Ny harddisk i gammel PC

  • Hej med jer,


    Jeg har i lang tid haft problemer med for lidt plads på min alm. PC, så har langt om længe taget mig sammen til at købe en ny harddisk. Men da jeg skal til at skifte harddisken ser jeg har de pins som den gamle kører på ikke passer i den nye harddisk. Den gamle harddisk har et langt stik til data, og en 4 stik strømforsyning. Kan man få den til at passe ved at købe nye kabler, eller er det helt umuligt?


    Jeg kan derudover se at harddisken skulle være på 160 Gb, men vises i windows kun som en 20'er. Det er sikkert pga. noget opdeling af harddisk, men kan jeg på en eller anden måde få det frigjort uden at slette windows igen?


    Håber på hurtigt svar og på forhånd tak :)

  • Den harddisk du har købt er ganske sikkert SATA, og den i den PC er IDE.


    Nu ved jeg ikke lige hvilket Windows du kører, men hvis det er Vista eller 7,
    kan du højreklikke på "Denne Computer" og vælge Administrer.


    Derinde er der noget der hedder "Disk administration".
    Der vil du kunne se din harddisk, og du vil kunne se at der er lavet en partition på de 20GB,
    og så vil du kunne se en del der ikke er partitioneret.


    Den del skal du så højreklikke på, og vælge opret partition, og derefter formatere den.


    Så vil det stå som om du har en ekstra harddisk, da den ene harddisk faktisk bliver delt op i to.
    På den måde kan du også senere hen flytte vigtige ting over på den nye partition når du engang
    skal geninstallere Windows.
    Så kan du nemlig nøjes med at formaterer den partition på 20GB, og så beholde den nye partition
    med dit vigtige data på.

  • Mon ikke du kan finde det kabel, som du skal bruge lige her


    http://www.av-cables.dk/sata_kabel/sata_power_kabel_492_da/


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    Mon ikke du kan finde det kabel, som du skal bruge lige her


    http://www.av-cables.dk/sata_kabel/sata_power_kabel_492_da/


    Mvh
    Sam


    Det kommer an på om han overhovedet har nogen SATA porte på sit bundkort.


    Men -Viborg-, prøv at find ud af hvilket bundkort du har,
    og find ud af om der er SATA porte på det.


    De sidder normalt helt ude i siden af bundkortet, og ser sådan her ud:
    [Blocked Image: http://www.tomshw.it/guides/hardware/guide/20051123/images/sata.jpg]
    Eller sådan her:
    [Blocked Image: http://images.ncix.com/forumimages/C8C0B1FF-BFD4-4036-91EE19F469C6E0F9.jpg]


    Det kan variere hvor mange der er.
    Men er dit bundkort gammelt, er det slet ikke sikkert der er nogen.


  • uanset... hvis der ikke er nogen SATA porte på bundkortet, så er det ret ligetil at få fat på en lille billig controller til en 150 kr. Du skal bare sørge for at få fat i en controller der passer i en gammelsaws PCI port (og ikke PCIe... Hvis du ikke har SATA, så har du sikkert heller ikke PCIe :D)


    desuden tror jeg jeg ved hvad problemet er med din harddisk... og hvis du har en gammel nok maskine (eller en ikke-opdateret version af windows XP), så er det fordi du har været udsat for LBA barrieren på 137 GiB, din harddisk er på ca. 156,25 GiB (binære GB modsat 160 firma-GB... det er fordi de regner med 1000 i stedet for 1024), hvilket giver et "overskud" på ca. 20 GiB som er det enten din BIOS eller dit forældede styresystem viser dig...
    Hvis det er BIOS der er årsagen (typisk for en computer fra inden ca. 2002), så kaldes det for et "wrap-around", hvor BIOS "opdager de første 137 GiB, ved næste byte over de 137 GiB starter processen så forfra fordi der ikke er mere plads at allokere til hver harddisk-sektor. I dag bruger man så typisk 48-bit LBA kontra 24-bit standarden fra dengang. Det er dog ikke noget du kan løse, medmindre du køber en dedikeret controller eller udskifter bundkortet.
    Hvis det er dit OS (tidlige windows XP versioner kunne heller ikke klare harddiske over 137GiB ordentligt), så led efter en service pack eller update som kan løse dit problem, eller gå over til et andet OS.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

    Rettet en gang, sidst af Foxx ().