Hjælp til et problem med nyt selvbyg

  • Hej


    Nu har jeg lige fået samlet min nye pc men self sker det ikke fejlfrit ?


    700w PSU
    ASUS Formula IV
    amd x6.
    2x2 GB 1600 Mhz kingston HyperX


    Havde så først problemer med at få skærmbillede på satte rammene i a1 røde blok/i begge røde bloks men intet skærmbillede. (en rød pærer lyste ved ram blokkene ?)


    Prøvet så de sorte slots a2/b2 og det gav resultat med at jeg kunne få skærmbillede på. Men forstår ikke hvorfor det ikke skete med de røde slots ? (Men en rød pærer lyser stadig ved ram blokkene ?)


  • har du prøvet google? eller kigget i manualen hvad den røde "pære" er?

    ASUS MAXIMUS VII HERO Z97
    Intel i7 4790K @ 4600Mhz
    gigabyte GTX 980TI
    Kingston HyperX Fury DDR3-1866 DC 16GB
    2x Samsung 850 EVO SSD - 250GB @ Raid 0
    Noctua NH-D15
    Corsair Obsidian 450D
    Asus PG278Q 144 Mhz

  • Har ikke fundet noget konkret i manualen. Andet end det kunne omhandle volt på rammene. Står noget med green - yellow - red.


    Har også søgt på google, men heller ik mange råd jeg kunne finde der, andet at en rød lygte ved et hardware burde indikere en fejl.


    Mine ram er også 1600mhz men i bios i DRAM står der 1066mhz hmm ?. skal jeg sætte det op på 1600mhz inde i bios eller.

  • Start med at læs din manual til bundkortet helt fra start til slut.


    Som hovedregel når man sætter en ny maskine sammen, skal man finde ud af om tingene køre som de skal.
    Ind i bios og dobbeltchecke, at RAM, CPU, og andet køre som det skal. Det gør det nemlig ikke altid.
    check både timings, hastighed og volts.
    google det du ikke forstår....
    Husk det er dit eget ansvar at rode med bios.....så er det sagt.


    Med en ny maskine, kan det godt betale sig at samle det hele, udenfor kabinettet på papkassen dit board kom i, for at checke at alting virker inden du samler det hele.
    Så det meget nemmere at fejlfinde.

  • Har fået fixet det med den røde lampe.


    Har stadig problemer med bios og ram. Den står nu kun på 1066. skal jeg bare manuelt lave sætte dem til de 1600mhz man kan vælge, og hvis jeg gør det skal der så også ændret på andre ting i bios fx volten skal op?



    Har aldrig rigtigt skulle rode med bios så bær over med mig, alle de pcer jeg har samlet har der intet problem været med hastigheder og timings osv :I

  • Bare load dine rams XMP profil i bios, vil sætte dem til specificeret volt mhz og timings.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • Med hensyn til den røde lampe, så tror jeg det er MemOK, der lyser og det betyder, der er et problem med rammene. Der skulle gerne være en knap du kan trykke på og så fikser kortet selv problemet.

  • khorngor: Kan ikke rigtigt finde den feature i min bios med rammene. så skal jeg bare ændre den manuelt i den der hedder DRAM Frequency. og sætte den op på 1600mhz. eller kun 800 hvis det som sagt skal gange med 2 eller ?


    Ra66it: Har fixet det med den røde lampe, efter jeg trykket på memok knappen. Men så sætter den min DRAM Frequency ned til 534.4. mhz i bios.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Noob2009
    khorngor: Kan ikke rigtigt finde den feature i min bios med rammene. så skal jeg bare ændre den manuelt i den der hedder DRAM Frequency. og sætte den op på 1600mhz. eller kun 800 hvis det som sagt skal gange med 2 eller ?


    Ra66it: Har fixet det med den røde lampe, efter jeg trykket på memok knappen. Men så sætter den min DRAM Frequency ned til 534.4. mhz i bios.


    Hvis du nu starter med, at kigge på specs for dine ram, om hvilken volt og hvilke timmings de skal kunne køre med, som du kan finde på Kingston's website og så finder du dine ram der


    http://www.kingston.com/hyperx/


    Så hopper du lige en tur ind i bios, og ser efter om der nu så passer, ellers kan du bruge cpu-z til det osse, under fanebladet memory og mere detaljeret under SPD hvor du osse kan aflæse hvilke volt, som de får.


    http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html


    Så retter du dem manuelt, så det kommer til at passe, med de spcs, som de kan yde ;), F10 og ud af bios igen og genstart ;). så burde det spille for dig.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Mine ram hedder Kingston HyperX KHX12800D3K2/4G. CAS 9-9-9-27


    Har vedhæftet et billede af min cpu-z ram detaljer. Troet der skulle stå i max bandwith (800 MHz) ?


    Så en anden ting jeg finder lidt underligt som jeg godt kunne tænke mig at få svar på. hvis der var nogle kloge hoveder der lige vidste det :D, er at mine ram blokke ikke virker hvis jeg sætter dem i a1 - b1 på mit motherboard. altså de røde porte, der kommer intet skærmbillede, selvom jeg trykker på MemOk knappen på bundkortet. men i a2-b2 de sort/grå virker det fint. Hvad er problemet lige der ? Hvis nogle kender svaret.


    For har overvejet at udvide med evt en ny ram blok måske 2. Samt forstår jeg ikke hvorfor den i systemoplysninger siger 3.72 Ghz ved min cpu. da der burde står 3.2.


    Ved jeg spørg om meget og håber i kan holde det ud, prøver self også google så meget jeg nu kan først.


  • Det med, at dine ram ikke viser 800Mhz, var lige derfor, at jeg sagde du skulle selv ind i bios og rette det til, så det passer. Dine ram får den volt, de skal have, men resten skal du så lige selv justere.


    Det du siger med at ramslotsne ikke virker, når de sidder i de 2 røde, kan være fordi, at du skal have opdateret din bios hvilket du finder på Asus website


    http://www.asus.com/product.aspx?p_id=kpgmtxee5rsqvsxg


    Bare hent den sidste, den indeholder alle opdateringer.


    Skal du endelig have flere ram i maskinen, så sørg for at købe et sæt med det samme, ellers ryger dualchannel understøttelsen sig en tur hvis du kun kører med 3 stænger.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Har fået de røde slots til at virke.


    Omkring rammene kan godt ændre timings på rammene til 9-9-9-27. men mit system bliver ustabilt så beholder bare den stabile setting bios har instillet.


    Tak for hjælpen.