Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

mandag, 11. april 2011, 21:31

Hej tweak,

så er den gal igen. Jeg har installeret en ny CPU køler i mit nye sandy bridge setup:

Noctua nh-u9b se2
i5 2500k
ASUS p8p67-m pro
4 gb corsair ram

I bios rapporterer den om at min CPU temperatur er på ~30grader, og jeg går fint videre ind i windows. Når jeg kommer ind i windows så går der ~1minut før den spontant crasher. Jeg har prøvet at boote i fejlsikret tilstand hvilket fint virker. Computeren virkede fint inden jeg skiftede stock køleren ud med den Noctua jeg har købt.

Hvad gør jeg for fejlfinding? Hvad tror i er galt og hvad kan jeg gøre for at udbedre eller teste?

Håber i kan hjælpe,

Mvh Rasmus

2

mandag, 11. april 2011, 21:37

Tja... du kan jo prøve at se efter om der er noget kølepasta et sted hvor der ikke burde være noget.
Husk på at noget kølepasta leder strøm, så man skal generelt være lidt forsigtig med det.

Ellers er et udmærket udgangspunkt at sætte stock køleren på igen.

Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

3

mandag, 11. april 2011, 21:39

også selvom den booter ind i windows? Hvis jeg kører i fejlsikret tilstand crasher den ikke.

4

mandag, 11. april 2011, 22:36

Kølere er passive komponenter i at de stortset bare virker.

Der kan være sket forskellige ting under installation:
  • Fejlinstallation, dvs køleren fordeler ikke varmen korrekt og CPUen overopheder
  • En kortslutning, eller andet der giver problemer.
  • En bios indstilling der gør at computeren slukker hvis køleren ikke kører

Eftersom det virker i safemode, tror jeg ikke det er den sidste der er årsagen.

Jeg ved godt det lyder dumt, men har du huske at rense CPU godt for kølepasta inden du skiftede og er der påført et nyt lag kølepasta i forbindelse med installationen af den nye?

Hvis ja, så vil jeg anbefale dig at tage de ting jeg nævnte før.

Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

5

mandag, 11. april 2011, 22:43

Jeg rensede CPU for kølepasta og påførte et nyt lag. Jeg prøvede lige at boote igen, og den var tændt i 3m30s hvor jeg kørte Prime95 i ca. 2minutter for at stressteste CPU. Den lå stabilt på omkring 44grader ifølge core temp 64 og speedfan.

Den slukker fuldstændigt spontant: først slukker skærmen, så går der lidt tid hvor den skriver til harddisken og derefter slukker også harddisken og måske gfx. Der bliver den stående indtil jeg slukker den.

Det virker imo som om den køler fint. Jeg vil ikke afinstallere / installere køler mere i dag, men det bliver nok det jeg må bøvle med i morgen. Skriv endelig hvis du har andre idéer eller indtryk.

6

tirsdag, 12. april 2011, 04:56

Når sådan noget sker og systemet har kørt fint inden installation af ny køler, så er det nærliggende at noget er gået lidt galt under montering.
Så af med køleren og monter igen, check det hele igennem og se efter at pres er ens over hele CPU, vær lidt påpasselig med mængden af kølepasta.

Mvh
Sam

Intel I7-5820K, MSI X99S gaming7 Polimatech Megahelem 2 Bitfenix Spectre 120mm ,Crucial 4x4GB Sport 24ooMhz DDR4 ram,Sapphire R9 290 Tri-x OC ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Seagate Momentus XT 500GB,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-P50R, Iiyama 26" skærm. JBL Creature III black, Win 10 64 bit.

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.