Får blue screen of death

  • Hejsa tweakers :)


    Her for nogen dage siden samlede jeg mit første rig.


    Specs: Intel 2600K CPU, ASUS Maximus IV extreme mobo B3, Corsair Dominator GT 2133MHz CL9 RAM, Corsair AX850 PSU, 2 EVGA GTX 570 SC+ i SLI, WDC Black 1T HDD, Noctua NH-D14 CPU køler, Killer 2100 NPU, alt sammen i et SilverStone FT-02 kabinet. Alt er helt nyt undtagen NPU'en.


    Som overskriften siger får jeg BSOD, jævnligt. Der står windows lukker pga. en hardware fejl.
    Computeren crasher når jeg spiller Crysis 2, Black ops eller bare ser en youtube video. Det er dog lidt forskelligt nogen gange kan jeg bruge den i flere timer uden der sker noget, andre gange skal der ingenting til.


    Jeg har gjort alt hvad der kunne falde mig ind for at løse problemet. Løsnet skruer der måske skulle være overstramte. Tjekket alle strøm kabler for at se om de sidder rigtigt. Trykket clear CMOS på moboet, skiftet over på BIOS to da den ene måske skulle være defekt, set på debug posteren på moboet for at se om den skulle komme med en kode, formateret og installeret Windows 7 på ny.


    Jeg har stresset CPU'en, GFX'erne, RAM'ene 100% med prime95, Furmark og Memtest. Alt virker fint og jeg får ikk' vanvigtige høje temps.


    Jeg modtog dog HDD'en fra Pixmania, hvor der stod at noget "glas" var blevet beskadiget under forsendelse. Den var nu eller godt pakket ind og virkede fint til en start, men den klikker og larmer betydeligt mere end mit gamle 250GB HDD. Ved ikk' om det er normalt?
    Jeg plejer dog ikke at crashe mens der er stor HDD aktivitet, som hvis jeg loader eller skriver en stor fil. Det er bare virkelig random.


    Blæseren i PSU'en lavede også mærkelige klik lyde i starten og ville ikk' spinde op. Fandt så senere ud af at en lille klips der skulle holde støvfilteret fast omkring PSU området var i vejen for blæseren. Med lidt modding på kabinetten var det løst. Blæseren spinder nogen gange op igen efter når den bliver lidt varm, som den virkelig ikk' bliver særlig meget, men jeg håber ikk' den har taget skade af det.


    Jeg spørger derfor til hjælps nu og jeg har virkelig brug for den.


    Jeg ville være virkelig taknemmelig hvis nogen kunne løse problemet for mig tak :)


    Køre også tråden på Hol: http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=0&tid=603411

  • Hvis du mistænker harddisken for at være årsagen, så bør du teste den med det software som fabrikanten af harddisken stiller til rådighed til dette formål.


    Har du opdateret dine drivere til de nyeste fra fabrikanten? som regel kan man se ud fra BSODen hvilken komponent der er årsagen til fejlen så det kan være en ide at gå efter det.


    Hvis du ikke kan løse det ved sådan noget er det en god ide at fjerne alt der ikke er absolut nødvendigt for at starte computeren og komme ind i windows. Dvs kun et grafikkort, 1 stick ram, 1 hdd ikke noget special netkort osv.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Her er crash dump for sidste BSOD:



    On Sat 02-04-2011 20:41:44 GMT your computer crashed
    crash dump file: C:\Windows\Minidump\040211-17940-01.dmp
    This was probably caused by the following module: hal.dll (hal+0x12903)
    Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFFFA800563F028, 0xBE200000, 0x5110A)
    Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
    file path: C:\Windows\system32\hal.dll
    product: Microsoft® Windows® Operating System
    company: Microsoft Corporation
    description: Hardware Abstraction Layer DLL
    Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
    This is likely to be caused by a hardware problem problem. This problem might be caused by a thermal issue.
    The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system which cannot be identified at this time.

  • Hvad jeg kunne finde var at den fejl skyldes for lav QPI/DRAM voltage. Ved så ikke om det betyder at der er to forskellige voltsettings, der skal hæves eller om der er tale om en enkelt.


    Har ikke haft intel siden de glade Pentium 4 dage, så er ikke helt inde i settings :D

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Hvad jeg kunne finde var at den fejl skyldes for lav QPI/DRAM voltage. Ved så ikke om det betyder at der er to forskellige voltsettings, der skal hæves eller om der er tale om en enkelt.


    Har ikke haft intel siden de glade Pentium 4 dage, så er ikke helt inde i settings :D


    som Renegger siger, prøv lige at gå dine volt settings igennem med en tættekam, især til CPU og ram.


    Brug cpu-z til at aflæse hvad der rent faktisk kommer ud til dine dele, selv om de står rigtigt i bios.


    http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html


    Du kan være ude for, at dit bundkort undervolter en lille smule, men det vil vise sig i cpu-z, er der forskel, så gå ind i bios og ret settings til, så det kommer til at passe.


    Kig osse lige efter om der er en bios opdatering til dit bundkort, som retter mindre bugs og sikrer mere stabilitet i systemet.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.