Varm CPU?

  • Hej
    Jeg har lige smidt nyt bundkort i og når jeg ser i BIOS viser den en CPU temp på 56 grader, hvilket jeg synes, der er voldsomt i og med, at den kørte 38 grader idle før jeg smed nyt bundkort i.


    Jeg har brugt ærtemetoden til at fordele pasta med og kører med stock intel køler.


    Er det ganske enkelt bare fordi pastaen skal sætte sig eller?


    /DMT


    EDIT: Har ikke OC'et


  • Hvilken pasta bruger du? Det kan også være dårlig kontakt i mellem cpu og køler, intels stock kølere er kendt for deres elendig monterings metode. Det kan sagtens virke som om den sidder som den skal, men prøv at tage fat i hvert hjørne af køleren og se om den løfter sig en lille bitte smule, hvis den sidder som den skal må den slet ikke rykke sig en milimeter.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ra66it
    Jeg bruger AC MX-2 og den rykker sig ikke overhovedet


    Ok, mx-2 har ingen indkørings tid, det virker 100% med det samme.


    Lyder mærkeligt når du bare har skiftet bundkort.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dasjap


    Ok, mx-2 har ingen indkørings tid, det virker 100% med det samme.


    Lyder mærkeligt når du bare har skiftet bundkort.


    Altså det er første gang jeg selv har smidt kølepasta på, men sprøjtede bare en lille klat på størrelse med en ært på og så satte køleren på.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups
    Nu skriver du kun Bios temp, hvad med coretemp/realtemp?
    nogle gange er det ACPI temp som bliver angivet i Bios og den har det med at være lidt højere.


    HWInfo32 siger omkring de 44, hvilket AISuite2 også gør nu. Faktisk nærmere 40

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups
    Så vil jeg sige at det ligger rimeligt tæt på det gamle, selvom at MX2 ikke rigtig har nogen burn in time, hvor den først yder max efter x antal timer så kan det være at resultatet bliver bedre med tiden, det kan også noget så simpelt som at din ambient temp i rummet er steget et par grader og der så går ud af din cpu temp :)


    Nu holder jeg lige øje med temps i det næste stykke tid. Overvejer også at købe en bedre køler.

  • Jeg ville råde dig til at finde et gammelt dankort eller sygesikrings bevis du ikke længere bruger eller har brug for, og så smører ud i et tyndt lag, eller en lille pastik ting. På den måde får du heller ikke nogle luftbobler hvis du gør det korrekt, og det giver en bedre køling.


    Min CPU ligger på 28 - 32 grader idle på en 3.6 GHz (Phenom II x4 955 er kun 3.2 GHz uden OC) i Idle.

  • men idle temp kan man altså ikke bruge til noget, det er temp under stress der betyder noget, og med en standard køler er det begrænset hvor meget bedre du kan gøre det.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Nu har jeg så endelig fået prøvet at spille lidt Bad Company 2 og der bliver min CPU 62 grader varm, hvilket den ikke er blevet før!


    Er det specielt varmt?