"Langsom" overførsel mellem to SSD'er?

  • Jeg skal lige høre, om jeg kan få et par et råd til at gøre mit system lidt hurtigere. Kører med to Intel 510 SSD'er 120 GB. Jeg skulle flytte 20 GB. fra den ene til den anden. De blev overført med ca. 165 MB/s. Er det ikke en lav hastighed?


    Kører på et Gigabyte P67A-UD4-B3 bundkort. Begge SSD'er sidder på SATA3-portene. Har ikke ændret noget i BIOS - kun prøvet at ændre til ACHI for HDD, men så ville Win7 ikke starte op. Er der noget andet, som jeg kan tjekke?

  • Det er ikke bevist nogle steder som sådan men ens SSD'er kører lidt hurtigere under AHCI end IDE, og under AHCI for du også understøttelsen af TRIM, som alle nye SSD'er har.

  • Du skal først ændre noget i reg.base i din Windows, før du kan skifte til AHCI. Her er en guide til hvordan du gør det. Når du har gjort, som beskrevet skifter du igen din BIOS til AHCI, og Windows skulle gerne starte op denne gang. Om det så giver noget bedre ydelse, kan jeg ikke sige så meget om. Men du vil helt klart blive glad for TRIM, så det er absolut det værd.

  • Altså det er jo ikke afsindigt langt fra deres max performance på 210 MB/s write.


    Er der tale om en stor fil eller er der mange filer? Sammensætningen af data du overfører kan godt indvirke på performance.


    Og som der tidligere er postet, har du konfigureret korrekt? Installeret driver til harddisk kontrolleren? Evt. kontrolleret at drevene rent faktisk er forbundet med 6Gbps?


    Så er der da lidt at arbejde videre med...


    //CyberOpz

  • Hent HD Tach eller lign disk benchmark værktøj og mål harddiskene individuelt.


    Så kan du se om deres read/write fejler noget.. eller om det har noget med selve overførslen at gøre.

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850


  • Også min første tanke. Jeg ville ihf. ikke være bekymret.

  • Jeg vil også mene at du kræver for meget. Benchmark hastigheder er ikke realistiske i et normalt miljø da læse/skrive handlingerne varierer meget i størrelse og frekvens.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • #!wfdi


    øh what?
    Understøttes trim ikke i RAID? siden du siger at ahci skal enables for at kunne understøtte trim. IDE mode er logisk nok.

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af X3N4T3


    Nej.


    Det er ikke nødvendigvis rigtigt, hvis diskene indgår i et RAID disk array, så understøttes TRIM ikke.


    Men intel har fået styr på at muliggøre TRIM hvis controlleren er sat til RAID mode, så længe de ikke er en del af et disk array.


    Er naturligvis muligt at BIOS skal opdateres og nyeste drivere skal hentes fra Intels hjemmeside.


    Min personlige holdning er i øvrigt at det er nemmere at geninstallere windows, med de rigtige drivers fra starten i den rigtige "mode" end det er at skifte rundt bagefter, men så skal man naturligvis have hentet driveren på forhånd(er dog muligt win7 har nogen der virker på forhånd, men hvis man alligevel skifter senere kan man lige så godt have de nyeste fra Intel klar under installation).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.