1

torsdag, 24. februar 2011, 21:18

Kære yndlingsnørder ;)

En god bekendt har spurgt mig til råds om hvilken bærbar der skal købes til hans søn der - efter sommerferien vil jeg tro - starter på STX. Sønnen mener selv, at det kun kan være en Acer, men jeg har efterhånden fået opdraget hans far så godt, at han ikke sådan umiddelbart hopper på den. Det kan selvfølgelig godt være, at producenten er lidt ligegyldig i den prisklasse, men jeg har selv en del dårlige erfaringer med Acer-maskiner i den billige ende.

Men det store spørgsmål er så, hvad der vil være det bedste køb. Det eneste jeg har fået oplyst er budgettet som er ca. 4000 kr., og så, at han skal have sin gymnasie-bærbar lidt på forskud.

Jeg vælger dog selv at gå ud fra, at alt over 15,6" vil være for stort når den skal fragtes frem og tilbage, men at den nok heller ikke skal være meget mindre - det ser dog også umiddelbart ud til, at det gi'r sig selv taget budgettet i betragtning.

Jeg har selvfølgelig selv kigget mig lidt omkring, og er muligvis faldet over et par interessante bud. Det er så her I kommer ind i billedet. Hvilket bud er det bedste? Hvis I kender til et tilbud jeg ikke selv har opdaget, så vil jeg selvfølgelig sætte pris på en henvisning dertil.

Lenovo G550 til 4295 kr.
T6600, 4GB RAM, 500 GB HDD, 15,6", 512MB NVIDIA GeForce G210M

Lenovo ThinkPad Edge til 4295 kr.
Intel Core i3-350M 2,26GHz, 2GB, 250 GB HDD 15,6", Intel HD Graphics (Her bør man nok bruge de 600 kr. cash back til at opgradere RAM.)

Lenovo G555 til 3795 kr.
AMD Athlon II 2,1GHz Dual-Core (M320), 4GB RAM, 320 GB HDD, 15,6", 512MB ATI Mobility Radeon HD 4550

Toshiba Satellite L500D-164 til 3695 kr.
AMD Athlon X2 Dual-Core 2,1GHz (QL-65), 4GB RAM, 500GB HDD, 15,6", ATI Radeon HD 3200 Graphics

Lenovo G565 til 3895 kr.
AMD Turion II X2 2,5 GHz (N530), 4GB RAM, 640 GB HDD, 15,6", 512MB ATI Mobility Radeon HD 5470

Men hvad siger I?

2

torsdag, 24. februar 2011, 22:50

synes nr. 2 du linker til ser ret god ud til prisen!

har selv kigget lidt og har fundet følgende:
http://www.elgiganten.dk/product/pc-hard…540-15-6-barbar

Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 1x128GB SSD
PowerColor R290 PCS+ I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
Dell U2311H I Logitech G500 + CM Rapid fire TK keyboard
Wii U- PS3 Slim 120GB - Xbox360 Premium 20GB

3

torsdag, 24. februar 2011, 23:38

Så vidt jeg kan se er 2eren også den nyeste model og I3 CPUen er i mine øjne den bedste af de forslåede men jeg har aldrig haft fidus til AMDs mobile løsninger og det er muligvis en smagssag...

/Steffen

IBM T60
Intel T7200@2.0 GHz
Intel X25-M - 160 GB
2 GB Ram

4

fredag, 25. februar 2011, 02:37

jeg ville også klart hælde til nr 2 ved ikke så meget om amd løsninger men har selv en processor og grafik kort i stil med det i toshibaen og den kører da fint men i3 modellen render let fra den nok til at jeg ville synes at det bestemt var mer prisen værd

5

fredag, 25. februar 2011, 03:42

Prøvede lige kort sådan en Edge ude i fcomputer forleden. Fin maskine, og så er der lidt "ThinkPad" over den.
Så det er helt klart den jeg ville vælge - om ikke andet har Lenovo noget lækkert software med, som er de andre overlegen.

27" iMac / i5 2500s / 16GB DDR3 / HD 6770M / 2560x1440 IPS
275GB Crucial MX300 / Airport Extreme / iSight / Apple Magic Keyboard @ Magic Mouse2

12" MacBook / Core m5 / 8GB DDR3L / HD 515 / 2304x1440 Retina/IPS
512GB Apple PCI-e SSD / AirPort Extreme (ac) / iSight

6

fredag, 25. februar 2011, 07:31

Som det ser ud nu, ville jeg også hoppe på edge, men hvis det først er til efter sommerferien så ville jeg også vente lidt. Der sker meget hurtigt på det marked, og der er stadigt 6 måneder til "efter sommeferien".

/ask

IBM t42 and IBM t23 still alive and kicking

7

fredag, 25. februar 2011, 09:46

Citeret

Oprindeligt indlæg af jacobask
Som det ser ud nu, ville jeg også hoppe på edge, men hvis det først er til efter sommerferien så ville jeg også vente lidt. Der sker meget hurtigt på det marked, og der er stadigt 6 måneder til "efter sommeferien".

/ask

Det var egentlig også umiddelbart min egen opfattelse, men jeg fik at vide, at han skal have den på forskud, og jeg går så stærkt ud fra, at der er en eller anden grund til, at det skal være lige nu.

Men jeg vil forsøge at foreslå ham Edge-maskinen og så samtidig nævne, at der måske kunne være en fordel ved at vente lidt.

8

fredag, 25. februar 2011, 14:47

Hey Burger,personligt ville jeg blive træt af at slæbe en halvtung 15" rundt,ville se på noget ala denne:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4511616
eller
http://www1.euro.dell.com/dk/da/virksomh…=bsd&cs=dkbsdt1

9

fredag, 25. februar 2011, 15:41

Vil tilslutte mig madz her. En 15"+ er for stor til at have til og fra skole. Skal du have den med i tasken i bus eller og eller på cyklen, så er 13-14" altså den magiske størrelse.

Bruger selv en XPS1330, der dog ikke helt lever op til mit ønske om batteritid. MIn kærestes Acer TimelineX er også ret lækker og den billigste med i3 fås til 4999kr. Desværre udenfor budget, men den er virkelig lækker :S

En anden er denne AsusU30A. Den har en rigtig god størrelse og CULV processoren giver god batterilevetid. Den kommer desværre lidt over de 4k, men måske det er muligt at finde den sidste plovmand.

Ellers er der en lille TimelineX med en SU9400 cpu, til 4200-4300kr.

Synes de to sidstnævnte er et kig værd på baggrund af den lave vægt og meget portable størrelse. Skulle jeg gøre noget om, så ville jeg have købt en CULV bærbar fremfor min nuværende XPS. Batterilevetid er i hvert fald for mig alfa og omega i studieøjemed.

Silverstone ML08 - Silverstone SFX-L 700W - i5-6600K - Gigabyte GA170N-WIFI - 16gb DDR4-3000MHz - EVGA GTX 1080 SC - Samsung 850 EVO 512GB - Asus 27" IPS 1440p MG279Q - Razer Mamba TE

10

fredag, 25. februar 2011, 19:26

Jeg vil da også lige nævne det med størrelsen, selvom jeg personligt ikke er helt enig.

Jeg har selv pendlet med tog mellem Herning og Århus flere gange i ugen med en bærbar der var 15,6" hvis ikke større, og det gav ikke mig problemer. Det afhænger selvfølgelig af hvilken taske man vælger, men det kan fint lade sig gøre uden nævneværdige problemer.

Men det er rart med nogle konkrete bud på andre modeller. Dell-maskinerne bliver dog for dyre - priserne er trods alt opgivet uden moms ;)

11

fredag, 25. februar 2011, 19:28

Citeret

Oprindeligt indlæg af Burger
Jeg vil da også lige nævne det med størrelsen, selvom jeg personligt ikke er helt enig.

Jeg har selv pendlet med tog mellem Herning og Århus flere gange i ugen med en bærbar der var 15,6" hvis ikke større, og det gav ikke mig problemer. Det afhænger selvfølgelig af hvilken taske man vælger, men det kan fint lade sig gøre uden nævneværdige problemer.

Men det er rart med nogle konkrete bud på andre modeller. Dell-maskinerne bliver dog for dyre - priserne er trods alt opgivet uden moms ;)

Den store skærm kan jo også være en fordel hvis man regner med at skulle benytte den i mange timer og ikke vil bruge ekstra på en skærm til skrivebordet derhjemme:)

/Steffen

IBM T60
Intel T7200@2.0 GHz
Intel X25-M - 160 GB
2 GB Ram

12

lørdag, 26. februar 2011, 09:21

Oprindeligt indlæg af Burger
Kære yndlingsnørder ;)

En god bekendt har spurgt mig til råds om hvilken bærbar der skal købes til hans søn der - efter sommerferien vil jeg tro - starter på STX. Sønnen mener selv, at det kun kan være en Acer, men jeg har efterhånden fået opdraget hans far så godt, at han ikke sådan umiddelbart hopper på den. Det kan selvfølgelig godt være, at producenten er lidt ligegyldig i den prisklasse, men jeg har selv en del dårlige erfaringer med Acer-maskiner i den billige ende.

Acer er ikke en fis dårligere, eller for den sags skyld bedre end andre, men deres dårlige ry fra fortiden hænger godt fast. Det var hertil ikke deres produkter som fejlede, men deres dårlige support. Dårlig support lider langt hovedparten af producenterne af, og især når det er den "alm" bruger som ringer ind til dem. Men ja, i det lave budget Du/I befinder Jer i, så er der gået på kompromis med byggekvaliteten, og også visse indvendige komponenter. Hos Acer får du ganske ok maskiner til lave penge kontra mange andre på markedet.

Men det store spørgsmål er så, hvad der vil være det bedste køb. Det eneste jeg har fået oplyst er budgettet som er ca. 4000 kr., og så, at han skal have sin gymnasie-bærbar lidt på forskud.

Når man kigger isoleret på hans studietid på gymnasiet, så kan jeg ikke se grund til, at man smider for mange penge efter den. Hvis der altså er tale om ren studie maskine. Her ville jeg personligt aime efter 13.3" til 15.4" og så vægte batteritid og støj som vigtige kriterier. Larm er i mine øjne vigtige at få minimeret set ud af, at han skal sidde mellem mange andre. En 15.4-15.6" behøver ikke veje vildt, men sole klart vil en større skærm veje mere end en lille skærm :-)

Jeg vælger dog selv at gå ud fra, at alt over 15,6" vil være for stort når den skal fragtes frem og tilbage, men at den nok heller ikke skal være meget mindre - det ser dog også umiddelbart ud til, at det gi'r sig selv taget budgettet i betragtning.

Som du selv er inde på, og som jeg omtalt, så skal I holde Jer fra de store maskiner, og det er også ret begrænset, hvad du får til det budget i de store maskiner.

Jeg har selvfølgelig selv kigget mig lidt omkring, og er muligvis faldet over et par interessante bud. Det er så her I kommer ind i billedet. Hvilket bud er det bedste? Hvis I kender til et tilbud jeg ikke selv har opdaget, så vil jeg selvfølgelig sætte pris på en henvisning dertil.

Lenovo G550 til 4295 kr.
T6600, 4GB RAM, 500 GB HDD, 15,6", 512MB NVIDIA GeForce G210M

En fin maskine med en god byggekvalitet, og den vil kunne klare hans krav samt tilbyde lidt mulighed for afvikling af spil, hvis han går lidt på kompromis. Levetiden på 3.8timer holder dog ikke, og den har tendens til at larme en smule mere end nødvendigt

Men helt klart en af de bedre i jeres budget område.

Lenovo ThinkPad Edge til 4295 kr.
Intel Core i3-350M 2,26GHz, 2GB, 250 GB HDD 15,6", Intel HD Graphics (Her bør man nok bruge de 600 kr. cash back til at opgradere RAM.)

Han vil elske denne, og jeg har selv indkøbt den til min kone - dog med andre specs. Byggekvaliteten er god, gode tilslutnings muligheder, og den oser af Lenovo kvalitet til små penge. Men se bort fra de lovet knap 5 timer :-)
Opløsningen er efter min mening også lidt skæv til skærmstørrelsen, men nok mere en smagssag. Bare husk den er med integreret grafisk chip, og den er ret svag :-)

Lenovo G555 til 3795 kr.
AMD Athlon II 2,1GHz Dual-Core (M320), 4GB RAM, 320 GB HDD, 15,6", 512MB ATI Mobility Radeon HD 4550

Larm, dårlig batteritid, plastik kabinet helevejen igennem, som flekser og knirker. AMD skal du holde dig fra. Den processorer er noget bras, og egner sig ikke i laptops ligemeget hvilke former maskinen skal bruges til.

Toshiba Satellite L500D-164 til 3695 kr.
AMD Athlon X2 Dual-Core 2,1GHz (QL-65), 4GB RAM, 500GB HDD, 15,6", ATI Radeon HD 3200 Graphics

100% samme holdning som ovenstående.

Lenovo G565 til 3895 kr.
AMD Turion II X2 2,5 GHz (N530), 4GB RAM, 640 GB HDD, 15,6", 512MB ATI Mobility Radeon HD 5470

Lad dig ikke blinde af, at det er Lenovo og et nogenlunde tilfredsstillende grafikkort set til budgettet. Der er sparet på processoren,og derfor smider man bedre specs i andre steder!

Mit forslag:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4428326

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4395191

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=814096

Lidt mere end 4000kr

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4391669

Lidt mere end 4000kr

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "KeyzerSoze" (26.02.2011, 09:22)

13

søndag, 13. marts 2011, 10:20

Blev der taget et valg?

14

mandag, 14. marts 2011, 18:49

Jeg har sendt alle jeres gode råd videre, men om der er blevet købt en computer har de endnu ikke fortalt mig.

Jeg er ret glad for den hjælp vi har fået - det er fedt at være ret sikker på at få et fornuftigt svar når man har brug for hjælp engang imellem.

Så tusind tak til jer alle :D

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.