1

søndag, 10. april 2011, 14:01

Hey tweak!

jeg har en Hp compaq 8510p hvor garantien er udløbet.

fornyligt slukket min bærbar ud af det blå og da jeg tændte den igen kørte den i måske 30 sek eller 15 min og nogen gange op til 3 timer, så det svinger meget.

den har kørt uden batteri i 6-8 mdr da det er klappet sammen.

jeg har haft den skilt ad efter guide på nettet hvor blæseren har været ude og blevet renset, dette hjalp den første dag indtil den slukket efter ca 3,5 time igen, og nu er det som før igen. den har stået lidt hævet på bord så den fik lidt mere luft end normalt..

nogen forslag til hvad det kunne være?

kan det skyldes harddisken?

Mvh

Christian

2

søndag, 10. april 2011, 16:31

Det er lidt svært at fejlsøge på bærbare, fordi alting er så integreret som det er.

Men eftersom du nævner at det hjalp at rengøre computeren, kan det være relateret til varme problemer, derfor er det nok en god ide at starte med at lave nogle temperatur målinger på processor og grafikkort.

Der findes masser af programmer til dette, personligt bruger jeg coretemp til at måle CPU og GPU-Z til at måle GPU.

Hvis de bliver for varme kan det være et tegn på at det er nødvendigt at skifte kølepasta/thermal pads mellem disse enheder og kølingen.

Jeg tror ikke nødvendigvis dit problem er relateret til din harddisk, men du kan jo meget passende tage harddisken ud af computeren og så lade computeren idle i BIOS eller sådan noget for at se om den lukker ned.

Det er i øvrigt en udmærket ide at prøve at lade computeren idle lidt i BIOS, for at se om det skulle være en software fejl relateret til styresystemet på din computer (windows sandsynligvis).

Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

3

søndag, 10. april 2011, 18:03

prøver at pille hdd ud og lade den idle, problemet er også at jeg ikke har pw til bios så hvordan faen for jeg løst det problem ??

4

søndag, 10. april 2011, 18:39

Om det er i BIOS eller ej er i og for sig underordnet, så længe den bare står og laver ingenting.

Hvis den slukker har du påvist at det ikke er en software fejl (eller harddisk fejl, hvis disken ikke er i).

Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

5

søndag, 10. april 2011, 18:51

Local temp 46C
Remote temp 44C
Ambient 44C
Remote 44C
HD0 38C
Temp1 44C
Temp2 44C
Temp3 44C
Temp4 20C

det er hvad speedfan kan fortælle

6

søndag, 10. april 2011, 19:02

Det virker ikke umiddelbart slemt, er der nogen af dem der er grafik kort?

7

søndag, 10. april 2011, 19:23

tror jeg ikke, må prøve og finde en monitor til gfx

8

søndag, 10. april 2011, 21:54

Slukker den bare eller får du bsod?

E8500 C0 @ 4.2 - Xigmatek HDT-s1283
Asus P5Q Pro - Mushkin 2x2 Redline
PoV 8800GTS 512 785/1910/1030
Corsair 550W - Maxtor 250GB
Antec p182

9

mandag, 11. april 2011, 11:10

den slukker bare, igår var den tændt i 4 timer tror jeg, så smed jeg en film på og efter 30 min slukket den, så tændte jeg igen og så kørte den i 30min - 1 time og så slukket den igen..

lyder det som gfx varme problem ? gfx ligger på 16-17C

10

mandag, 11. april 2011, 12:32

nu ligger gfx på 14-15

11

mandag, 11. april 2011, 13:13

Under de tyve tyder på at det ikke laver noget. Prøv at starte et spil eller 3dmark/furmark/etellerandetmark for at se om den stiger markant inden for et minuts tid. Kunne være den forkerte måler du kigger på (hvis det da er grafikkortsrelateret, dit nedbrudssystem)

Og nej - harddisken kan ikke give nedslukning. Allerhøjest så låser windows med en sort skærm, eller fremviser en BSOD på fejlen.

The Hoff - Mansens 80er Retro PC
| NZXT S340 Elite | Gigabyte Aorus X370 Gaming 5 | Ryzen 1700 @4.0GHZ | 4x8GB Trident RGB 3200Mhz @2933 Mhz RGB | MSI 1080 Armor OC 8GB | Be Quiet Dark Power Pro 11 650W | 1x256GB, 1x512GB SSD | 6TB NAS Harddisk | Vandløling fra EK, Hardwarelabs og Enermax |

12

mandag, 11. april 2011, 13:14

Under de tyve tyder på at det ikke laver noget. Prøv at starte et spil eller 3dmark/furmark/etellerandetmark for at se om den stiger markant inden for et minuts tid. Kunne være den forkerte måler du kigger på (hvis det da er grafikkortsrelateret, dit nedbrudssystem)

Og nej - harddisken kan ikke give nedslukning. Allerhøjest så låser windows med en sort skærm, eller fremviser en BSOD på fejlen.

/Offtopic: Hvad hek... ikke flere indlæg indenfor 15sek... Jeg er lynhurtig du! LYNHURTIG! (rant)

The Hoff - Mansens 80er Retro PC
| NZXT S340 Elite | Gigabyte Aorus X370 Gaming 5 | Ryzen 1700 @4.0GHZ | 4x8GB Trident RGB 3200Mhz @2933 Mhz RGB | MSI 1080 Armor OC 8GB | Be Quiet Dark Power Pro 11 650W | 1x256GB, 1x512GB SSD | 6TB NAS Harddisk | Vandløling fra EK, Hardwarelabs og Enermax |

13

mandag, 11. april 2011, 15:19

den bliver ved nu med 30 min. interval ca

gfx stiger ikke over 20 når jeg ser en 1080p blueray fx

14

mandag, 11. april 2011, 15:51

Det virker ikke umiddelbart så slemt, så det er ikke umiddelbart (men man kan aldrig udelukke det heller) varme problemer.

Hvad med at lade computeren idle i BIOS eller lignende(at trykke på pause knappen under POST kan som regel også gøre tricket)?

Kender du eventuelt en der har den samme bærbar som dig eller en med den samme strømforsyning som du kan få lov til at låne, eftersom du siger at der ikke er noget batteri i, er der heller ikke noget buffer, så hvis strømforsyningen er ustabil kan det være årsagen.

15

mandag, 11. april 2011, 21:37

har overvejet at købe ny strøm forsyning for at se om det evt skulle være det.

kender ikke nogen med en hp af hvad jeg lige ved:/ men undersøger det da lige..!

har ikke prøvet og lade den idle i bios men gør det i morgen!

16

torsdag, 21. april 2011, 07:20

har stadig ikke haft held med at få det ordnet den slukker også i bios idle!!

har ikke fundet en matchende hp lader som jeg har kunne prøve med desværre:(

nogen gode råd nu, udover at smide den ud fra 5. ?

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.