stort problem med for lille psu?!?

  • Hej men jer....


    altså jeg har en 400w psu (til et ATI 5770 funker fint...) og vil gerne købe et ATI 6950 (2GB) men ATI "anbefalder" en 500W psu. så kommer det store spørgsmål en 500W psu kan fås for en små 250,- ok ikke det vilde... MEN ER DET VIRKELIG SÅ VIGTIG!?!?


    -Ja fordi


    -Nej fordi


    need backup.... :rules:

  • For det første vil jeg helt klart ikke anbefale at kører det med en 400watt psu da den helt sikkert vil blive rigtig stresset og sikkert i sidste ende brænde af, for det andet så vil jeg heller ikke anbefale en 500watt til 250kr, da den er lorte kvalitet. Hvordan ser resten af dit system ud hvis du kører det med en 400watt

    Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
    3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
    XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
    Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
    Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

    Rettet en gang, sidst af Karse ().

  • Worst case scenario med for lille + billig + lorte psu der bliver overbelastet er at den sender 230V igennem hele dit system og tager dit motherboard harddisk gfx kort you name it, med sig i døden.


    Så tro mig, værd at spendere mere end 200-300kr for at få en ordenlig PSU.


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4314116 << koster 439kr og burde være af en rimlig kvalitet når man tager mærket i betragtning (ret mig hvis jeg tager fejl).


    Har ihvertfald selv Corsair PSU, så den der er nok et godt bud hvis budgettet er stramt og du skal have noget som ikke falder fra hinanden med det samme.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • Når man køber et gfx til 2200kr forstår jeg simpelthen ikke hvorfor man kan være så fornæret ved PSU køb.
    Svaret er JA, det er nødvendigt.


    Både med en større og af bedre kvalitet, da du simpelthen risikerer at PSU står af efter kort tid, hvis den presses for meget. Dette kan også resultere i at andre komponeneter tager skade. Så det kan på INGEn måde anbefales at købe et stykke kinalort til at trække et majestætisk kort som HD6950.


    Til gengæld kan du finde gode brugte PSU'er for en slik, hvis det skulle være. Har bl.a. en til salg selv. Derudover har jeg set en del gode PSU både her på tweak (hvor jeg selv lige har købt en "ny"), hwt. eller hol.


    Det er i hvert fald langt at anbefale fremfor noget billigt nyt skrammel.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Uanset hvad, så er det altid en god regel at have en PSU af ordentlig kvalitet.


    Du skal huske på, at det er den som skal sørge for at resten af dit system, er stabilt under alle forhold. Det du spørger om en 500 watts PSU til 250,- er nok, svarer lidt til at sige, at en ferrari om den kan køre med en gammel østtysk trabant motor, svaret er ja det kan den godt, men det kommer aldrig til at fungere godt og vil kun give ærgrelser i sidste ende.


    Som jeg læser det lidt imellem linierne, er at du gerne vil have ydelsen, men du er ikke villig til at betale for det som skal til, for at kunne opnå den ønskede ydelse.
    For at du bare får lidt, af det som du efterspørger til systemet, så skal du mindst 3 gange de 250,- op og allerhelst mere, selvfølgelig med tanke på resten af dit system.


    Det er det helt forkerte sted at spare penge, så må du hellere gå en gang ned i GFX.


    En PSU på 500 watt til 250,- er ikke engang stabil nok til at drive en oplader til en mobiltelefon.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • ka ik være mere enig :9xo


    Kig efter PSU'er fra Cooler-Master, Cougar, Corsair og SeaSonic so skulle du få nogle rimelige psu'er ved at SeaSonic er noget af det dyreste du ka få, når vi snakker Watt = Penge ^^;


    skulle jeg har en anden end min Cougar blev det nok en SeaSonic da den jo er hjertet mere el. mindre da den jo ska gi strøm til de dele du sætter i den ^^



    fordi bruger du kun 250kr på en 500watt PSU kan jeg ik sige andet end


    [Blocked Image: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZYghNgne5iNA1W7GrqoA9BjHEvNQOj_Mp53JaYgMwAPwDmKWj-A&t=1]

  • ok jeg kan godt høre hvad det er i er ude i... men altså så vil jeg bare lige sige at det blir en psu på 500W af en god kval.. det var nu heller ikke fordi jeg ikke ville give mere end de 250,- for den var mere et spørgsmål om det kunne betale sig og det kunne det jo så sagtens kan jeg høre...


    men tusind tak for hjælpen smider 500+ efter en 500Wpsu (eller mere hvis det er det der skal til.. ;) )



    :rules:


  • alså hvis du ik vil ha mere end 500watt så koster en Corsair Builder Series CX500 alså kun 439kr og en Corsair Builder Series CX600 also 600watt 515kr og så skulle du være dækket fint in da Corsair laver nogle rimelige strømforsyninger/psu'er for pengene.

  • Lige et spørgsmål til det med at hvis strømforsyningen ryger, så ryger hele systemet..
    Jeg mener at jeg har slået noget til i bios til mit motherboard, som gør at hvis der kommer nogle "forkerte" strømninger igennem, så lukker den ned og redder systemet. Kan det passe? Mener det anti surge protection eller sådan noget + et eller andet som er default.

  • det kan ssagtens være at dit bundkort har nogle sikringer mod den slags, men der er også en hel del der løber udenom bundkortet....hdd, dvd, en del gfx kort gør delvist,

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.