Garanti på komplett.dk?

  • Hej tweak;)


    Jeg skriver fordi jeg er i tvivl om, om man får garanti på bærbare man køber hos komplett.dk... jeg har læst deres regler, men jeg synes det er ret rodet, og nogle steder står der at der er 2 års garanti og et andet sted der 1 år... Ved i noget om det, og hvad er jeres erfaringer?

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • Man får under alle omstændigheder de 1+1år som loven foreskriver - tvivler på at Komplett yder en større garanti på deres bærbare medmindre at det står skrevet med stort når du kigger på varen. Den slags er jo et salgsargument der batter.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • ahh okay, tusind tak

    i5 3570k@ 4.3GHz
    ASUS P8Z77-V
    2x MSI GTX 670 2GB @ 1010MHz
    Corsair Force 3 SSD Series 120 GB
    Western Digital Caviar Blue 750GB
    BallistiX Sport 8GB DDR3 @ 1600MHZ CL9
    Corsair HX 850

    3x Acer GD245HQ 120HZ LCD "nVIDIA Surround"
    Razer Blackwidow Ultimate
    Logitech G600
    Corsair Vengance 1500 Dolby 7.1

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Man får under alle omstændigheder de 1+1år som loven foreskriver - tvivler på at Komplett yder en større garanti på deres bærbare medmindre at det står skrevet med stort når du kigger på varen. Den slags er jo et salgsargument der batter.


    Som så er 6 mnd + 18 mnd og ikke 1+1 år!? Dvs indenfor de første 6 måneder skal forhandler godtgøre at fejlen ikke har været der fra starten, og derefter er der brugeren der skal godtgøre at fejlen har været ikke er selvforskyldt.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Som så er 6 mnd + 18 mnd og ikke 1+1 år!? Dvs indenfor de første 6 måneder skal forhandler godtgøre at fejlen ikke har været der fra starten, og derefter er der brugeren der skal godtgøre at fejlen har været ikke er selvforskyldt.


    /ask


    helt rigtigt, jeg har dog aldrig mødt reglen i praksis, har aldrig mødt en forretning som ville ha' at jeg skulle bevise at min rma'en ikke var selvforskyldt selvom om produktet var betydeligt ældre end 6måneder.

  • Er det kun et halvt år? Vil jeg da gerne se på skrift, da jeg har gjort brug af det ene år mange gange på min kærestes bærbar i løbet af dens levetid. ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Lad nu være med at snyde jer selv og kaldet det for "Garanti".
    Det er reklamationsret, og det er langt fra det samme.


    I Danmark er der samlet 2 års reklamationsret som er fordelt på 6 og 18 mdr.:


    De første 6 mdr. kaldes "formodningsperioden", dvs. stopper et produkt med at virke/fejler selvom det er blevet behandlet som det skal, så er det op til forretningen at bevise at det ikke har været tilfældet. Dvs. loven er på køberens side.


    Efter 6 mdr. er det omvendt, går der noget galt er det køberen der skal bevise at produktet er behandlet korrekt. De fleste forretninger tager i mod produktet - som god service - men er ikke forpligtet til det hvis de er i tvivl.


    En kilde:
    http://nettjek.dk/?vis=vejledninger&emne=reklamationsret

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • jeg vil mene at man har 2ÅR


    prøv at læse her, Købeloven gælder også ved nethandel. :D


    http://www.forbrug.dk/Artikler…andel/Koebelov-og-ehandel


    2 års reklamationsret


    Du har altid to års reklamationsret på den vare, du har købt. Fristen løber fra leveringsdatoen. Det er en forudsætning, at den fejl eller mangel, du vil reklamere over, var til stede på købstidspunktet, eller at årsagen til den var til stede på købstidspunktet. Manglen kan altså godt vise sig senere, når du har brugt varen en tid.


    der er lidt mere her


    http://www.forbrug.dk/Artikler…4A3D24C089538501A55EC0D6A


    GOD TWEAK

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    JuiCe: Danke. Så slipper man for at skulle google selv. :$


    Det var så lidt da :crazyeyes:

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • I retrospekt er det faktisk rét heldigt at vores lokale IT-pusher har taget imod kærestens bærbar 3? gange nu - alle gange har det været harddisken der er gået død, og efter en 7-9måneder hver gang. :))

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    I retrospekt er det faktisk rét heldigt at vores lokale IT-pusher har taget imod kærestens bærbar 3? gange nu - alle gange har det været harddisken der er gået død, og efter en 7-9måneder hver gang. :))


    denne regel kan komme i betragtning for dig og kæresten :cheers:


    http://www.forbrug.dk/Artikler…4A3D24C089538501A55EC0D6A


    Den situation kan fx opstå, hvis sælger har repareret varen, men reparationen ikke har været god nok, så fejlen viser sig igen nogen tid senere.


    I princippet kan man reklamere indtil 3 år efter, man første gang klagede over fejlen. Man skal dog kunne bevise, at det er samme fejl, der er opstået igen. Hvis fejlen først viser sig igen på et tidspunkt, hvor varen er slidt op ved naturligt slid, kan man dog ikke klage.


    GOD TWEAK