Hardware problem

  • Hej jeg har bygget ny computer,men har et problem med med opstart efter slumrefunktion,computeren
    går ned med blå skærm.Ved normal start fungere alt som det skal.
    Hardware:ASUS P8P67-M PRO REV.B3.CORE i5-2500K.RAM DDR3 PC 1600 8GB CL9 KIT VENGEANCE.
    HARDDISK 3.5"640GBCAVIAR SATA 600 7200RMP 64MB. CORSAIR GS 600 80+.
    GRAFIGKORT ATI 4850. Er der nogen der har en god ide.

  • Først og fremmest synd at have det grafik kort til det system ;)


    Typisk når det sådan noget som BSOD efter slumre og andre opstarts problemer kan det hjælpe at opdatere biosen.


    http://www.asus.com/Motherboar…1155/P8P67M_PRO/#download


    Vælg den nyeste bios derfra og se om det løser problemet.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • Tak for rådet med at opdatere bios,Jeg vil prøve det hvis jeg ikke finder andre mugligheder.
    Jeg har tænkt på at mine ram måske ikke er kompatible nok,på CORSAIRs hjemmeside står der at
    rammene passer til core i3 og core i5.Hvis jeg ser i den manuel der fulgte med bundkortet er rammene
    ikke vist på listen.
    I første omgang har jeg valgt at slå slumrefunktionen fra,for tilsyneladne er det kun det der gir problemer.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Myrup Lassen
    Tak for rådet med at opdatere bios,Jeg vil prøve det hvis jeg ikke finder andre mugligheder.
    Jeg har tænkt på at mine ram måske ikke er kompatible nok,på CORSAIRs hjemmeside står der at
    rammene passer til core i3 og core i5.Hvis jeg ser i den manuel der fulgte med bundkortet er rammene
    ikke vist på listen.
    I første omgang har jeg valgt at slå slumrefunktionen fra,for tilsyneladne er det kun det der gir problemer.


    Det skal du ikke tænke for meget på, RAM burde ikke have noget med det at gøre.


    Det er meget normalt at det RAM du køber ikke står på listen over kompatibel RAM, så det skal du ikke tillægge for meget vigtighed.


    Som khorn nævner hjælper det ofte at opdatere BIOS, derefter gælder det om at opdatere drivere og hvis det stadigvæk ikke virker kan det være hardware betinget, men så er det sandsynligvis bundkort eller PSU der er årsagen.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Det er et sandy-bridge bundkort (p67 chipset) og det giver vel grund til mistænksomhed. Der har været tilbagekaldelser af bundkort med sandy-bridge. Ikke fordi det ER det. Jeg ved det ikke. Det kan også være windows 7. Jeg er ved at udskifte et bundkort p.gr.a. samme fejl. Det er et AMD bundkort, som har kunnet lave suspend to ram (S3) i det første år, men nu vil det ikke mere. Når jeg vælger slumre, starter det efter kort tid på memory dump. Jeg har så prøvet med en linux-live-CD (at boote på den), og her virker slumre udmærket ! Men nu skifter jeg bundkort og CPU, så må jeg se, om det hjælper. Ja, jeg har skiftet PSU uden at det hjalp. Jeg har kørt med noget core-unlock i et års tid, en 2x til en quad. Derfor skifter jeg CPU nu.

  • Desværre er suspend (i diverse udgaver), ofte noget der ikke er implementeret ordentligt, så (efter min mening) ser man ofte at det er netop det der bliver fikset i diverse BIOS opdateringer.


    Men der kan naturligvis være andre årsager til det, hvilket det tyder på at danemagics er.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Det viste sig at bios var den nyeste på det tidspunkt,men løste slumre problemet ved at flytte fra
    marwel sata 6gb/s til intel 6gb/s,så nu virker slumrefunktionen fint.
    Der er dog en mærklig detalje ved start af pc efter jeg har skiftet sata stik skriver den no harddisk detected.Men i bios viser den dem , og i windows ligeså.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Myrup Lassen
    Det viste sig at bios var den nyeste på det tidspunkt,men løste slumre problemet ved at flytte fra
    marwel sata 6gb/s til intel 6gb/s,så nu virker slumrefunktionen fint.
    Der er dog en mærklig detalje ved start af pc efter jeg har skiftet sata stik skriver den no harddisk detected.Men i bios viser den dem , og i windows ligeså.


    Det er som du selv siger fordi at du har 2 controllere på dit bundkort. det er Marvell's controller som siger no disk detected, du kan vel bare deaktivere den i bios hvis ellers du gider gøre det.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.