Hvilket bundkort, processor o.s.v :-)

  • Hej vil til og bygge min en ny pc'er her i den kommende tid men er lidt i tvivl om hvad jeg skal sætte sammen af dele.. :-)


    Havde tænkt på Asrock P55M Pro som bundkort
    og evt Intel Core i5 I5-2500K 6MB processor samt kigget lidt på Corsia Ram XMS3 DHX 2X2 GB


    Kom gerne med nogle forslag da jeg ikke er den helt store teknikker igen.. :-)

  • Første indskydelse er at du skal have fundet dig et andet bundkort, da du ikke kan bruge nye sandybridge proccessorer på et P55 bundkort pga de bruger en anden sokkel (1155 vs 1156).


    Men ellers hvad er dit budget?

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Okay ja he he.. Mit budget ligger vel på en 4000 kr. eller sådan noget da jeg har kabinettet som også kan koste en del.. :-)
    havde også en Intel Core i5 I5-750 8 MB i tankerne med mindre jeg skal finde mig et bundkort så kan køre den anden processor..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ares
    Okay ja he he.. Mit budget ligger vel på en 4000 kr. eller sådan noget da jeg har kabinettet som også kan koste en del.. :-)
    havde også en Intel Core i5 I5-750 8 MB i tankerne med mindre jeg skal finde mig et bundkort så kan køre den anden processor..


    Eller dette bundkort evt.. ASRock P67 Extreme4


    med hvad får man mest ud af o.s.v :-)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ares
    Okay ja he he.. Mit budget ligger vel på en 4000 kr. eller sådan noget da jeg har kabinettet som også kan koste en del.. :-)
    havde også en Intel Core i5 I5-750 8 MB i tankerne med mindre jeg skal finde mig et bundkort så kan køre den anden processor..


    Umiddelbart er 4k ikke helt nok til at købe alle de komponenter du mangler udover kabinet.
    Du skal have både cpu, ram, bundkort, harddisk, grafikkort og strømforsyning.


    Et eksempel på hvad du kan købe for tiden hvis det skal være sandy bridge:


    Vi starter med de komponenter der mere eller mindre er fælles uanset hvilken processor&mobo du vælger:
    RAM: standard kingston 2x2GB PC3-10600 RAM: LINK
    HDD: Samsung F3 1 TB: LINK
    PSU: Corsair TX650: LINK
    GPU: Generisk Radeon 6870: LINK
    Total: 2959


    Det efterlader ca. 1k tilbage af dit budget (bemærk at man kan sikkert optimere omkring valg af grafikkort, men tvivler på at du kan spare nok til at ramme indenfor det budget).


    Hvis vi tager CPU og bundkort:
    CPU: i5-2500k: LINK
    Mobo: MSI P67: LINK
    Total med forrige komponenter: 5327


    Korte af det lange, hvis du ikke vil opgradere dit budget lidt, kommer det nok til at gå ud over ambitionsniveauet.
    Bemærk at i5-760(bedre og billigere end i5-750) koster omkring det samme som i5-2500k, så der er ingen grund til at købe den med mindre du kan finde den brugt til en god pris.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ares
    Jamen det ser jo ikke helt tosset ud igen det som du har forslået og budget kan sagtens skubbes uden problem.. :-)


    Ja så skulle det være muligt


    Hvis du vil kan du lave nogle modifikationer, f.eks. tage et GTX 560 i stedet for det grafikkort jeg linkede til, det afhænger lidt af hvad ens præferencer er, 560 er blandt andet hurtigere.


    Det kunne også være en ide at vælge et bedre bundkort, det jeg fandt var mere eller mindre det billigste.


    Bemærk at der har været problemer med P67 (og de andre socket 1155 chipsæts), så du skal forhøre dig inden du køber noget om det de sælger har den fixede chip.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Okay det har jeg godt hørt lidt om og det vil jeg også forhører mig lidt omkring..


    Hvad siger du om ASRock P67 Extreme4 det er jo selvfølgelig også et lidt dyrer kort..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ares
    Okay det har jeg godt hørt lidt om og det vil jeg også forhører mig lidt omkring..


    Hvad siger du om ASRock P67 Extreme4 det er jo selvfølgelig også et lidt dyrer kort..


    Det er sikkert udmærket, personligt ser jeg Asrock som et budget bundkort, så ville nok ikke vælge det, men det der er jo heller ikke det billigste, så er sikkert udmærket på trods af at det er fra Asrock.


    Når man kigger lidt på hvad man kan købe er der relativt få der stadigvæk har disse bundkort på lager, så umiddelbart ser det ud til at du skal vente et par uger endnu før du køber noget (hvis du altså vil undgå at skulle ombytte dit bundkort).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.