden, så jeg tænkte på om det ikke var tid til et projekt. Jeg kunne godt tænke mig en server, som konstant kører. Derfor vil jeg søge hjælp herindefra, så jeg kunne få noget ordentlig


    Mine krav til serveren:


    Den skal være lille.


    Den skal være lydløs.


    Den skal være billig.


    Den skal bruge absolut minimal strøm.


    Den skal køre uden skærm, tastatur og mus, så jeg bare kan hente fra den via. min nuværende pc.


    Da dette er mit første server projekt, og jeg egentlig ved () <- så meget om det, så ved jeg ikke om i skal have andre oplysninger?


    Det som jeg har brug for er... alt. Bundkort, PSU, RAM, Kabinet osv.


    Er der nogen der kan hjælpe mig, så mine krav også bliver opfyldt ?

  • ja det kommer lidt an på hvad den skal køre at ting?


    Men skal det være småt og billigt, så skal man nok bygge en Atom server og kaste en stang ram efter den og en diske eller to. Det er nok noget af det billigste man kan gøre.


    Af OS er der et par forskellige man kan prøve af, Win2008 bl.a. eller måske bare smide en Ubuntu Server elller anden linux distro på den. Men det hele munder jo ud i, hvad er meningen med serveren? og hvad vil du lære ved det?


    Hvis det er første gang man roder med linux server, kan det være en god ide at bruge noget tid på en virtuel server først, hent f.eks. Microsofts VirtualPC og installere den der i og rod lidt rundt med det. Det vil være noget af en mundfuld at kaste sig direkte ud i en normal server med f.eks. Ubuntu Server på.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Eller hvis det bare er til fil-server uden krav til spil-server og lignende kan en NAS sagtens være den bedste løsning.


    /ask


    jeps men hvis han vil lære noget om opsætning af shares og andet på en server, så bliver man nød til at lave en selv. Men igen det kommer an på krav til hvad den skal kunne og hvad han vil rode med.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • til filserver/lille webserver kan jeg nu også bedst anbefale et bette NAS, det giver dig dog ikke meget at rode med igen....


    alternativet er måske at du får fat på et ITX kabinet med bundkort, derudfra kan man sagtens lave en fin lille, næsten støjfri server. Det kræver nok en smule detetektivarbejde, men du kan gå efter passive kølerløsninger på de mindre CPUer og derfra sørge for godt airflow fra et par store (120-140mm) blæsere.


    At køre en headless server (uden skærm, tastatur og mus) er ikke så svært igen, det er bare at sætte fjernskrivebord til eller installere en VNC server på systemet. Jeg kan især anbefale VNC hvis du ønsker at kunne styre serveren via en smartphone.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Foxx
    At køre en headless server (uden skærm, tastatur og mus) er ikke så svært igen, det er bare at sætte fjernskrivebord til eller installere en VNC server på systemet. Jeg kan især anbefale VNC hvis du ønsker at kunne styre serveren via en smartphone.


    Jeg ved ikke om vnc også køre både fra linux/windows/android og IOS ellers vil jeg sige at du også kunne kigge på TeamViewer der starter op sammen med windows inden den kommer ind på skrivebordet.


    Jeg bruger også denne løsning til mine 2 server (1 er godt nok med skærm/mus og tastatur), når jeg er på farten klare div. ting via min telefon og med Teamviewer kan man også flytte filer mellem de enheder du bruger.


    Men igen som de andre siger ville det være super med en ide og hvad serveren skal bruges til.

    PC: MSI Z77A-G43, i5-3570K, 16 GB PC3-12800, 2GB 660 GTX Ti, HDD 1 :Corsair force 3 120 GB, HDD 2 :WD 500 GB, 27" Philips 273V/22" Dell, Vista x64.
    Server: i5-3570K,16 GB PC3-16000, 5x3TB WD + 3 x 2 TB WD, Linux
    WDTV HD,250GB XBOX 360 Samsung TAB2 16GB, 300/300 Fiber.

  • Teamviewer kræver at du har skærm på serveren - den udbeder dig jo om et password som ændres. ;)


    Hvis det hedder Windows, så er der indbygget remote login, mener også at de fleste linux systemer har muligheden (er dog ikke Linux Guru :O)




    Du skal afklare med dig selv, hvad dit behov er. Hvis du bare vil have en server stående til at opbevare filer på, så er en NAS nok dit bedste/simpleste køb. De kan bygges selv, men det koster ca. det samme har jeg personligt erfaret.


    Skal den hoste spil, så skal der noget processorkraft i og noget god RAM - et lille raid system ville nok heller ikke skade, hvis det er et spil med meget serverside information (såsom Minecraft, eller andre persistente spil)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen


    Hvis det hedder Windows, så er der indbygget remote login, mener også at de fleste linux systemer har muligheden (er dog ikke Linux Guru :O)


    jeps SSH :) (for servere)


    Der er også en SSH client til Android, dog en kende svært at bruge da man skal bruge TAB en del og den findes ikke lige på de fleste Android keyboards.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Hmm. Jeg tror man kalder det en filserver. Den skal mest bare bruges til, at der ligger nogle filer, som man kan hente ting fra. Derfor forbinder jeg den også med kabel, og ikke trådløst, da internet forbindelsen er meget vigtig. Samtidig kunne det også tænkes, at jeg på et tidspunkt vil benytte den således, at jeg kan se film fra den på min WD TV Live. OS vil nok blive ubuntu, eftersom jeg meget gerne vil rode mig ud i det (selvom det nok er svært)


    Inden for de næste par år vil jeg også begynde på datalogi uddannelsen på Århus Uni, så hvis serveren også kunne bruges til noget indenfor det, ville det være ideelt, at bygge den lidt til sådan noget brug :)


    Så er der nogen af jer, som kan hjælpe mig med setup. Den skal på ingen måde være særlig kraftig, og der skal heller ikke være noget ekstra lir af en slags.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Justfromdk
    Hmm. Jeg tror man kalder det en filserver. Den skal mest bare bruges til, at der ligger nogle filer, som man kan hente ting fra. Derfor forbinder jeg den også med kabel, og ikke trådløst, da internet forbindelsen er meget vigtig. Samtidig kunne det også tænkes, at jeg på et tidspunkt vil benytte den således, at jeg kan se film fra den på min WD TV Live. OS vil nok blive ubuntu, eftersom jeg meget gerne vil rode mig ud i det (selvom det nok er svært)


    Inden for de næste par år vil jeg også begynde på datalogi uddannelsen på Århus Uni, så hvis serveren også kunne bruges til noget indenfor det, ville det være ideelt, at bygge den lidt til sådan noget brug :)


    Så er der nogen af jer, som kan hjælpe mig med setup. Den skal på ingen måde være særlig kraftig, og der skal heller ikke være noget ekstra lir af en slags.


    Du vil kunne nøjes med en normal færdig købt NAS til fil shares og det. Men hvis du vil lave andet så kan du finde et Atom D520 (eller andet) board på edbpriser.dk og smide lidt ram i den (2gig skulle være mere end nok) også et par diske hvis du vil køre RAID og have lidt sikkerhed i dine data. Smid det hele i et lille kabinet og du er klar.


    Ubuntu Server er ikke så svært igen, det kræver dog at du kan bruge google effektivt og kan forstå en lidt teknisk gennemgang af ting fra tid til anden.
    Med hensyn til at forbinde din WD TV, så kan jeg anbefale Twonky Server, den koster ca. 100kr og kører fint under Ubuntu Server og er nem at sætte op. Kører den selv mod min WD TV Live og det spiller som det skal.
    Twonky Server kan dog også kører de fleste NAS man kan købe, men det hele er nu lidt sjovere når man selv har sat skidtet op.


    Fordele/ulemper ved NAS vs. Server


    NAS
    Fordele:
    du får et lille kompakt system der altid virker
    nemt at sætte op
    det er billigt
    god support


    Ulemper:
    du lærer ikke noget særligt af det


    Server
    Fordele:
    du får mulighed for at rode med mange spændende ting/funktioner
    du kan lærer noget du kan bruge senere i dine jobs
    det giver nu en bedre fornemmelse ved selv at sætte det hele op


    Ulemper:
    det koster lidt mere end en NAS
    du skal bruge en del tid på at læse guide/gennemskue hvordan det hele virker
    holde folk ude af din server <- tro mig den der kan tage tid :P




    Samlede selv min server her for et lille halvt års tid siden (se signatur for specs) og den kører ganske fint. Og har ikke givet mig særlig meget hovedpine i opsætning eller drift af det. Jeg valgte lidt større spec end normalt da jeg også kører VMWare Server på den og får derfor brug for en smule mere power til at kører virtuelle maskiner.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Jag ved godt at du siger at det er fordi du gerne vil rode med det, men det du beskriver passer altså rigtigt godt med en mindre NAS ala synology DS211j eller lign.


    Hvis jeg var dig ville jeg nok købe en sådan og så køre ubuntu eller lignendde på en bærbar for at lege med det. Hvis man skal lære noget om brug af linux så kræver det næsten at man kører med det mere eller mindre fast så man ikke "bare" kan skifte væk når man ikke gider.


    Alternativt er en lille atom maskine med en eller anden let linux (freeNAS) og så tage det derfra.


    /ask

  • 100% lydløs bliver det ikke uanset om der vælges en NAS (mener i hvert fald at de fleste 2 drevs NAS' har en blæser) eller en Atom spand, men en enkelt blæser burde heller ikke gøre den store forskel.


    Spørgsmålet må næsten være, hvor mange drev skal der være plads til? altså hvor meget lagerkapacitet regner du med at have brug for? Er dataen kritisk nok til at der skal være redundans (RAID 1).


    Personligt ville jeg bruge dette kabinet, hvis jeg skulle bygge en ny filserver med plads til en del diske: LINK


    Dertil kan man meget passende købe et billigt h61/h67 bundkort (vigtigt at der er nok SATA porte) og så en af intels nye sandy bridge pentium CPUer, f.eks. Pentium G620T
    Jeg har faktisk selv lige købt en G620T + h61 board, som skal bruges til et projekt hvor Atom var alternativet.


    Spørgsmålet er lidt hvad ens ambitionsniveau er, Atom er god til prisen og performer rigtigt godt i forhold til de CPUer som NAS' kommer med, men den har absolut også sine begrænsninger.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    ..... eller anden let linux (freeNAS) og så tage det derfra.


    Bare en lille detalje, men FreeNAS er baseret på FreeBSD, som ikke er linux.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Jamen jeg skal egentlig bare have en billig løsning. Jeg vil meget gerne lave det selv, og kabinettets blæsere må IKKE have lys, for den skal kunne stå hvor som helst uden at være træls :) nogen siger Atom d520, men jeg kan ikke rigtigt finde den på edbpriser.dk.. Er der andre alternativer, som er ligeså gode som Atom og ligeså billige ?
    Jeg skal nok ikke bruge særlig meget harddisk, da jeg allerede har en masse hist og her på eksterne og interne og dit og dat..


    Jeg kører lige pt. delvist Ubuntu på min pc, men problemet er bare at mit Wlan USB stick ikke fungerer på linux OS, selvom det burde. Jeg kan bare ikke få det lort til at virke, så det bliver nok senere i mit liv, at jeg roder med det ;) serveren SKAL dog drives af linux OS! ASTA BASTA BUM!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Justfromdk
    Jamen jeg skal egentlig bare have en billig løsning. Jeg vil meget gerne lave det selv, og kabinettets blæsere må IKKE have lys, for den skal kunne stå hvor som helst uden at være træls :) nogen siger Atom d520, men jeg kan ikke rigtigt finde den på edbpriser.dk.. Er der andre alternativer, som er ligeså gode som Atom og ligeså billige ?
    Jeg skal nok ikke bruge særlig meget harddisk, da jeg allerede har en masse hist og her på eksterne og interne og dit og dat..


    Jeg kører lige pt. delvist Ubuntu på min pc, men problemet er bare at mit Wlan USB stick ikke fungerer på linux OS, selvom det burde. Jeg kan bare ikke få det lort til at virke, så det bliver nok senere i mit liv, at jeg roder med det ;) serveren SKAL dog drives af linux OS! ASTA BASTA BUM!


    Der menes D525, dette er et billigt eksempel: LINK, men det har dog ikke så mange SATA porte som man kunne ønske sig (har kun 2), så måske skulle du kigge på et andet, det er dog passivt.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Justfromdk
    Hvad med PSU forresten. Den skal jo ikke bruge alt for meget strøm, men hvor meget kommer den ca. til at bruge tror i ?


    en Atom cpu med måske 1 disk kommer ikke til at bruge meget strøm, måske en ~30w eller lidt mindre. Min server ligger på omkring 50W ved normal drift, det er med cool'n'quiet aktiveret og cpu ved 800mhz.
    Det vigtigste med en psu til en lille server er at den er 80+ certificeret eller højere, jo mere effektiv den er jo mindre strøm "spilder" den på varme. Det er så lige meget med dens watt, står valget mellem f.eks. en 80+ cert 700W og en 400W som ikke er 80+ cert, så ville jeg klart tage 700W modellen pga 80+ cert.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Så uden at vide for meget om det, så tror jeg, at jeg vælger denne løsning:


    Atom d525 (måske andet alternativ)
    En eller to harddiske (omkring 1tb maks.)
    En meget lille kabinet
    En PSU (Ved ikke hvilken)
    2 gb RAM (måske mere, måske mindre)


    Det kunne være rart, hvis folk hjalp mig med at finde det rette, så jeg ikke ender med noget ubrugeligt ;)


    Når vi kommer til Software delen, så har jeg bestemt mig for, at jeg vælger linux. Der var en som talte om, at man med linux kan styre det via. sin smartphone, og da jeg har en Nexus S, så ville det være fedt, hvis jeg kunne.


    Som jeg også talte om tidligere, så skal jeg starte på datalogi (hvis jeg kommer ind) om et par år, og derfor kunne det være oplagt at serveren også kunne bruges til det. Ved ikke hvad man kan bruge den til, men noget fjernstyring af diverse ting eller et eller andet ?! Hvad ved jeg ?


    Håber der er nogen som kan hjælpe mig det sidste stykke vej, så jeg kan lave dette til mit sommerprojekt :)