Hvor god er lyden på ASUS Crosshair IV Formula

  • Nogen der ved hvordan det Supreme FX lydkort på dette lækre bundkort klarer sig?


    Er lidt interesseret i, om jeg måske kan bruge det i stedet for mit X-Fi Xtreme Music, så det ikke behøver fylde i maskinen og ødelægge mit airflow.


    Og så kunne det jo være et ekstra Plus at få lidt mønt ind ved salg af lydkortet :)


    Er ved at se på mine muligheder og har desværre forelsket mig lidt i det bundkort :P

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Det er lidt af et marketing gimmik, med de indstikskort eller udvidelseskort, om du vil.


    Det giver dig lidt flere strenge at spille på, men sandheden er jo, at lydchippen stadigvæk er en Realtek ALC 888 eller nyere, med alle de begrænsninger, som det nu medfører.


    Det kan ikke siges højt nok, onboard lyd er og bliver aldrig ligeså godt, som et rigtigt lydkort, end of story.


    Der med ikke sagt, at det ikke virker til husbehov, men har du 1 gang haft et godt lydkort, så bliver onboad aldrig det samme, det er lidt "fesen" og kommer til at mangle noget. Det er netop det man opdager hen af vejen ved at investere i et separat kort.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Det var lidt det, jeg frygtede. Der er jo ikke engang et kort med til det, da det hele er bygget ind i onboard chipen. Håbede at det måske havde ændret sig, siden jeg sidst kiggede på det.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • jeps mit sb 16 er stadig betydeligt bedre.......

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    jeps mit sb 16 er stadig betydeligt bedre.......


    Så tror jeg at jeg beholder mit elskede X-Fi lydkort en tid endnu :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger


    Så tror jeg at jeg beholder mit elskede X-Fi lydkort en tid endnu :)


    Alt andet lige så er x-fi den bedste chip nogensinde lavet til lyd endnu, sådan er det bare, der kan Realtek ikke være med, især på rumklang eller surround, der er en verden til forskel.


    X-fi chippen har så nogle mangler, som Realteks ikke lider af.


    Grundet Creative's mangel på support på driversiden hvilket har gjort, især deres egne både kort og drivere, at jeg har valgt Auzentech( denne gang) ellers kan kun Audiotrak gøre det ved jeg jo,speciel som jeg nu engang er.


    Det nytter jo ikke, at ville bolle hvis ikke du har røven til at sparke "fætteren" i med, sådan virker verden, simpelt og nemt.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Du fik mig lige til at grine en smule her midt på arbejdspladsen :))

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Har netop det bundkort... Købte et ASUS Xonar D2X af en herinde, jeg går ALDRIG tilbage til onboard lyd ! Plus at i forhold til andre bundkort med onboard lyd er der stort set ingen forskel, andet end "flot" software.

  • Vil i mene man kan høre forskel på et onboard og et dedikeret hvis man kun bruger 2.1 via et logitech z-2300?


    Når jeg ser film via pc'en er det HDMI fra gfx kortet ud til mit anlæg... men der kan et dedikeret kort vel ikke rigtig hjælpe?

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Altså på mit nuværende Asus M4n82 kan lyden slet ikke sammenlignes med Xtreme Music kortet, der sidder i.
    Og i mit Media Center kan det lydkort slet heller følge med Xtreme Audio PCIE. Så mangler jeg bare at få mine feriepenge, så jeg kan få købt det Asus Crosshair bundkort :D

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JuiCe
    Vil i mene man kan høre forskel på et onboard og et dedikeret hvis man kun bruger 2.1 via et logitech z-2300?


    Når jeg ser film via pc'en er det HDMI fra gfx kortet ud til mit anlæg... men der kan et dedikeret kort vel ikke rigtig hjælpe?


    Det korte svar:


    Z-2300 = Analog -> JA!
    HDMI til anlæg = Digitalt (forhåbentlig!) -> NEJ!


    :drink:

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • lige et enkelt spørgsmål som i måske ved derud, har netop det her gamle x48 formula RoG bundkort endnu, og tog allerede 1. dag audio kortet ud....det har så givet mig lidt et problem mht hdmi da jeg ikke kunne finde ud af hvor stikket fra gfx kort (ja nvidia fix nu lige det problem asap, ati har det ikke) opgav, og mit næste gfx bliver næppe et nvidia, men kan det stik til audio bruges som standard pci-e x1 til andre ting, eller vil bundkortet ikke betragte det som et normalt stik ?

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    lige et enkelt spørgsmål som i måske ved derud, har netop det her gamle x48 formula RoG bundkort endnu, og tog allerede 1. dag audio kortet ud....det har så givet mig lidt et problem mht hdmi da jeg ikke kunne finde ud af hvor stikket fra gfx kort (ja nvidia fix nu lige det problem asap, ati har det ikke) opgav, og mit næste gfx bliver næppe et nvidia, men kan det stik til audio bruges som standard pci-e x1 til andre ting, eller vil bundkortet ikke betragte det som et normalt stik ?


    Spørger du om den slags? Jeg kan hvertfald garantere dig at vælger du et GFX fra ati HD serien får du ikke det problem, nu kan jeg jo se du er linus mand så jeg ved ikke hvordan det virker der men under win 7 f eks får du ikke problemer med hdmi mere med et ati HD kort i maskinen.
    Tror du ikke det er fordi dit 275gtx skal bruge en spdif på dit bundkort for at virke med hdmi?

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    lige et enkelt spørgsmål som i måske ved derud, har netop det her gamle x48 formula RoG bundkort endnu, og tog allerede 1. dag audio kortet ud....det har så givet mig lidt et problem mht hdmi da jeg ikke kunne finde ud af hvor stikket fra gfx kort (ja nvidia fix nu lige det problem asap, ati har det ikke) opgav, og mit næste gfx bliver næppe et nvidia, men kan det stik til audio bruges som standard pci-e x1 til andre ting, eller vil bundkortet ikke betragte det som et normalt stik ?


    Det lille PCI-E x1 stik er ikke dedikeret til det medfølgende lydkort, du kan sagtens smide en anden i uden problem.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Baloo


    Spørger du om den slags? Jeg kan hvertfald garantere dig at vælger du et GFX fra ati HD serien får du ikke det problem, nu kan jeg jo se du er linus mand så jeg ved ikke hvordan det virker der men under win 7 f eks får du ikke problemer med hdmi mere med et ati HD kort i maskinen.
    Tror du ikke det er fordi dit 275gtx skal bruge en spdif på dit bundkort for at virke med hdmi?


    er nu ikke linus mand, bruger win 7 :) , og ja skal bruge sådan et spdif stik, men problemet, er hvor fanden det skal sættes på bundkortet, da jeg slet ikke har stikkene, som de er sat i manualen....åbenbart kom der en anden version af det her bundkort inden det kom til europa, og asus har så ikke lige fået rettet det hele i manualen.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    ja nvidia fix nu lige det problem asap, ati har det ikke


    Bare "for future reference" hvis nogen skulle læse tråden, nvidia har løst "problemet" med deres på deres nyere kort.


    EDIT: Lige en lille advarsel, det er vigtigt at du forbinder kablet korrekt, jeg har prøvet at forbinde det forkert, hvilket resulterede i at kablet smeltede.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM


    Bare "for future reference" hvis nogen skulle læse tråden, nvidia har løst "problemet" med deres på deres nyere kort.


    EDIT: Lige en lille advarsel, det er vigtigt at du forbinder kablet korrekt, jeg har prøvet at forbinde det forkert, hvilket resulterede i at kablet smeltede.


    fra hvilken serie er det løst ?

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    fra hvilken serie er det løst ?


    Det er rodet, fordi det ikke er en hel generation der understøtter det, men ud fra hvad jeg kan se så startede det omkring gt 210/220/240 tidspunktet (men kun dem i den generation).


    Men der er sikkert undtagelser som jeg har glemt, da nvidia har en tendens til at rebrande deres gamle boards når de ikke sælger så godt længere og de har nogle på lager :boxed:


    (ATI/AMD gør i øvrigt det samme, så de er ikke et hak bedre der)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • så med mit 275gtx er der faktisk en mulighed for at den tager lyden direkte med ?

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    så med mit 275gtx er der faktisk en mulighed for at den tager lyden direkte med ?


    Jeg tillader lige at citere mig selv ;)


    Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    ud fra hvad jeg kan se så startede det omkring gt 210/220/240 tidspunktet (men kun dem i den generation).


    Altså nej, det er så vidt jeg kan se kun de nævnte kort i den generation der har lydchip indbygget.


    Jeg kan altså bekræfte at GTX 275 ikke har lydchip, men skal bruge et spdif input, nvidia skriver det også på deres side: LINK

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.