NAS, -med eller uden processor. . ?

  • Hej folkens...


    Jeg er lidt i tvivl om hvorfor nogle NAS´er har CPU+RAM, mens andre ikke behøver dette. Har det evt. noget at gøre med Raid controller , eller er det til at afvikle brugerfladen..?


    En mulig kandidat, uden CPU er denne fikse lille sag fra D-Link
    http://www.komplett.dk/k/ki.as…7-81A8-B134E45CBAB6#extra


    En lidt større model med CPU+Ram ku være:
    http://www.shopitonline.dk/QNA…yer/cat-p/c/p2484017.html


    Planen er nok mest bare lidt "nørd´ning", hente lidt film over Bittorrent, og lave lidt dele-mapper med kammeraterne.


    Takker, :roller:


    MAG

    Core i7 920, Rampage ll Extreme, 6 x SSD OCZ Vertex MLC 30 Gb i Raid 0(630 Mb/s!) ..
    6 Gb 1866 Mhz OCZ Reaper,
    1000 HX Corsair,
    GTX 260 core 216,
    X-Fi Extreme Audio og en fin lille TRUE cooler i et CoolerMaster Cosmos S kabinet...

  • Selvfølgelig sidder der både RAM og en CPU i de små routere og lign. - Ellers ville de jo ikke kunne køre :razz:


    Men som Maverick siger, så skal du helt klart gå efter en dedikeret NAS, hvis du vil have en netværksharddisk. De routere der har NAS og Bittorrent har simpelthen ikke kræfterne til mere end minimalt brug, og det går hurtigt ud over netværkets stabilitet.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det gir selvfølig mening, -klart nok at de da ska ha noget hjerne, men tænkte bare at det var nogle IC-kredse eller ROM-chips, der styrede showet. :D


    Hva siger "dommer-panelet" så til dette bud :
    http://www.edbpriser.dk/Produc…%2c+NAS&sp=all&pid=688632
    -Har mulighed for at få den med en ældre 200 Gb HD, for 700,- brugt..?


    Altid rart med go´e input


    MAG :9xo

    Core i7 920, Rampage ll Extreme, 6 x SSD OCZ Vertex MLC 30 Gb i Raid 0(630 Mb/s!) ..
    6 Gb 1866 Mhz OCZ Reaper,
    1000 HX Corsair,
    GTX 260 core 216,
    X-Fi Extreme Audio og en fin lille TRUE cooler i et CoolerMaster Cosmos S kabinet...

  • Såvidt jeg husker skulle de mindste QNAP være udmærkede til personligt brug til en enkelt computer eller to - men den er ikke egnet til at håndtere en hel familie der sidder og henter/sender filer og streamer film osv..


    Men som du selv nævner, har du jo fået et (efter min mening) udmærket tilbud. Så kan du få prøvet af om du har behov for en NAS, uden at gå ud og bruge flere tusinde på det.


    Apropos, så kan de også bygges manuelt. Har et lille mediecenter kabinet med 2 harddiske i RAID der trækkes af et lille Mini-ITX Atom bundbræt med WS2003 på, og det kører fint som opbevaring/Wii streaming - men nu er jeg jo også den eneste der bruger den :))

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nå men jeg ka forstå at sidstnævnte Qnap løsning er "godkendt" :D, og kommer aldrig til at streame fra den, da min primær PC (og et par stykker af de andre, 'hæ hæ :crazyeyes:', alligevel er tilsluttet TV´et i stuen).
    Så alt i alt lyder den som den rigtige løsning, da det nok også, bare en lille lille bitte smule nok også er fordi jeg bare er så pjattet med duften af nyt elektronik :$


    Mht til selv at skrue noget sammen, så har jeg faktisk nogle stykker jeg bare ku bruge, men.. øhh. -dem har jeg haft længe, så de tæller vel ikke med :crazyeyes:



    MAG

    Core i7 920, Rampage ll Extreme, 6 x SSD OCZ Vertex MLC 30 Gb i Raid 0(630 Mb/s!) ..
    6 Gb 1866 Mhz OCZ Reaper,
    1000 HX Corsair,
    GTX 260 core 216,
    X-Fi Extreme Audio og en fin lille TRUE cooler i et CoolerMaster Cosmos S kabinet...

    Rettet 3 gange, sidst af MAG ().

  • -Og:

    Core i7 920, Rampage ll Extreme, 6 x SSD OCZ Vertex MLC 30 Gb i Raid 0(630 Mb/s!) ..
    6 Gb 1866 Mhz OCZ Reaper,
    1000 HX Corsair,
    GTX 260 core 216,
    X-Fi Extreme Audio og en fin lille TRUE cooler i et CoolerMaster Cosmos S kabinet...

  • -Og så lige denne har: :hb:

    Core i7 920, Rampage ll Extreme, 6 x SSD OCZ Vertex MLC 30 Gb i Raid 0(630 Mb/s!) ..
    6 Gb 1866 Mhz OCZ Reaper,
    1000 HX Corsair,
    GTX 260 core 216,
    X-Fi Extreme Audio og en fin lille TRUE cooler i et CoolerMaster Cosmos S kabinet...