Opgradering af laptop (Znote 6224w)

  • Jeg har en gammel Zepto som jeg gerne vil have opgraderet min CPU i (har en T7100), Tænker på at opgradere til fx, en P8800 alt efter hvad jeg lige kan finde brugt.


    Nu er spørgsmålet bare om de passer sammen, så vidt jeg kan se kan jeg godt lave skiftet..?


    Og køre kun med 2Gb ram, ville det være en ide at opgradere dem også, og evt til hvad?

  • så nemt er det desværre ikke...chipsettet i din bærbar skal være godkendt til at køre med andre typer cpuer...en bios opdatering kan måske give adgang til flere cpuer, men det er afgjort noget du skal checke først. umiddelbart er det ikke umagen værd.


    flere ram (hvis der er plads) og en SSD HDD derimod, ville give noget ekstra.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Som regel kan det slet ikke betale sig at opgradere CPUen i en bærbar... mobile CPUer er som regel ret dyre ift. deres ydelse.


    laptops har som regel 2 slots til RAM, og de plejer normalt at være fyldt op. Eventuelle opgraderingsmuligheder burde som regel kunne findes i laptoppens manual eller via googlesøgning på producent og model. Hvis jeg ikke tager meget fejl, så burde der kunne komme 4 GB i, hvilket sagtens kan betale sig hvis du kører Vista eller Win7.
    Begge RAM slots er som regel fyldt op fra producentens side (i dit tilfælde 2x1 GB klodser), det kan betale sig at tjekke efter om du skal bruge 1 eller 2x 2GB klodser.
    Mens du alligevel tjekker RAMne, så kan du tage en klods ud og tjekke klistermærket på den, her står bl.a. hastighed og størrelse. Angående hastighed, så skal du gå efter samme hastighed eller højere.


    Laptops bruger desuden ikke almindelige RAM klodser fra stationære maskiner, men i steder SO-DIMM klodser (Small Outline Dual Inline Memory Module) hvis du ikke allerede er ops på det. :D

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Jeg tror du får mest ydelse ud af en SSD, jeg ved ikke hvordan prisen på sådan en er i forhold til en ny (brugt) CPU? Med en SSD i min T60 kan jeg ikke mærke nogen nævnværdig forskel på 1 og 2 gb ram f.eks. så du kan i princippet spare ekstra ram også hvis du vælger en SSD...
    Det er især i det "daglige" hvor man har flere programer åbne og generelt når man åbner programmer at man bemærker den hurtigere harddisk.


    Jeg skiftede fra en T2500 til en T7200 CPU i min T60 og der var ingen forskel ud over lidt lavere effekt. Forskellen mellem dem er vist lidt mindre end de 2 du vil skifte med men jeg tror ikke du vil mærke en forskel der kan retfærdiggøre det med mindre du kan finde den til noget nær få-pris.

    /Steffen


    IBM T60
    Intel T7200@2.0 GHz
    Intel X25-M - 160 GB
    2 GB Ram

    Rettet en gang, sidst af Tecza ().

  • Hvisd jeg har forstået korrekt vil det giver bedre boost at opgradere til SSD, end at skifte CPU fra 1,8GHz til 2,4GHz (T8300)? (det er jo +33% og fra 65nm til 45nm som giver mindre varme, rammer gerne 85-90 grader under load)


    Kan få en T8300 for ca 500kr, og har også et tilbud på 2x2Gb ram til ca450kr. i skrivende stund bruger jeg 70% fysisk hukommelse uden nogen super tunge opgaver...


    Bruger 146Gb af min HDD lige nu så vil -hvis jeg køber SSD- gerne have en der er større, men så koster de jo kassen :(