Varm CPU: råd søges

  • Kigger på en ældre fujitzu-siemens med bundkort P5LD2-FM/S. Det er et OEM asus bundkort, noget lignende Asus P5LD2. Asus Probe siger, at den kun vil køre på asus bundkort. Men MBM5 kører og siger det samme som bios (winbond føler): ved opstart er bundkort 41 grader og CPU 52 grader. Efter 1 time er de i idle ca. 47 for bundkort og 60 for CPU. Kunden (en nabo) siger, at PC altid har genstartet ofte, siden den var ny. Jeg mener, at det skyldes dette manglende spillerum for temperatur. Den bundkort føler er galt kalibreret. Jeg har skiftet kølepasta og støvsuget køler. Det er kun håndlunt, og den følers kalibrering er helt ude i skoven.
    Hvad gør man ved det ? skifter bundkort ? Husker lidt om at nogle bundkort kører altså bare varmt.
    Det har chipset intel 945, socket 775, DDR2 ram. men jeg kan finde lidt på ebay af den slags med 'buy it now'.
    Har serienummer og kan finde drivere hos Fujitsu:
    http://vip.asus.com/forum/view…D2&page=1&SLanguage=en-us
    Så drivere er ikke problemet.
    Ville I satse på et nyt bundkort ?

  • Hvis du er sikker på det er føleren så slå temperatur overvågningen fra i bios, sådan at den ikke længere lukker ned /genstarter når den blir for varm.. :)

  • Nej, det er alligevel ikke varm CPU, der er problemet. Jeg kan ikke få windows til at genstarte med et cpu-stress program (cpustabil). Jeg ved ikke, hvorfor den går ned hos den bruger. Jeg kan ikke få den til det. Hvordan er Jeres erfaringer med live messenger på XP ? det bruger da meget ram (ca. 256 Mb).

  • Nu er 256mb jo ikke helt vildt meget(med mindre den er af meget meget ældre dato), men du kan jo evt lære ham at bruge Pidgin.im istedet, det bruger jeg som alternativ til msn messenger, bruger kun en 25-30mb ram.


    Og nej vil næsten sige self var det ikke temps der var et problem, er meget normalt at en bærbar bliver 60c, langt de fleste bærbare af ældre dato kan enda snige sig op på en 90c+ hvis de godt støvet eller står på et forkert underlag.


    Til stress testing vil jeg forslå du bruger Prime95, er nok den mest anderkendte cpu stress test, især inden for overclocking.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325