• Hej,


    Sidder og sveder over, hvilken medieboks der er den rigtige for mig. 3 ugers research af reviews, tests og endnu mere skumle "objektive" tests rundt omkring af LG´s DP-1, HDTV Live Hub, Boxee Box, AC Ryans boxe og hvad har vi..


    Jeg synes jo, at man for 1500,- i dagens moderne tidsalder burde kunne kræve wi-fi adgang til diverse podcasts og online indhold, gnidningsløs afspilning af alle codec-formater, måske lidt intern hukommelse til at huske settings m.v. og man evt. burde kunne tilslutte en harddisk for ca 2000 kr. Men så kan den ene boks kun det ene, men ikke det andet. Boxee Box ville f.eks. være meget mere tiltrækkende med en indbygget HD til sine svimlende 1700 kr, mens de billigere bokse som Live Hub måske har sådan een indbygget men ikke engang har wi-fi, mens DP-1 Wi-fi (som jo ellers er et prisvenligt bud) begrænser sig til 2-3 online-tjenester - vejret, youtube og picasa. Værsgo at tygge! Det er alt andet end fleksibelt, det er faste rammer omkring uanede muligheder, det er pest eller kolera...!


    Så tænkte jeg på de alvidende guder herinde..at smække en pico-HTPC sammen uden blæsere og med Boxee som styresystem burde kunne lade sig gøre for ca 2000, hvis man - som jer - har et internt leksikon inde i hovedet af samtlig hardware på edbpriser fra de sidste 3 år og evt smide en build-log op omkring det.


    Kunne nogen herinde ikke have interesse i sådan noget? Artiklen ville nok blive linket til at rigtigt mange sites! Skal etablerede firmaer som D-Link have lov at rippe hr og fru Sovs, bare fordi teknologien er kommet hjem i stuen og naboen også har een? :)

  • Flyttet til hardware.


    Sidder selv og venter på der kommer noget ordentligt på den front.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Jeg var ærligt talt meget tæt på at afvise at det kan lade sig gøre indenfor det budget, men jeg tillod mig at dobbeltjekke alligevel for man ved jo aldrig, det viste sig at det godt kan lade sig gøre, så det er kun fedt at kunne afvise min egen teori :D


    Min primære årsag er at 100% passive strømforsyninger ofte er dyre og lidt svære at få fat på herhjemme.


    Ud fra det har jeg lavet en lille setup for at illustrere det:


    Kabinet: LC Power 1360MI: LINK
    Mobo: ASUS Ion: LINK
    RAM: Kingston 2x2 PC2-6400: LINK
    HDD: Samsung 160GB: LINK


    Total: 1941 kr


    Dette er bare et bud naturligvis, personligt ville jeg nok tage en større harddisk, f.eks. en 2TB disk og så muligvis en billig SSD(måske endda bare en USB nøgle med ubuntu på), men der er i hvert fald noget valgfrihed.


    Bemærk at jeg ikke kan garantere at der er plads til det bundkort i kabinettet, da det trods alt er et lille kabinet, er der ingen garantier, men der er god sandsynlighed for det.


    Et setup med et ION board er valgt pga. nvidia har bedre support for hw accelleration af HD video codecs som h.264 under Linux end de andre GPU producenter (intel inklusive).
    Denne tråd på boxees forum fortæller lidt om hvordan de fik hw accelleration til at virke med boxee/ubuntu 10.10: LINK


    Note: jeg har selv lige bestilt det kabinet, så kan måske give flere svar når jeg har fået det ;)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • RTM, du rykker! Godt fundet :clap:


    Bruger man Linux med Boxee ovenpå, må man vist undvære Netflix, men jeg ved ikke hvor meget HW acceleration man vinder, ift hvad der er brug for.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af donaldrap
    RTM, du rykker! Godt fundet :clap:


    Bruger man Linux med Boxee ovenpå, må man vist undvære Netflix, men jeg ved ikke hvor meget HW acceleration man vinder, ift hvad der er brug for.


    HW accelleration virker også på Windows, sandsynligvis bedre endda, det der taler imod Windows (udover licensom udgiften) er at det kan godt være lidt for meget en Atom baseret computer.


    I øvrigt jeg ved ikke om du er klar over det, men Boxee er baseret på XBMC, det kunne være en ide at kigge på det.


    Og en lille ekstra kommentar, det er muligt at det system jeg har linket til, kan have gavn af at få installeret en blæser, men en god 60mm blæser behøver nu ikke at larme så meget at du kan høre den.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Boxee er en videreudvikling af XBox Media Center, men desværre vil Boxee´s opensource software altid være mindst en version bagud ift Boxee Box´ens, både fordi den fungerer som test-platform og fordi der kun skal debugges på én hardware-platform; det går hurtigere at udvikle til kun een konfiguration.
    Boxee i "hente-version" vil derfor nok være beta et godt stykke tid endnu, pga de mange platforme og de mange konfigurationsmuligheder.


    Der er også det her Zotac wi-fi bundkort til omkring samme pris, er der en grund til at du ikke har valgt dét? Ville man kunne smide en usb-nøgle i som OS-disk og derved opnå "tænd-og-sluk" opstartstider på htpc´en?


    Håber ihvertfald du smider en worklog op, RTM :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af donaldrap
    Boxee er en videreudvikling af XBox Media Center, men desværre vil Boxee´s opensource software altid være mindst en version bagud ift Boxee Box´ens, både fordi den fungerer som test-platform og fordi der kun skal debugges på én hardware-platform; det går hurtigere at udvikle til kun een konfiguration.
    Boxee i "hente-version" vil derfor nok være beta et godt stykke tid endnu, pga de mange platforme og de mange konfigurationsmuligheder.


    Der er også det her Zotac wi-fi bundkort til omkring samme pris, er der en grund til at du ikke har valgt dét? Ville man kunne smide en usb-nøgle i som OS-disk og derved opnå "tænd-og-sluk" opstartstider på htpc´en?


    Håber ihvertfald du smider en worklog op, RTM :)


    Jeg må sige med det samme at jeg ikke smider nogen worklog op desværre, af den simple årsag at jeg ikke har pengene/behovet for et Ion board.


    Jeg så godt det zotac board og der er flere årsager til at jeg ikke valgte det, den primære årsag er at der ikke er support for hw accelleration af h.264 og andre codecs som en HTPC bør kunne dekode og CPU er for sløv til den slags desværre.
    Man kan skifte det trådløse netkort ud med et broadcom crystalhd kort, men så løber man ind i den anden begrænsning at grafikdelen kun kan outputte 1366x768 opløsning (kilde: link).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg endte med alligevel at bestille det bundkort, da jeg blev lidt nysgerrig :O


    I samme ombæring kan jeg se at jeg tog fejl omkring RAM typen til det bundkort, det benytter DDR3 ram, ikke DDR2 som jeg fejlagtigt havde antaget.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.