1

lørdag, 2. april 2011, 13:35

Jeg har internet hos Fullrate, der ikke kører særligt stabilt og jeg har fået at vide at det kan være pga. deres trådløse udstyr.. Jeg har derfor bestilt et kablet modem hos dem, så jeg kan koble mit eget trådløse netværk op på den..

Alt efter om der er router i boksen eller ej skal jeg jo ha min egen router eller access point.. Det gør ikke noget det er en router, hvis prisen er den samme alligevel, selvom der er router i modemmet..

Men hvilken vil i anbefale? Jeg har før været utroligt glad for D-Link og nogenlunde tilfreds med Linksys, mens jeg har prøvet en router fra Sony der var endnu værre end Fullrates router (ZyXel P-2602HW-D1A)..

Den skal være nem at sætte op og må gerne have rigeligt med muligheder.. Den skal også kunne klare en masse forbindelser på samme tid, da jeg har på fornemmelsen det er noget i den stil der gør Fullrates router ustabil.. Nettet kan nemlig finde på at gå ud på de underligste tidspunkter og det har ingen relation til trafikmængden (i mb/s)

Prisen er selvfølgelig også vigtig, men vil hellere have en der er 100% stabil, end spare 1-200 kr på noget lige så ustabilt..

2

lørdag, 2. april 2011, 14:24

Ja ZyXEL routererne som Fullrate og Telenor kører (andre bruger dem sikkert også), er ikke kendt for at være fantastiske til P2P og des lige.

Mig bekendt fungerer alle Fullrates routere (kan dog sagtens tage være jeg tager fejl) som en router med mindre du køber en offentlig ip adresse (er vidstnok omkring de 10kr ekstra /mdr) og sætter din router i bridge mode.

I bridge mode bliver den ene offentlige IP adresse du har tildelt til enheder efter ZyXEL routeren, der kan du så meget passende sætte din egen router på efter.

Hvis du ikke ønsker at betale for en offentlig IP adresse kan du deaktivere DHCP serveren på din egen router og forbinde ZyXEL routerens LAN port til en LAN port på din egen router. Det gør at din egen router fungerer som en switch/access point, men det betyder også at ZyXEL routeren står for routningen, hvilken den kan have problemer med.

Der er masser af muligheder med hensyn til valg af routere der kan tage en del forbindelser, ofte er routere med ubicom processorer gode til at route, eksempelvis d-links dir-655, men der er også alternativer såsom Netgears WNDR3700 (atheros 680MHz processor).

Et godt udgangspunkt til hvor du skal begynde er på hjemmesiden smallnetbuilder hvor Tim derfra har lavet nogle ganske fine charts der viser målinger osv. over router performance: [URL=http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/]LINK[/URL]

I øvrigt, en lille notits med hensyn til ustabil linje, hvis du ikke har haft en TDC tekniker derude og se på linjen endnu, burde du nok få det, ZyXEL routere er ikke fantastiske men så dårlige er de nu heller ikke.

Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

3

lørdag, 2. april 2011, 14:34

Tak for link og uddybende svar :) jeg har haft teknikere ude i flere omgange og der er ikke målt nogen særlig støj på linien.. Jeg bor meget tæt på centralen og fordelerskabet er blevet shinet op efter et teknikerbesøg..

Noget andet er at routerens adfærd ved nedbrud tyder på at det er routeren den er gal med.. Oftest mister den bare forbindelsen og siger at den prøver at få forbindelsen tilbage.. Den adfærd kommer i klynger, hvor nogle dage er særligt slemme (vejrforholdene har ikke nogen relation)..

Andre gange låser den helt af, hvor computer/PS3 tror de er forbundet korrekt og der er masser af signalstyrke.. Men der er ingen forbindelse ud til routeren og hvis man afbryder forbindelsen manuelt for at gå på igen svarer routeren bare ikke (den broadcaster stadig med fuld signalstyrke).. Eneste løsning er at slukke strømmen helt, for at få den op at køre igen

Enkelte andre gange ryger forbindelsen i et splitsekund.. Ikke nok til at min bærbar mærker det, men lige nok til at PS3'en ryger af, mens er på igen med det samme.. Routeren kan også finde på dø helt, hvilket også kræver en hard reset..

Dét koblet med støjmålingerne er under det normale, gør at det næsten kun kan være routeren der er tilbage.. Det skader ihvertfald ikke at forsøge :)

Jeg prøver at kigge på det Ubicorn du beskriver

4

lørdag, 2. april 2011, 14:50

Jeg har kig på denne fra ASUS ud fra den her lille graf: http://www.smallnetbuilder.com/index.php…guide&chart=119

Men jeg kan ikke umiddelbart se på edbpriser eller google om den har ubicom processor.. Er forresten ikke sikker på om jeg forstår dig helt med forklaringen om hvordan det skal forbindes.. Jeg havde håbet jeg bare kunne sætte Fullrates router til bridge og så lade den her om routingen.. Er det ikke muligt uden statisk ip?

5

lørdag, 2. april 2011, 15:20

Du skal ikke tage det med om der er ubicom processor i så højt, det eneste jeg noterede var at routere der har en ubicom processor generelt set klarer sig godt til routing.

Men... som jeg også indikerede med at nævne den router fra netgear, så er der også andre procesorer der kan route ganske fint.
Et fint eksempel på det er den Asus router du selv linker til som har en RALink processor.

Generelt set tror jeg i øvrigt ikke at du har brug for så meget performance, så hvis du vil kan du godt spare lidt, generelt set så har routere med gigabit switch og 802.11n wifi god routing performance fordi der oftest er en nyere processor i routeren.

I øvrigt, en lille detalje er at den største kvalitetsforskel mellem de forskellige routere er på kvaliteten af deres firmwares, derfor kan det være en bonus hvis der på routeren kan installeres en tredjeparts firmware (såsom OpenWRT, DD-WRT, Tomato, Gargoyle osv.). En lille detalje er at der på routere med Ubicom proccesor ikke kan installeres tredjepartsfirmware (som det er nu i hvert fald).

Hardware kvaliteten er som regel bedre på dyrere routere end på de billige, men den er stadigvæk ikke fantastisk.

Med hensyn til det med Fullrates router og bridge mode, vil jeg næsten anbefale dig at kontakte Fullrate, jeg er ikke 100% sikker på det, men jeg mener at for at det vil virke hvis du sætter den i bridge mode, så kræver det at du har en offentlig IP adresse fra Fullrate.

Hvis jeg tager fejl med hensyn til det med Offentlig IP og bridge mode, må du meget gerne sige til :)

Med hensyn til kabling så afhænger det af hvilken router du vil have der skal route:

Hvis ZyXEL router skal route:
ZyXEL i router mode (LAN) <---> "Den router du køber" (LAN, dvs 1 til 4 porten, ikke WAN)
Det er vigtigt at du inden du forbinde de to routere, logger ind på den router du købers webinterface og slår DHCP serveren på denne fra, ellers får du problemer.

Hvis du vil lade den router du køber route:
ZyXEL i bridge mode (LAN) <---> "Den router du køber" (WAN)
Der er det som sagt, ud fra min viden nødvendigt at du får bestilt en offentlig IP adresse fra Fullrate, ellers vil det ikke virke.

Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

6

lørdag, 2. april 2011, 15:24

Jeg takker og vender tilbage når jeg hører fra Fullrate :)

7

søndag, 3. april 2011, 18:29

Jeg kan varmt anbefale Netgear WNDR3700v2

Min har kørt upåklageligt og klippestabilt. Der er også mulighed for 3.-parts firmware, har dog ikke selv rodet med det endnu.

Den Asus du selv linker til har også fået gode anmeldelser. Dog er der vist ikke mulighed for 3.-parts firmware i den samt multi SSID og gæstenetværk.

Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3

HTPC:
Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

8

mandag, 4. april 2011, 01:40

Køb en Buffalo router med gigabit og wirelss n (de køre med DD-WRT som standard!) uden tvivl den bedste router du kan få på marked + du for langt højere trådløs signal end med nogen anden privat router!

1x ASUS Maximus IV Extreme-Z
1x Intel® Core™ i7-2600K Processor @ 4.430 mhz - Corsair H60
2x Gainward GeForce GTX 570 1280MB
1x Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3 modules
1x Corsair TX V2 850W PSU

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Jaiz" (04.04.2011, 01:41)

9

mandag, 4. april 2011, 13:17

Citeret

Oprindeligt indlæg af Jaiz
Køb en Buffalo router med gigabit og wirelss n (de køre med DD-WRT som standard!) uden tvivl den bedste router du kan få på marked + du for langt højere trådløs signal end med nogen anden privat router!

Jeg benægter ikke at Buffalos routere er gode, men i dette tilfælde er de ikke nødvendigvis det bedste valg, det er rigtigt at de leverer god rækkevidde på det trådløse men omvendt ligger de ikke i top i routing performance.

Der kan man så argumentere for at måske har OP ikke så meget behov for den store routing performance.

I sidste ende er det som så meget andet, at det produkt der er det bedste for OP afhænger af hans behov og der er ikke et enkelt produkt der er det bedste til alt 8)

Så OP må gøre op med sig selv hvad han har behov for og hvordan hans prioriteringer ligger.

10

tirsdag, 5. april 2011, 23:06

Så er ASUS RT-N56U bestilt og der er en trådet router på vej til mig fra Fullrate :) lidt svartid på mailen, men til gengæld fik jeg et rigtigt fint svar med vejledning og alt muligt:

Citeret

Du skal gøre følgende:
Log ind på din egen routers interface.
1. Hvis din egen router har samme IP-adresse som vores router (192.168.1.1), skal du ændre den til fx 192.168.1.2
2. Du skal slå DHCP fra i din egen router.
3. Kablet mellem vores og din egen router skal kobles fra LAN-port til LAN-port.

Så får vi at se om det hjælper på stabiliteten..

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Karga" (05.04.2011, 23:06)

11

onsdag, 6. april 2011, 00:34

Fik du svar på om det var nødvendigt at købe en offentligt IP adresse for at kunne smide routeren i bridge mode?

Den opsætning betyder så naturligvis også at det er deres router der får lov til at route.

12

onsdag, 6. april 2011, 03:43

Citeret

Oprindeligt indlæg af RTM
Ja ZyXEL routererne som Fullrate og Telenor kører (andre bruger dem sikkert også), er ikke kendt for at være fantastiske til P2P og des lige.

Routere fra udbydere er typisk noget billigt, overpriced bras... Det typiske problem er at deres connection buffers virker til at være for små, hvilket giver en elendig performance i p2p og spil (især når man hoster). Plus deres produkter heller ikke har så mange nyttige features som en "fuldblods" router.

Citeret

Mig bekendt fungerer alle Fullrates routere (kan dog sagtens tage være jeg tager fejl) som en router med mindre du køber en offentlig ip adresse (er vidstnok omkring de 10kr ekstra /mdr) og sætter din router i bridge mode.

Nope, Jeg kører med min fullrate router i bridge mode, men jeg bruger ikke en offentlig IP (ser det i al fald ikke ud til, giver i hvert fald ikke ekstra). Uanset hvad kan jeg stærkt anbefale bridge mode + egen router, igen pga. få funktioner og elendigt interface.

Citeret

I bridge mode bliver den ene offentlige IP adresse du har tildelt til enheder efter ZyXEL routeren, der kan du så meget passende sætte din egen router på efter.

For mig set er deres router en kombination af router og modem. I bridge mode slås routerdelen fra og boksen agerer KUN modem (har zyxel 2602R)

Citeret

Hvis du ikke ønsker at betale for en offentlig IP adresse kan du deaktivere DHCP serveren på din egen router og forbinde ZyXEL routerens LAN port til en LAN port på din egen router. Det gør at din egen router fungerer som en switch/access point, men det betyder også at ZyXEL routeren står for routningen, hvilken den kan have problemer med.

Offentlig IP virker ikke til at være nødvendig (kan self. være jeg har det, men betaler som sagt ikke for det), men uanset hvad, burde du kunne slå DHCP fra på deres box og deres uddelte IP vil blive videreført til din egen router på normal vis... For mig set virker deres "offentlige IP" som marketingsnak, da du får en (fast) IP udleveret uanset, det ser ud til at den offentlige IP er en ekstra IP til servere og lignende der skal føres uden om routeren (hvilket ikke engang er nødvendigt... man kan sætte maskinen op som DMZ).

thing is, du kan prøve selv. Det er nemt nok at komme ind på routeren, på noget af deres udstyr sender Fullrate hele tiden deres standardkonfiguration ud til deres routere. Dette kan slås fra inde i routeren og routeren kan sættes i bridge mode som du lyster uden de skal blande sig... Indgrebet gøres bedst når routeren endnu ikke er sat til internettet

AMD FX 6300
8 GB Crucial DDR3-800
Gigabyte 970A-DS3P
AMD Radeon R9 270X

13

onsdag, 6. april 2011, 17:36

Citeret

Oprindeligt indlæg af Foxx
..........

Nope, Jeg kører med min fullrate router i bridge mode, men jeg bruger ikke en offentlig IP (ser det i al fald ikke ud til, giver i hvert fald ikke ekstra). Uanset hvad kan jeg stærkt anbefale bridge mode + egen router, igen pga. få funktioner og elendigt interface.

.........

Okay det er da kun godt at høre, jeg har ikke selv Fullrate (ej heller intentioner om at skifte), grunden til at jeg nævner det er at jeg ofte anbefaler folk at køre deres Fullrate routere i bridge mode så det er kun godt at vide at man ikke skal betale ekstra for at kunne bruge funktionaliteten.

14

torsdag, 7. april 2011, 09:35

Hmm sært.. jeg har lige fået følgende tilbagemelding fra Fullrate ang. deres router i bridge mode

Citeret

Ja da, det er intet problem det koster 10,- kr. om måned og det er noget jeg kan sætte op hvis du ønsker dette.

15

torsdag, 7. april 2011, 10:25

Så kan du jo meget passende prøve af om det virker uden at købe en offentlig IP adresse.

16

torsdag, 7. april 2011, 13:06

Efter en masse bøvl hvor det ikke virkede, ringede jeg til dem og i den forbindelse købte en offentlig ip.. Jeg skal ikke kunne sige om man virkelig SKAL have en offentlig ip, da problemet der opstod under opsætningen var at deres router spassede ud og den er åbenbart meget fintfølende med dens nulstilling, så jeg fik den først nulstillet efter jeg havde en supporter i røret..

Men nu kører det ihvertfald.. Deres router leverer kun internet og jeg står selv for routing.. så får vi at se om nettet bliver stabilt nu..

Jeg skal ihvertfald ha leget lidt med de funktioner Asus routeren har :D

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.