2.0 PC højtalere

  • Leder efter et par gode højtalere, uden subwoofer da det fylder for meget. Går mere op i lydkvalitet end Bass, volume og den slags. Jeg ser både film, gamer og hører musik på pcen, men det er musikken som jeg fokuserer mest på.
    Har kigget på Gigaworks t40: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=481995
    er de gode ? eller er der andet i vil anbefale i stedet ? må helst ikke koste meget mere..


    + en sidste ting. flere gange når jeg gamer, kommer der støj fra højtalerne. tror det er dårligt kabel, som ikke kan klare alle de forbindelser i nærheden. har ikke en skid forstand på det, men det er en teori

  • AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hvilke vil du så mene er bedst, altec lansing eller t40 ?



    Tror den der Bose er en udgået model. Kan kun finde den de kalder "II" og bryder mig ikke om udseendet på den. Ellers virker de da meget fede. Den som du sendte. Kender ikke rigtig noget til de der edifier, og kan ikke finde nogen anmeldelse af dem heller

  • Er begyndt at overveje den dyre af de edifier. Nogen kalder dem studiehøjtalere.
    Hvilken ville være bedst, imod de T40 ? Hvis man tager pris i betragning og lader være ?


    + Har intet lydkort. Gør det den store forskel ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Xx-Razmuz-xX
    Er begyndt at overveje den dyre af de edifier. Nogen kalder dem studiehøjtalere.
    Hvilken ville være bedst, imod de T40 ? Hvis man tager pris i betragning og lader være ?


    + Har intet lydkort. Gør det den store forskel ?


    Ved kvalitetshøjtalere betyder et lydkort meget. Ved almindelige højtalere betyder det mindre. ;-)


    Edifierne har større kabinetter, og dermed større bass-potentiale. Uden en dedikeret subwoofer er det begrænset hvor meget bass du får ud af T40'erne - men de klarer sig ret godt i review til trods.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BFroberg


    Ved kvalitetshøjtalere betyder et lydkort meget. Ved almindelige højtalere betyder det mindre. ;-)


    Edifierne har større kabinetter, og dermed større bass-potentiale. Uden en dedikeret subwoofer er det begrænset hvor meget bass du får ud af T40'erne - men de klarer sig ret godt i review til trods.


    Så hvis jeg købte en af dem, skulle jeg skaffe mig et lydkort ? De kan fås helt ned til 169.
    Hvilken ville du vælge af højtalerne ?

  • Her er der lidt forskelligt Rasmus


    http://www.xssound.eu/


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BFroberg
    Hvorfor tror folk gerne at billigere er bedre? :S


    Kig f.eks. efter Auzentech. :-)


    De dyre skal nok være meget bedre, men når man ikke har noget kort overhovedet, så burde selv et billigt et da være meget bedre. Vil ikke ofre så meget for et kort

  • Folk kan flame mig lige så meget de vil. Men jeg har svært ved at høre lydforskel på lydkort. Men jeg kan altså sagtens høre forskel på et par højtalere.


    Om jeg smider lyden ud via optiske udgang til den DAC (som burde være det andet meeeget overlegent) der er indbygget i mine højtalere eller om jeg bare smider den ud via lydkortet på min mac bærbar, så kan jeg altså ikke høre forskel. Ligesom jeg heller ikke kan høre forskel på 320 kbit mp3 eller FLAC. Og mine højtalere har altså kostet 10k, så de burde til en hvis grad godt kunne spille forskellen op. Har også siddet med et par logitech lydkort, ej heller der har jeg kunne høre forskel om jeg bare brugte standard lyd fra mobo eller lydkort.


    Så mit råd er at hvis du har et budget på 1500 kr. så ville jeg hellere bruge det hele på højtalerne end at bruge 500 kr på et lydkort og 1000 kr på højtalerne :-)

    Apple Macbook Pro 13" | Intel Core 2 Duo 2.4Ghz | Nvidia GeForce 320M | 4GB RAM | 250GB SATA @ 5400 rpm | AVI ADM 9,1 | 1 TB Ekstern | Logitech MX518 | Steelpad S&S

  • KreaTive;


    Det argument har jeg hørt før. Men det kommer nok lige så meget an på dine ører som så meget andet. :-)


    Hvis du hører musik der er meget ukompliceret kan det være det samme, ligeså hvis du ikke har så følsom hørelse som andre har. :-)
    Der hvor man virkelig hører forskel er ved klassisk musik, ældre rockindspildninger m.m.


    Meget af dagens musik er en del af loudness krigen, hvorfor forskellene mellem høje og lave toner bliver meget mere udvaskede.

  • Jeg vil til dels give KreaTive ret. Jeg kan godt høre forskel på et onboard og dedikeret lydkort, men forskellen er minimal og så ville jeg hellere give pengene til lidt bedre højttalere.


    Jeg kan desuden stærkt anbefale de Edifier R1900 TII som Ebo linker til. Jeg har selv haft dem i flere år og de spiller fremragende. Jeg var meget overrasket over at de spillede så godt når de trods alt ikke koster mere end omkring 600 kr.
    De er bygget som "rigtige højttalere" i stedet for nogle enheder i et underligt plastikkabinet. I mine øjne er de langt pænere end diverse Logitech, Altec Lansing osv.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Jeg vil til dels give KreaTive ret. Jeg kan godt høre forskel på et onboard og dedikeret lydkort, men forskellen er minimal og så ville jeg hellere give pengene til lidt bedre højttalere.


    Jeg kan desuden stærkt anbefale de Edifier R1900 TII som Ebo linker til. Jeg har selv haft dem i flere år og de spiller fremragende. Jeg var meget overrasket over at de spillede så godt når de trods alt ikke koster mere end omkring 600 kr.
    De er bygget som "rigtige højttalere" i stedet for nogle enheder i et underligt plastikkabinet. I mine øjne er de langt pænere end diverse Logitech, Altec Lansing osv.


    Anders


    Synes også det er fedt, med sådan nogen store rigtige højtalere. At de fylder meget eller vejer meget gør intet for mig. Så er spørgsmålet bare, om det skal være dem, eller T40. T40 kan instilles foran og har fået meget gode anmeldelser, så de virker i det hele taget mere som et godt valg, til pc højtalere. Edifier skal instilles bagpå

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Xx-Razmuz-xX


    Synes også det er fedt, med sådan nogen store rigtige højtalere. At de fylder meget eller vejer meget gør intet for mig. Så er spørgsmålet bare, om det skal være dem, eller T40. T40 kan instilles foran og har fået meget gode anmeldelser, så de virker i det hele taget mere som et godt valg, til pc højtalere. Edifier skal instilles bagpå


    Det er rigtigt at de skal indstilles bagpå. Jeg opfatter det dog ikke som noget problem da jeg har indstillet dem til det jeg vil have og så skruer jeg op og ned for lyden på computeren, hvilket jeg også ville gøre selv om jeg kunne indstille højttalerne foran.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KreaTive
    Folk kan flame mig lige så meget de vil. Men jeg har svært ved at høre lydforskel på lydkort. Men jeg kan altså sagtens høre forskel på et par højtalere.


    Om jeg smider lyden ud via optiske udgang til den DAC (som burde være det andet meeeget overlegent) der er indbygget i mine højtalere eller om jeg bare smider den ud via lydkortet på min mac bærbar, så kan jeg altså ikke høre forskel. Ligesom jeg heller ikke kan høre forskel på 320 kbit mp3 eller FLAC. Og mine højtalere har altså kostet 10k, så de burde til en hvis grad godt kunne spille forskellen op. Har også siddet med et par logitech lydkort, ej heller der har jeg kunne høre forskel om jeg bare brugte standard lyd fra mobo eller lydkort.


    Så mit råd er at hvis du har et budget på 1500 kr. så ville jeg hellere bruge det hele på højtalerne end at bruge 500 kr på et lydkort og 1000 kr på højtalerne :-)


    Jeg vil til dels give dig ret KreaTive.


    Vi skal stadigvæk tage udgangspunkt i trådstarters situation og ikke vores egen ;), så lad os lige holde fokus :D.


    1. Trådstarter har aldrig haft et dedikeret lydkort og kun brugt onboard lyd, det er fakta.


    Vil han kunne høre forskel ved investering i et separat lydkort ?. som udgangspunkt, så JA, af flere årsager.


    Onboard lydkort har det med at få lidt elektronisk støj fra andre komponenter på bundkortet, det er normalt ikke noget man ligger mærke til, lige indtil man sætter et par gode højtalere direkte til, så kommer det en rigtig irriterende summen grundet et onboard lydkort ikke kan skærmes imod det, undtagen på Gigabyte's killer serie bundkort.
    Asus har lavet lidt af en kompromis på flere af deres bundkort fra ROG serien hvor du kan får et raiserkort med, som hæver dine udgange væk fra bundkortet, men det virker heller ikke optimalt til at eliminere den elektroniske støj. Det kan du kun opnå ved brug af et separat lydkort, som er skærmet imod dette fænomen.


    Onboard lydkort kommer typisk fra Realtek, og kigger du på deres specs og sammenligner med fx. specs på x-fi chippen, så vil du se en verden til forskel. Samme vil du kunne se på en lydchip, som VIA's envy chip, C-media's CMI 8770, de blæser osse Realteks alternativer ud af vandet, selvom de har mange år på bagen nu, så holder de hele vejen. Den forskel vil du især kunne finde ud af, når du begynder at lege med kortene.


    Vi kan vel blive enige om, at en kæde ikke er stærkere end det svageste led, ikke ?.


    Det nytter intet i min verden at have knalddyre højtalere, som bare kan levere varen hvis ikke du har det kort, som virkelig kan få det optimale ud af dem ? og det samme gælder den anden vej rundt.
    Sidder du fx. med et dyrt Asus Zonar essence lydkort til omkring de 1500,-, så nytter det jo heller ikke af have et 2.0 sæt højtalere fra Aldi til 39,-, det holder jo ikke en meter.


    Investerer trådstarter i nogle fine højtalere, så vil han sagtens kunne få bedre lyd ad af det, grundet han vil kunne udnytte onboard lyden så meget bedre og tæt på det optimale for den lydchip.


    Kan han så få endnu mere ud af sit højtaler indkøb, ved senere at investere i et separat lydkort, der findes kun 1 svar, og det er en rungende ja.


    Jeg ved det, fordi jeg har selv gjort det samme. Før havde jeg et Audiotrak MAYA MKII lydkort og et sæt surround højtalere hvilket var helt fint, lige indtil jeg investerede i nye JBL højtalere, lavet af Harman Kardon.
    Hold da op hvor det gav et helt andet lydbillede, nemlig at få nogle højtalere som kunne afspille i de helt små nuancer og virkelig kunne udnytte lydkortet til fulde. Problemet var så bare at Creative havde lavet x-fi chippen i mellemtiden, som har de allerbedste specs på en lydchip overhovedet, så op med muldvarpen igen, så både højtalere og lydkort kunne komme til at passe sammen til min store fryd, både i spil, film og ellers til almindelig brug. Havde jeg behøvet at investere i et nyt lydkort, nej overhovedet ikke, det var nok mere et anfald af hardware-itis.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().


  • Så det er det som giver støj i mine spil, at det er onboard ? Jeg troede, at det var noget med dårlige kabler. Skal så siges, at lige nu, har jeg bare et dårligt sæt 250,- Aldi højtalere. Bedre end ingen lyd.
    og tak for Kæmpe post :9xo

  • Tak for et godt svar igen Ebo. Synes dog ikke at jeg gik væk fra topic. Konkluderede bare at jeg syntes hellere der skulle købes dyrere højtalere og intet lydkort. Så kan man jo altid investere i et lydkort senere.


    Og @xx-razmuz-xx så kan det lige så godt være dine højtalere der giver lidt støj på linjen, det kan være lidt svært at sige. Du kan prøve at sætte dem til en mp3 afspiller og skrue helt op uden der spiller noget på mp3'en. Hvis de støjer så kommer det nok fra højtalerne.

    Apple Macbook Pro 13" | Intel Core 2 Duo 2.4Ghz | Nvidia GeForce 320M | 4GB RAM | 250GB SATA @ 5400 rpm | AVI ADM 9,1 | 1 TB Ekstern | Logitech MX518 | Steelpad S&S