Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

lørdag, 2. april 2011, 11:25

Hej med jer,

Jeg har i lang tid haft problemer med for lidt plads på min alm. PC, så har langt om længe taget mig sammen til at købe en ny harddisk. Men da jeg skal til at skifte harddisken ser jeg har de pins som den gamle kører på ikke passer i den nye harddisk. Den gamle harddisk har et langt stik til data, og en 4 stik strømforsyning. Kan man få den til at passe ved at købe nye kabler, eller er det helt umuligt?

Jeg kan derudover se at harddisken skulle være på 160 Gb, men vises i windows kun som en 20'er. Det er sikkert pga. noget opdeling af harddisk, men kan jeg på en eller anden måde få det frigjort uden at slette windows igen?

Håber på hurtigt svar og på forhånd tak :)

2

lørdag, 2. april 2011, 11:36

Den harddisk du har købt er ganske sikkert SATA, og den i den PC er IDE.

Nu ved jeg ikke lige hvilket Windows du kører, men hvis det er Vista eller 7,
kan du højreklikke på "Denne Computer" og vælge Administrer.

Derinde er der noget der hedder "Disk administration".
Der vil du kunne se din harddisk, og du vil kunne se at der er lavet en partition på de 20GB,
og så vil du kunne se en del der ikke er partitioneret.

Den del skal du så højreklikke på, og vælge opret partition, og derefter formatere den.

Så vil det stå som om du har en ekstra harddisk, da den ene harddisk faktisk bliver delt op i to.
På den måde kan du også senere hen flytte vigtige ting over på den nye partition når du engang
skal geninstallere Windows.
Så kan du nemlig nøjes med at formaterer den partition på 20GB, og så beholde den nye partition
med dit vigtige data på.

3

søndag, 3. april 2011, 05:17

Mon ikke du kan finde det kabel, som du skal bruge lige her

http://www.av-cables.dk/sata_kabel/sata_power_kabel_492_da/

Mvh
Sam

AMD FX-8120 CPU, MSI 990FXA-GD65, Polimatech Megahelem 2 Bitfenix Spectre 120mm ,G.Skill 2x4GB Sniper pc-14900/1866Mhz ram,Sapphire R9 290 Tri-x OC ,Samsung 830 128GB SSD(OS), Seagate Momentus XT 500GB,2 WD 1.5TB Black Caviar, Cougar CM700W PSU,Lian-LI PC-P50R, Iiyama 26" skærm. JBL Creature III black, win 8.1 64 bit.

4

søndag, 3. april 2011, 09:19

Citeret

Oprindeligt indlæg af Ebo

Mvh
Sam

Det kommer an på om han overhovedet har nogen SATA porte på sit bundkort.

Men -Viborg-, prøv at find ud af hvilket bundkort du har,
og find ud af om der er SATA porte på det.

De sidder normalt helt ude i siden af bundkortet, og ser sådan her ud:

Eller sådan her:

Det kan variere hvor mange der er.
Men er dit bundkort gammelt, er det slet ikke sikkert der er nogen.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Bubbi" (03.04.2011, 09:19)

5

søndag, 3. april 2011, 10:55

Citeret

Oprindeligt indlæg af Bubbi

Citeret

Oprindeligt indlæg af Ebo

Mvh
Sam

Det kommer an på om han overhovedet har nogen SATA porte på sit bundkort.

Men -Viborg-, prøv at find ud af hvilket bundkort du har,
og find ud af om der er SATA porte på det.

De sidder normalt helt ude i siden af bundkortet, og ser sådan her ud:
http://www.tomshw.it/guides/hardware/gui…images/sata.jpg
Eller sådan her:
http://images.ncix.com/forumimages/C8C0B…9F469C6E0F9.jpg

Det kan variere hvor mange der er.
Men er dit bundkort gammelt, er det slet ikke sikkert der er nogen.

uanset... hvis der ikke er nogen SATA porte på bundkortet, så er det ret ligetil at få fat på en lille billig controller til en 150 kr. Du skal bare sørge for at få fat i en controller der passer i en gammelsaws PCI port (og ikke PCIe... Hvis du ikke har SATA, så har du sikkert heller ikke PCIe :D)

desuden tror jeg jeg ved hvad problemet er med din harddisk... og hvis du har en gammel nok maskine (eller en ikke-opdateret version af windows XP), så er det fordi du har været udsat for LBA barrieren på 137 GiB, din harddisk er på ca. 156,25 GiB (binære GB modsat 160 firma-GB... det er fordi de regner med 1000 i stedet for 1024), hvilket giver et "overskud" på ca. 20 GiB som er det enten din BIOS eller dit forældede styresystem viser dig...
Hvis det er BIOS der er årsagen (typisk for en computer fra inden ca. 2002), så kaldes det for et "wrap-around", hvor BIOS "opdager de første 137 GiB, ved næste byte over de 137 GiB starter processen så forfra fordi der ikke er mere plads at allokere til hver harddisk-sektor. I dag bruger man så typisk 48-bit LBA kontra 24-bit standarden fra dengang. Det er dog ikke noget du kan løse, medmindre du køber en dedikeret controller eller udskifter bundkortet.
Hvis det er dit OS (tidlige windows XP versioner kunne heller ikke klare harddiske over 137GiB ordentligt), så led efter en service pack eller update som kan løse dit problem, eller gå over til et andet OS.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Foxx" (03.04.2011, 10:59)

Seneste tests og artikler

0

ASRock X99X Fatal1ty Killer vs. X99 Extreme6

Så er tiden endnu engang komme
Læs Mere

0

Razer Blackwidow Ultimate Chroma

Det er en god tid at være hard
Læs Mere

0

Antec ISK600M - Microtower

Hvis du ikke er til de store k
Læs Mere

0

Sandberg USB 3.0 SATA Docking Station

Sandberg har denne gang sendt
Læs Mere
Seneste nyheder

0

Apple iOS 8.1.1 viser flere forbedringer

Med lanceringen af iOS 8 kom A
Læs Mere

0

Android Lollipop kom ikke til HTC One M7 og M7 Google Pley Edition

Mo Versi, chef for Product Man
Læs Mere

0

Acer er klar med ny 27 tommer G-Sync gamer skærm

Acer har lanceret en ny 27 tom
Læs Mere

0

Microsoft med stor opdatering til Windows 8.1

Den næste milepæl for Microsof
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.