Mediecomputer - 4500

  • Hej,


    Jeg er blevet lidt rusten, selvom jeg prøver at følge lidt med herinde, men samler en comp for en gut og den skal primært bruges til internet og film. Det er vigtigt, den er kold og stille.


    Han har en brænder i forvejen, alt andet skal skiftes og han har ikke brug for gfx.


    Men tænkte jeg må hellere lige må vende den med jer eksperter herinde først, er ikke helt sikker på helheden i systemet og om bundkortet kan spille film i HD til så billige penge?


    Jeg tog udgangspunkt i Sandy Bridge, men passer de her dele sammen?



    Intel DH67CL83


    Intel i3-2100


    HyperX 2x2


    OCZ MOdstream 600w PSU


    Fractal Design R3


    Seagate 1TB 32mb cache 7200


    Antec Kühler h2o

  • Hvis han ikke kræver at PSU er modulær, så kunne sådan en her være et bud, koster ca det halve:


    Corsair CMPSU-430CXEU
    http://www.corsair.com/power-s…builder-series-cx430.html


    Fin strømforsyning med 120mm, 80+, og en pris omkring de 320 kr.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Det integrerede grafik i Intels Core I serie (både den nye og den gamle(naturligvis kun dem der rent faktisk har integreret grafik)) kan sagtens afspille HD film.


    Det primære jeg kan foreslå angående sådan en opsætning er at det kunne være en ide at gå efter en mindre platform end ATX, der er både micro-ATX og mini-ITX muligheder og der lader ikke til at være det store behov for sådan et stort kabinet.


    Derudover tror jeg også det lidt er spild af penge at købe noget "semi" vandkøling som den antec, da der alligevel ikke kan overclockes på den platform.


    Det jeg ville gøre i sådan en situation er nok noget ala:

    • Finde et passende microatx eller mini-itx kabinet (det er lidt en smagssag)
    • Finde et tilsvarende bundkort i samme formfaktor og naturligvis CPU og RAM
    • købe en billig ssd til OS
    • Købe en 2TB disk til data (film)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Henrik-
    Hvis han ikke kræver at PSU er modulær, så kunne sådan en her være et bud, koster ca det halve:


    Corsair CMPSU-430CXEU
    http://www.corsair.com/power-s…builder-series-cx430.html


    Fin strømforsyning med 120mm, 80+, og en pris omkring de 320 kr.


    Den giver sikkert ganske fin værdi for pengene, men jeg vil stadigvæk ikke anbefale at købe sådan en over f.eks. en Antec Earthwatts, fordi den er ikke 80plus certificeret (selvom du skriver det), den er kun "op til" 80 % effektiv.
    Ærligt talt syntes jeg ikke der er nogen grund til at købe en PSU der ikke er så effektiv som den kan være.


    EDIT: I øvrigt ligner den her tråd nogenlunde det samme som en anden tråd herinde: LINK

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Jeg vil mene at du i det her tilfælde ikke vinder meget ved at sætte en vandkøler på systemet.


    pumpen larmer og blæseren larmer. og den koster 500kr.. du kan få en meget støjsvag køler til den halvepris.


    og en i3-2100 har kun et TDP på 65W og den kan ikke rigtig overclockes.


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4399763 - Arctic Freezer 13, 234kr.

    i5-2500K @ 4.5GHz | GTX580 oc'ed | Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz 8-8-8-24 | Asus P8P67 Pro | Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 | X25-M G2 80GB | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB raid0 | Corsair AX850

  • Ja, jeg tænkte jo nok at noget kunne gøres bedre! :)


    Tak for jeres bud, jeg dropper "semi"-vandet og holder fast i sokkel, chipset (evt med stock-cooler), men leder efter mindre formfaktor og kabinet. PSU er vigtigste enhed i systemet, men kan godt se en Modstream til 600,- nok er rimelig skudt over målet :)


    Eftersom jeg ved, at manden aldrig åbner sin pc, vil jeg gerne have at den er så vedligeholdelsesfri som muligt med støvfiltre overalt, stilhed og rigtig god køling til omkring de 6-700 kr. Har nogle et godt bud i m-atx klassen, her er jeg noget blankt? :boxed:

  • Jeg har selv lidt kig på Asus P8H67-M LX B3 til mit kommende HTPC setup og/eller NAS.


    Dog kun med plads til 2 ramstænger, men det burde være nok. Den fås vist også i en lidt dyre udgave hvor der er til 4.

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • Quote

    Jeg har selv lidt kig på Asus P8H67-M LX B3 til mit kommende HTPC setup og/eller NAS. Dog kun med plads til 2 ramstænger, men det burde være nok. Den fås vist også i en lidt dyre udgave hvor der er til 4.



    Ser ud som et udmærket bud. Den snupper jeg, hellere asus end ASrock. 64-bit Win eller ej, det bliver jo stadig en slags HTPC og 2x2 GB tror jeg er rigeligt.