Billigt grafikkort med hdmi

  • Hey forum.


    Skal bruge et billigt grafikkort, som har hdmi.


    Kortet skal bruges til en PC med std. pc skærm, samt til mit TV via HDMI (Med lyd!)


    Grafikmæssigt skal det bare kunne vise en opløsning på 1920*1080, samt vise mkv. 1080p filer.
    Altså ikke nogen spil osv.


    Hvad kan i anbefale?


    Mvh.Martin:)

  • Det her er burde kunne gøre tricket, det er også super billigt: LINK

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • find et brugt Nvidia kort med Cuda/PhysX og så brug CoreAVC med CCCP (Combined Community Codec Pack) hvor du får MPC (Media Player Classic) så bruger du dit gfx til at decode h264/x264 plus ccv1 m.m via dit gfx så du ka ha en lille processor som ik ska arbejde det store.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|
    find et brugt Nvidia kort med Cuda/PhysX og så brug CoreAVC med CCCP (Combined Community Codec Pack) hvor du får MPC (Media Player Classic) så bruger du dit gfx til at decode h264/x264 plus ccv1 m.m via dit gfx så du ka ha en lille processor som ik ska arbejde det store.


    Det er én måde at gøre det på, men det kan sagtens lade sig gøre at dekode h.264 på et AMD/ATI kort, som f.eks. det jeg linkede til, i samarbejde med MPC-HC og dens indbyggede dekodere.


    Men OP, hvilket operativsystem regner du med at bruge? til linux vil jeg anbefale et nvidia kort.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM


    Det er én måde at gøre det på, men det kan sagtens lade sig gøre at dekode h.264 på et AMD/ATI kort, som f.eks. det jeg linkede til, i samarbejde med MPC-HC og dens indbyggede dekodere.


    Men OP, hvilket operativsystem regner du med at bruge? til linux vil jeg anbefale et nvidia kort.


    DXVA bruger mere cpu end Cuda/PhysX plus at selve codec ska være h264/x264 for at være aktiv Cuda/PhysX med CoreAVC går steppet vidre til bla. ccv1 og hva de ellers hedder som os er en form for h264/x264 el. den kan ihvertifald decode dem.


    jeg bruger CCCP+CoreAVC og så PowerDVD10 Ultra så er jeg faktisk dækket godt ind synes jeg selv ^^

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|
    DXVA bruger mere cpu end Cuda/PhysX plus at selve codec ska være h264/x264 for at være aktiv Cuda/PhysX med CoreAVC går steppet vidre til bla. ccv1 og hva de ellers hedder som os er en form for h264/x264 el. den kan ihvertifald decode dem.


    jeg bruger CCCP+CoreAVC og så PowerDVD10 Ultra så er jeg faktisk dækket godt ind synes jeg selv ^^


    Vi har haft denne samtale før ;), uden at vide det med sikkerhed kunne jeg forestille mig at du sammenligner MPC-HCs indbyggede med CoreAVC, jeg kunne forestille mig at kvaliteten af softwaren sikkert er bedre under CoreAVC og deri ligger forskellen i hvor mange % CPU der bliver brugt, uanset hvad er det lidt lige meget om en computer der kun skal dekode film har en CPU belastning på 10 eller 20%.


    Ud fra hvad jeg kan se på Corecodecs hjemmeside er coreavc kun et h.264 codec, ikke vc-1.


    Derudover så tilbyder CoreAVC så vidt jeg kan se både DXVA og CUDA, hvor de skriver at DXVA faktisk er hurtigere fordi det er mere direkte: LINK


    Så vidt jeg kan se tilbydes CoreAVC også til AMD/ATI nu, så jeg tror det betyder endnu mindre.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().


  • har tested det på min fars ATi kort og det er stadig det samme, og som jeg skrev skal codec cære h264/x264 før at DXVA blir aktiv i CoreAVC behøver ik være skrevet direkte sådan med et Nvidia gfx derfor jeg hellere vil anbefalde et Nvidia gfx end ATi til afspilling af mkv med h264/x264 codec hvis det bla. er anime kan du fint løbe ind i det hedder "CCV1 codec" og det kan DXVA ikke decode :razz:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|
    har tested det på min fars ATi kort og det er stadig det samme, og som jeg skrev skal codec cære h264/x264 før at DXVA blir aktiv i CoreAVC behøver ik være skrevet direkte sådan med et Nvidia gfx derfor jeg hellere vil anbefalde et Nvidia gfx end ATi til afspilling af mkv med h264/x264 codec hvis det bla. er anime kan du fint løbe ind i det hedder "CCV1 codec" og det kan DXVA ikke decode :razz:


    Du er klar over at CoreAVC kun dekoder h.264 ikke?


    Resten bliver så vidt jeg kan se dekodet i software af CPUen, hvilket den også fint kan gøre, men det har ingen indflydelse på hvilket grafikkort OP skal vælge.


    Som sagt betyder det ikke det store i sidste ende om man bruger MPC-HC, Windows 7s DXVA-HD Codecs, CoreAVC eller andre.


    Den vigtigste pointe jeg kan komme med, er at OP kan sagtens se sine 1080P "mkv" filer med et billigt Radeon 5450 kort som det jeg linkede til.


    Prisen er jo også en faktor som spiller ind, det 5450 kort koster ca 250kr, imens et nvidia kort til samme pris enten er 8400gs (som ikke har lydchip), eller 210 (som en del har problemer med at de tager en krig når der skal bootes op).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • jeg mener blot du får mere decoding glæde ved Nvidia men vi ka diskotere meget om det, men CoreAVC er aktiv og der er gpu load ved "CCV1 codec"


    [Blocked Image: http://i885.photobucket.com/albums/ac53/puma99dk/th_Capture-2.jpg]


    og ja ved godt at mit MSI N460GTX HAWK har 336cuda core men bruger det stadig selv om jeg har en Intel Core i7-860 som kan køre det selv, men vil hellere bruge mit gfx og aflaste min cpu :finger:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|
    jeg mener blot du får mere decoding glæde ved Nvidia men vi ka diskotere meget om det, men CoreAVC er aktiv og der er gpu load ved "CCV1 codec"


    [Blocked Image: http://i885.photobucket.com/albums/ac53/puma99dk/th_Capture-2.jpg]


    og ja ved godt at mit MSI N460GTX HAWK har 336cuda core men bruger det stadig selv om jeg har en Intel Core i7-860 som kan køre det selv, men vil hellere bruge mit gfx og aflaste min cpu :finger:


    Nu er der ikke forfærdeligt meget information omkring CCV1, så vidt jeg kan se bruges det som et trick i Haali splitter til at snyde windows til at acceptere CoreAVC.


    Hvis du i øvrigt kigger på navnet på den fil i dit screenshot, så står der x264 (altså at videon er blevet encoded med x264, sandsynligvis til h.264). Så jeg vil mene at det er førnævnte trick du ser ;)


    Jeg er i øvrigt enig i at man lige så godt kan bruge hardware accellerationen på ens grafikkort, i stedet for CPU, alle nyere grafikkort har jo kredsløb til at dekode den slags video effektivt.


    Men jeg vil holde fast ved at AMDs grafikkort også sagtens kan bruges til at dekode video (eller intels nyere integrerede for den sags skyld).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • som sagt uanset hvad så kan cuda decode mere end bare DXVA kan, og hvis ccv1 er h264/x264 bare med et andet navn så er ATi da bare dårligt til at decode når det skal hedde det directe selv om i media info skrives der os mpeg4 avc m.m men op til MMT hva han vælger jo.


    siger bare hvis det var mig havde jeg taget et Nvidia med Cuda/PhysX for at ramme så meget så muligt og så kræver det mindre cpu power selv med single og dual-core cpu end DXVA gør.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|
    som sagt uanset hvad så kan cuda decode mere end bare DXVA kan, og hvis ccv1 er h264/x264 bare med et andet navn så er ATi da bare dårligt til at decode når det skal hedde det directe selv om i media info skrives der os mpeg4 avc m.m men op til MMT hva han vælger jo.


    siger bare hvis det var mig havde jeg taget et Nvidia med Cuda/PhysX for at ramme så meget så muligt og så kræver det mindre cpu power selv med single og dual-core cpu end DXVA gør.


    Nu er CUDA generelt bare en måde at programmere GPUen på til at bruge den til at lave udregninger på, så hvis man kan skrive en dekoder der kan anvende GPUen til at lave beregningerne i stedet for CPUen kan man flytte læsset over på GPUen.


    Men.... udover CoreAVC (som nu også tilbyder DXVA support) så er der ikke så mange codecs der benytter CUDA, derudover er CoreAVC kun et h.264 codec (omend et af de absolut bedre af slagsen), Windows 7 har codecs til at benytte DXVA og ellers er der MPC-Homecinema.


    Som sagt så tilbyder både AMD/ATI, Nvidia og andre (intel g45, intel core i, powerVR, broadcom crystalHD) seperat logik beregnet specifikt til dekodning af video. Hvis du kigger på AMDs udgave kaldet UVD og Nvidias Purevideo, har de mange af de samme funktioner, så i forhold til hvilket af de 2 mærker er bedst til at afvikle video står det nogenlunde lige.


    Personligt ville jeg i øvrigt ikke tage et billigt grafikkort, men derimod skifte bundkortet til et der også har disse muligheder, det bruger nemlig endnu mindre strøm ;)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.