Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

onsdag, 2. marts 2011, 19:13

Hej igen :)

Der er umiddelbart to ting jeg godt kunne ønske at blive klogere på lige nu.. For det første, så har jeg valgt at køre 2 F3 Spinpoint HDD's i Raid 1(mener jeg) :P Jeg regner med at jeg vil vente med at købe en SSD til næste generation kommer så jeg kan bruge mit Sata 3, takket været jeres indsigt i min anden tråd ;)

Jeg er ikke sky for at optimere/tweake windows og jeg mener at det var muligt at formindske den tid det tager at logge ind på Windows 7 markant ved at ændre en enkelt Policy i registreringsdatabasen men jeg har søgt på google osv, men har ikke lige kunne finde frem til noget ligesom det jeg søger.. Måske i har en ide om hvilken bestemt tweak jeg søger efter? :)

Derudover så hver gang jeg starter min PC op, så loader den også min Raid-driver, og ville egentlig bare høre om der er en mulighed for at gøre opstarten af disse drivers hurtigere? Jeg ved godt at vi ikke snakker om meget her, men hvis det er muligt kan man jo lige så godt gøre det :) Måske der er en quick-boot funktion ligesom ens MB-Bios har :)

På forhånd tak.

2

fredag, 4. marts 2011, 13:57

Jeg afinstalllerer alle de win features jeg ikke bruger,spil,tablet osv,det samme med services,disable on startup,her en liste:
http://www.blackviper.com/2010/12/17/bla…configurations/
det gir en smule i opstart synes jeg,og et lettere system iøvrigt.
En anden ting du kan prøve er readyboost med en hurtig(80mb/s) usb stick,går ud fra du har usb3.Har dog mine tvivl hvor meget det vil batte,men har aldrig set det brugt og testet på usb3???
http://www.memoryc.com/usbproducts/usbfl…flashdrive.html

3

fredag, 4. marts 2011, 14:46

RAID 1 er to diske med en identisk kopi af samtlige data, det giver ikke et nævneværdigt boost, men sikrer at alle data overlever et disknedbrud.

smid diskene i RAID 0 (aka. striping), hvis ikke det er det du mener i din post. Det giver bedre ydelse.

Indlæsning af din RAID driver kommer du ikke uden om, det er noget der foregår uden for windows, og det tager altid tid at initialisere diskene i arrayet og synkronisere dem. Dette bliver delvist undgået med SSD diske, da de ikke har bevægelige dele (herunder læse/skrivehoveder) der skal synkroniseres diskene imellem.
Et muligt boost kan komme af at køre med en dedikeret hardware RAID controller i stedet for matrix/ICH/firmware RAID fra bundkortet.
Hardware RAID gør nok ikke boot-up hurtigere, men ydelsen af diskene får nok et løft.

Som madz siger, afinstallér alle de services og features du ikke bruger.

Siden du har almindelige harddiske i systemet, kan du holde ydelsen ved lige ved at lave hyppige diskoprydninger og defragmenteringer.

AMD FX 6300
8 GB Crucial DDR3-800
Gigabyte 970A-DS3P
AMD Radeon R9 270X

4

fredag, 4. marts 2011, 17:44

Ahhh, kan være jeg skulle benytte mig af det der ready-boost nu hvor jeg har en USB 3 port som jeg ikke får brugt lige pt. 270 kroner lyder da heller ikke tosset, og så kan den vel også bruges til min xbox 360?

Og ja, undskylder forvirringen, der er selvfølgelig Raid 0 jeg snakker om :) Og tænkte nok at der ikke var noget at gøre ved det, men ville da lige høre.

Btw, jeg troede ikke at man ville få fuldt pladsudnyttelse i raid 0, altså 500 + 500gb hdd's = 1000gb, men det gør man vel :P

Derudover så skulle jeg mene at jeg har de fleste af de features jeg ikke benytter slået fra og visse services disabled o.lign.. Jeg mindes bare et tweak som var såre simpelt, man skulle bare ændre i en policy i regedit og så skulle velkomstskærmen plus login foregå så meget hurtigere, men kan godt være at det bare er mig.

5

fredag, 4. marts 2011, 19:39

Jeg lover intet vedr readyboost,det var bare en ting jeg ville afprøve med dit setup,har selv kørt med en 4gb 25mb/s usb og 4gb ram + alm 7200rpm hdd,det gav intet i boot,men hurtigerre acces i de mest benyttede programmer.Og så skal det være win 7,vistas readyboost er ikke nær så godt lavet.

Citeret

Btw, jeg troede ikke at man ville få fuldt pladsudnyttelse i raid 0, altså 500 + 500gb hdd's = 1000gb, men det gør man vel

Ja det gør du.

6

lørdag, 5. marts 2011, 12:52

Nu så jeg den USB nøgle som du linkede til og den ser meget fin ud og er også rimelig billig. Jeg har dog også fundet ud af at der er stor forskel på overførselshastighederne. Hvad er mest vigtigt når det kommer til ready-boost?

Er det muligt at finde en der er hurtigere end den du linkede til men til god pris? Jeg så man kunne få en 120gb med en skrivehastighed på omkring 180 mb/s og læsehastighed over 250 :O Men det var vidst også baseret på en SSD og kostede 3k :P

Den du linker til lyder meget fornuftigt men hvis der er andre derude som er hurtigere til samme eller en lille merpris, så vil jeg da været meget interesseret :)

7

søndag, 6. marts 2011, 14:18

Citeret

Oprindeligt indlæg af Timon5022
Nu så jeg den USB nøgle som du linkede til og den ser meget fin ud og er også rimelig billig. Jeg har dog også fundet ud af at der er stor forskel på overførselshastighederne. Hvad er mest vigtigt når det kommer til ready-boost?

Er det muligt at finde en der er hurtigere end den du linkede til men til god pris? Jeg så man kunne få en 120gb med en skrivehastighed på omkring 180 mb/s og læsehastighed over 250 :O Men det var vidst også baseret på en SSD og kostede 3k :P

Den du linker til lyder meget fornuftigt men hvis der er andre derude som er hurtigere til samme eller en lille merpris, så vil jeg da været meget interesseret :)

vil mene både read og write er vigtigt,hvis du har en usb stik i forvejen kan du prøve med den,så åben resource manager>disk,så kan du se hvor meget der blir skrevet/læst fra dine diske.

Men igen,hvor meget det vil hjælpe aner jeg ikke.

8

søndag, 6. marts 2011, 15:29

Citeret

Oprindeligt indlæg af madz

Citeret

Btw, jeg troede ikke at man ville få fuldt pladsudnyttelse i raid 0, altså 500 + 500gb hdd's = 1000gb, men det gør man vel

Ja det gør du.

Det får man så længe begge diske er af samme størrelse, ja, ellers går RAID efter den mindste disk i arrayet...

Angående Readyboost, så er jeg forholdsvis blank, da jeg aldrig selv har brugt det, men det kan speede bootprocesen op hvis der er en nævneværdig flaskehals:

http://www.vistaclues.com/readyboost-performance-test/

I testen ovenfor, giver readyboost ikke et nævneværdigt boost medmindre computeren er udstyret med en forholdsvis langsom harddisk. Siden du allerede sikkert kører med en 7200 RPM disk/SSD i forvejen, så kan det ikke betale sig.
Readyboost er optimeret til random søgning og ikke til sekventiel aflæsning af data, hvilket det meste data under bootprocessen i forvejen er.
Siden Readyboost ikke ser ud til at kunne betale sig i dit tilfælde, så prøv at slå readyboost fra under opstart. Der er mange der siger at boottiden vil blive betydeligt forkortet.

AMD FX 6300
8 GB Crucial DDR3-800
Gigabyte 970A-DS3P
AMD Radeon R9 270X

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.