ATX 8-pin 12V

  • Hej tweakers.


    Jeg har lagt mærke til at nogle bundkort har en 8 pin 12V ATX tilslutning i nærheden af CPU soklen. Andre og ældre har kun et 4-pins, er der kommet en ny "standard" og hvorfor er det ikke alle kort som har det?


    Min PSU (Corsair Hx520) har fx kun et 4-pins. Vil jeg så ikke kunne bruge den til et bundkort med 8-pins? :rolleyes:


    Thanks..

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • Jeg er selv lidt i tvivl omkring dette, jeg tror at mange bundkort tillader at man kan nøjes med at smide en 4pin plug i.


    Men et gigabyte bundkort baseret på et 880G chipsæt, som jeg smed i en computer jeg byggede for nyligt, nævnte ikke umiddelbart dette som en mulighed, så jeg vil tro at det afhænger fra bundkort til bundkort og det kan betale sig for dig at læse manualerne igennem online inden du køber.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Du vil kun få problemer hvis du OC'er, at du ikke har en 8PINS ATX 12v stik i det er egentlig bare 2x12V der bliver tilført, men med et enkelte 4pin 12v stik er også nok, selv på helt store board som Rampage III Extreme kan man nøjes med 2x4pins istedet for 2x 8pins, som der understøttes, man skal bare huske på at man ikke skal OC ret meget før, ens pc måske laver fejl mv.

  • Jeg takker for svarene. Det er nok ikke så meget at være bekymret for.


    :9xo

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • mange bundkorts kan godt køre uden der er os nogle som ska ha 2x8pins på bundkortet men ka klare sig med 1stk, mener det er mest til oc du skal bruge dem.