Ny cpu til bærbar..

  • Hey alle sammen håber jeg kan få noget hjælp her inde :D!


    jeg vil havde en ny cpu til min Acer aspire 7551g


    Den nyværen Cpu er Amd athlon x2 p340 2.2 Ghz Scoket S1 '


    Jeg har prøvet og finde nogen der har lidt mere saft og kraft :P men uden held:(


    Ville høre om i viste hvor jeg måske havde en mulighed for og finde en ny så min bærbar kunne få lidt mere liv i sig :P !


    På forhånd mange tak:D!

    Kabinet : Antec Dark Fleet DF-85 Big Tower


    AMD Phenom II X6 1090T Black Edition
    Six Core, 3,2Ghz/3,6GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed


    Cooler Master V10 CPU Køler


    Corsair TX 850W PSU


    Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9


    Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Socket-AM3


    Lite-On DVD±RW burner IHAS124-19


    OS SSD Corsair SSD Performance 3 Series™ 64GB


    Western Digital Caviar® Green™ 2TB


    Seagate Barracuda® 7200.12 1TB


    2 stk Gigabyte Radeon HD 6950 2GB GDDR5


    G19 Keybord Roccat kone+ mus Benq 24 Fuld HD skræm


  • Hvis jeg skal være realtistisk, så tror jeg ikke du skal regne med at udskifte processoren, der er mange årsager til det.

    • processorer af den type bliver normalt ikke solgt i detailhandlen, så du skal kigge efter noget fra en defekt bærbar, evt. ebay
    • Det er begrænset hvad BIOS på bundkortet understøtter, så du skal se på hvad den computer ellers er blevet solgt med
    • Hvis processoren er loddet fast på bundkortet, er det lige meget så kan den fysisk ikke udskiftes.
    • prismæssigt, skal du ikke regne med at betale lidt for en mobil cpu

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • I øvrigt velkommen til :)


    Hvis du kigger på reglerne LINK er der begrænsning på hvor høj din signatur må være, så du må hellere rette den til så den er indenfor reglerne.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Hvis jeg skal være realtistisk, så tror jeg ikke du skal regne med at udskifte processoren, der er mange årsager til det.

    • processorer af den type bliver normalt ikke solgt i detailhandlen, så du skal kigge efter noget fra en defekt bærbar, evt. ebay
    • Det er begrænset hvad BIOS på bundkortet understøtter, så du skal se på hvad den computer ellers er blevet solgt med
    • Hvis processoren er loddet fast på bundkortet, er det lige meget så kan den fysisk ikke udskiftes.
    • prismæssigt, skal du ikke regne med at betale lidt for en mobil cpu


    Ud over det, så giver en kraftigere processor også mere varme og kan måske være for meget for standardkøleren i bærbaren = den brænder sammen.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af X3N4T3
    Ud over det, så giver en kraftigere processor også mere varme og kan måske være for meget for standardkøleren i bærbaren = den brænder sammen.


    arh... den brænder ikke ligefrem sammen... den slukker sig selv, men det er jo stadig røvirriterrende :D
    Desuden er en del laptops lavet til at kunne tage en CPU med mere kraft, således at der kan laves flere variationer af samme model, typisk spænder de CPUer dog over cirka samme produktgruppe, men med forskellige hastigheder, men så længe den gamle og den nye CPU har samme TDP, kan man sagtens skifte.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Hvis jeg skal være realtistisk, så tror jeg ikke du skal regne med at udskifte processoren, der er mange årsager til det.

    • processorer af den type bliver normalt ikke solgt i detailhandlen, så du skal kigge efter noget fra en defekt bærbar, evt. ebay
    • Det er begrænset hvad BIOS på bundkortet understøtter, så du skal se på hvad den computer ellers er blevet solgt med
    • Hvis processoren er loddet fast på bundkortet, er det lige meget så kan den fysisk ikke udskiftes.
    • prismæssigt, skal du ikke regne med at betale lidt for en mobil cpu


    1. Ganske korrekt, mobile CPUer kan være svære at støve op, da de for det meste bliver solgt direkte til OEMs, en defekt laptop med en kompatibel CPU er et godt sted at starte.


    2. BIOS understøtter CPUer med samme bushastighed, så no worries så længe man går efter det.


    3. Socket S1 CPUer kan ikke loddes fast, de sidder i en socket som vi kender det fra desktop markedet. Fastloddede CPUer findes for det meste kun i de små notebooks, hvor der ikke er plads til en socket.


    4. Korrekt, det kan for det meste ikke betale sig at opgradere laptop CPUer, da udvalget er for begrænset... ligeledes er mobile CPUer en del dyrere end deres pendanter til desktopmarkedet, mest fordi efterspørgslen blandt almindelige dødelige ikke er stor. Som sagt er det for det meste OEMs og repair shops der køber ind af dem.


    quietspirit: Hvis du kan finde en servicemanual til din laptop (google er din ven, men det lykkes ikke altid), er der god hjælp at hente der for hvad hardware der er kompatiblt med lige netop din laptop, samt hvordan du kommer ind til CPUen. Den almindelige manual rækker ikke langt når man skal rode :D


    Sidst, men ikke mindst, er det begrænset hvor meget mere saft og kraft du kan få ved at opgradere, da udvalget, som sagt, er rimelig begrænset.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Du kunne prøve om ikke en SSD disk kan give dig lidt mere fart over feltet.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Det gjorde jeg! min bærbar blev lige pludseligt en lille smulle hurtigere, men det var ikke grunden til at jeg skiftet til SSD disk, det var at jeg var ikke tilfreds med oppe tiden på min batteri på den.


    En anden side gevinst jeg fik som jeg ikke lige lagde mærke til fra starten det er at den er blevet mere stille, det eneste jeg kan se når harddisken arbejder er nå aktivitetslampen blinker, det var sku ligt uhyggeligt i starten da jeg var vant til at høre den mekaniske hdd sige klik når den arbejdede.

  • JEg er også selv på udkig efter SSD til både HTPC, stationær og min bærbar.


    Ingen tvivl om at det er der, næste opgradering bliver fokuseret på :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H