Ram Timings

  • Hej
    Jeg har nu kigget lidt i BIOS og fandt ud af, at mine ram ikke kørte helt som de skulle. Altså de kører 1600 mhz, men timings er ikke helt som de skulle være.


    De skulle være sådan, som er markeret med en rød ring, men kører 9-9-9-28, som i kan se i det andet.


    Hvordan skifter jeg lige det?


    /DMT

  • Ind i BIOS og finde memory settings/timings. Der skal du så kigge efter Tras, TC, osv. og indstile som de skal.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Du går ind i din bios og leder efter option som hedder "Load XMP profile" den vil indstille dine ram til specificeret volt/mhz/timings som der står på pakken da du købte den.


    Du kan også vælge og indstille tingene manuelt og klemme lidt mere preformance ud af dem ved at slacke timings en smule og sætter mhz op f eks.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • Var så lidt.


    Ram timings er noget underligt noget, men lavere tid er bedre, se på det som respons tid.


    Jo højere mhz jo højere timings.


    Det gælder om at finde en balance imellem lave timings og høj mhz.


    Du kan downloade CPU-Z fra http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html


    Og kigge på memory tabben for at se hvilke timings og mhz du køre, hver ikke bange for dine ram køre ved f eks 800mhz, du skal lige gange det med x2.


    Derefter kan du gå ind under SPD og se om dine ram har en XMP profil, og i såfald og de timings du læste i memory tabben stemmer over ens med dem som står listet i XMP profilen, hvis det ikke er tilfældet så kan du gøre som jeg sagde til Ra66it, og så ind i bios og finde "Load XMP profile" knappen.


    Det dog ikke sikkert dine RAM har en XMP profil, er ikke alle ram der har det, især ikke gamle ram.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • Ra66it ofte er der lidt headroom,enten ved strammere timings eller højere mhz,de timings du ser i cpuz betegnes som main timings,de vigtiste og mest almindelige.Jeg ville prøve at køre 8-9-8-21 T1,tror jeg godt dine gskill vil,måske strammere. tRFC gir også noget,se om du kan komme under 70.En go tester kan være den indbyggede i winrar,den er ret følsom mht timings.