Ekstern harddisk kompatibel på både MAC og PC. Løsninger?

  • Hey medlemmer


    Jeg skal bruge en (ekstern) harddisk til at fungere på både MAC og Windows.


    Jeg har lige købt en harddisk og ekspedienten sagde, at det ikke burde være et problem at kunne køre på både MAC og PC uden brug af eksterne programmer eller ændre..


    Jeg har dog nu lavet en partition på harddisken med FAT32, hvilket skule gøre det muligt at bruge harddisken på MAC og PC..


    Er der nogle væsentlige ulemper udover filstørrelse begrænsningen på ca. 4 gb, der i FAT32 systemet?


    Er der nogle løsninger udover at bruge et tredjepartssoftware eller andet program til at sørge kompatibilitet mellem de to systemer?


    Jeg sidder med et MAC OS X og Vista som Windows og har købt en Seagate® Expansion™ External Drives 2 TB ..


    På forhånd tak for jeres tid og indsats.


    :D

  • http://www.tweak.dk/forum/thre…279&sid=&hilightuser=3626


    Læs tråden der og jeg tror du vil finde din løsning enten ved EXFat eller ved 3 parts software til din mac.


    Hiv su stadig har spørgsmål når du har læst tråden igennem så bare spørg =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Jeg ville gerne være fri for brug af ekstern software og umiddelbart undrer det mig at Mac har Fat32 understøttlese, men også ikke ntfs? (Gældende primært for de ældre Os X versioner.
    Jeg ville foretrække ntfs, da det er formatet harddisken oprindeligt var formateret i og det system, der i følge mit kendskab er mest udbredt. Det kan jo være min fejl at jeg er ikke er bekendt med exFAT..


    Lige som en af brugerne nævner i tråden, at det er jo ikke muligt konsekvent at få lov til at installere software på den maskine du skal overføre data til fra harddisken.


    Jeg ville håber på at finde en løsning uden at skulle beholde det gamle Fat32 for at opnå kompatibilitet mellem Mac og Windows uden at være nødt til at installere software på samtlige maskiner...


    Det er jo "sjovt/ironisk", at det "gamle" FAT32 er kompatibelt mellem umiddelbart næsten alle systemer, det er åbenbart, Ikke en tanke, de tænker i de forskellige udviklingsafdelinger i de store software firmaer verden over, når de laver nye systemer... ;)


    Der findes jo adskillige formater, der kan læses på de forskellige maskiner f.eks. jpeg, pdf. Hvis det skal kunne udnyttes skal de jo ikke være for svært at dele filerne mellem de forskellige systemer..


    (Det er jo på samme måde, derfor Mac i nogen grad har overgivet sig og giver nu mulighed for at installere Windows på Macs mod betaling.)
    Google er i nogen grad også blevet utroligt populær for at dele information og løsne op for nogle af de "blokeringer", der ligger rundt omkring i it verdenen, det samme er freeware..


    Personligt undrer det mig, at der ikke er større kompatibilitet mellem Mac og Pc (og alle styresystemer).
    I "Ønske-verden" skulle fildeling på dette simple plan bare spille lidt ligesom ideen bag plug´n play.


    Det burde ikke være et problem at dele sine billeder, videoer, osv. og tage back up af egne data bare pga. forskellige systemer..


    forsat god dag

  • Grunden til at mac/osx ikke understøtter ntfs mener jeg er pga deres filsystemt er en videre udvikling pga de ikke mente ntfs var godt nok, det blev lanceret før udviklerne var 100% tilfreds med det og de gamle udviklere udviklede videre på det og det format adoptere mac så, kan være jeg tager fejl her, men mener historien er sådan.


    Altså hvis du ikk vil bruge 3. parts software er der faktisk kun FAT og EXfat du kan benytte dig af jo.
    Ville dog tage ExFat hvis jeg var dig. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW