Ustabilt internet - HJÆLP!?

  • Hej alle på tweak


    Jeg har brug for lidt hjælp til at finde ud af hvorfor mit hjemmenetværk/internet er ustabilt. Når jeg er på med kabel er der (stort set) ingen udfald, men på de trådløse enheder er forbindelse lidt som vinden blæser: nogen gange er der fin forbindelse, og andre gange er det som om forbindelsen er fuldstændig forsvundet.


    Jeg har nu købt mig en Dlink DIR-855 (har på nuværende tidspunkt sendt to DIR-655 retur da jeg oprindelig troede at årsagen til ustabiliteten skulle findes her). Da jeg nu er på min tredje router (foruden den Buffalo Airstation jeg oprindelig havde) må det dog betegnes som ualmindeligt uheldigt hvis problemet er pga. fejl/ustabilitet på alle ovenstående routere.


    Jeg har sat mit trådløse op med WPA/WPA2 og har følgende enheder der gerne skulle kunne være på netværket samtidig:


    Forbundet med kabel
    - Stationær
    - Synology DS211
    - Sonos ZP90


    Trådløse enheder
    - Bærbar computer fra Zitech – ca. 3 år gammel
    - Bærbar fra Dell – ca. 2 år gammel (købt i USA)
    - iPad 2
    - HTC Desire


    Hvordan bør jeg trin for trin troubleshoote mit problem? Og er det utopi af mig at forvente et hjemmenetværk/internet uden udfald? Jeg har mistænkt "modemet" fra Telenor da jeg i går kunne streame musik og billeder fra Synology'en (trådløst) til iPad'en men kunne ikke gå på nettet fra iPad'en....


    På forhånd mange tak for jeres hjælp – det er virkelig værdsat J

  • Hvis du bor i et boligområde med mange andre trådløse netværk, så kan det være en god ide at prøve nogle forskellige kanaler, så du kører på en anden trådløs frekvens end dine naboer.
    For selvom de ikke er på samme netværk, så giver det forringelser i forbindelsen, når der er flere på sammen frekvens.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Hej Renegger


    Tak for forslaget.


    Der er vel en 4-5 andre trådløse netværk i nærheden, jeg ved ikke om det bliver betegnet som "mange"?


    Mht. valg af kanal har jeg sat routen til "auto" på både 2,4 og 5 ghz. Jeg har forbundet mine enheder til begge (men valgt 5 ghz som default). Men jeg vil da helt sikkert prøve at kigge lidt nærmere på dit forslag når jeg får tid :D


    Men kan andre trådløse netværk virkelig være årsag til at mit trådløse netværk bliver sat fuldstændig ud af drift i længere tid ad gangen?

  • Det virker lidt forunderligt ja. Er det så alle enheder, der ryger på samme tid eller kun enkelte? Har alle de trådløse enheder problemer?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • du ik en PS3 som vil på wireless?


    en af mine venner har det problem derhjemme så snart hans little bror tænder for hans PS3 så dræber det routeren :crazyeyes:

  • @ Puma: Nej, har ingen ps3 (overvejer dog at købe en til bl.a. at streame filerne fra synology'en samt til at spille naturligvis - men det er en helt anden sag :D)


    Renegger: Alle de trådløse enheder har haft problemer på et eller andet tidspunkt (nogen mere end andre), nogen gange er det på samme tid, og andre gange er det kun én af enheder. Det er dog lidt svært at vurdere da det er sjældent jeg anvender alle enheder på én gang ;)


    Men som jeg skrev så har jeg også oplevet at forbindelsen i hjemmenetværket virker fint (ipad kan streame fra synology'en), samtidig med at jeg ikke kan gå på nettet fra iPad'en. Det kunne for mig godt tyde på at det er selve forbindelsen til internettet (og altså ikke hjemmenetværket) der er noget galt med. Dog synes jeg omvendt også at oplevele at min stationær (som er forbundet til routeren med kabel) godt kan komme på nettet, selvom en af de trådløse enheder ikke kan. Det får mig til at mistænke kompatibiliteten mellem enhederne og den kryptering jeg har valgt på routeren (WPA/WPA2). Men jeg ved ikke hvordan jeg kontrollere dette?

  • sikker på du ik presser din router forhårdt el. bare køber nogle som er forbillige til at kan klare presset?


    har selv en Buffalo AirStation WHR-G125 modded my DD-WRT og den funker sku fint, de problemer jeg har med mit net, forkommer ligeså meget uden router så det er ik routeren bare Waoo på fibernettet som ik er så godt som det skulle være ^^

  • Hvis du mistænker at det er forbindelsen fra Telenor der giver problemer, så forbind en computer direkte til deres router (med et kabel) og se om forbindelsen stadigvæk er ustabil.


    Inde på deres routers(og ja det er en router og ikke et modem) webinterface kan man som regel se noget diagnostik omkring hvor længe forbindelsen til deres DSLAM har varet.


    I øvrigt en detalje med hensyn til kryptering er brug kun WPA2-AES, mixed mode (eller hvad det nu end kaldes) er noget gøjl.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().