wake on lan fungere kun nogle gange??

  • Hejsa
    jeg sidder med en server hvor jeg har et onboard gbit netkort, det er sat op til at modtage wol og reagere på det. Det reagere dog ikke når jeg lukker maskinen ned og vil tænde den igen.
    men hvis jeg går i bios og saver/exit og så holder power knappen inde så den slukker, så kan jeg godt tænde den med wol.
    Hvad kan dette skyldes?
    Bundkortet er et asus p4pe


    Edit: Når jeg tager strøm kablet ud og sætter det i igen, så starter maskinen lige hurtigt og slukker igen. Og så fungere wol. men lige så snart jeg bare lukker den alm ned så fungere det ikke??


    Mvh Jens

  • Nu ved jeg ikke hvilket OS du bruger, men jeg har tidligere oplevet at jeg skulle aktivere WOL både i BIOS og i driveren.


    Det var så under Windows, så YMMV, men det er da et forsøg værd at undersøge.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Det er en ubuntu server 10.4
    Og der aner jeg ikke hvordan man gør.
    Men jeg mistænker bare lidt bundkortet fordi at det virker når man har taget strømmen helt...
    Det jeg har kunne finde på nettet om wol på det bundkort er alt muligt andet plus at folk "klager" over at wol ikke virker efter strømmen er taget til maskinen... ved mig er det så bare omvendt...
    Jeg havde samme problem da det var en win 2008 server..


    Mvh Jens

  • Har du kigget på at opdatere BIOS på det bundkort?


    Hvis du stadigvæk kører med den første BIOS opdatering, kan det være årsagen, asus skriver følgende til en af BIOS opdateringerne:


    Quote

    P4PE BIOS 1002 Add check and correct code to patch Broadcom Lan Chip EEPROM first byte be destroyed issue after AC power lost


    Kunne måske være det...

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ser i øvrigt ud at man skal aktivere det på computeren igennem OS også på Linux.


    Her er et eksempel på hvordan det ser ud på en Gentoo installation: LINK


    Princippet burde være det samme på din ubuntu server maskine.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jens ledet
    Bios er opdateret. det er vers 1007.


    men hvis det ikke var aktiveret via linux så ville den vel slet ikke reagere?
    Det gør den jo når først strømmen er taget..
    Mvh Jens


    Det jeg tror der sker er at driveren under Linux deaktiverer det hver gang den bliver loadet.


    Men hvis du kigger på den guide til gentoo, kan du se hvordan det ser ud hvis det er deaktiveret og hvordan du aktiverer det.


    Hvis du er i tvivl hvordan du installerer ethtool, er det sandsynligvis på denne måde:


    Code
    1. sudo aptitude install ethtool


    Til sammenligning kan jeg nævne at på min debian(ubuntu er baseret på debian) installation er det deaktiveret.


    Hvis du kun har et netkort i den computer er dit netkort i øvrigt sandsynligvis på eth0 (gentoo guiden viser eth1, bare så der ikke er nogen forvirringer).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jens ledet
    Jeg fik ethtool instaleret. Men det hjalp ikke.
    Jeg fandt denne how to men den er vist så gammel at den ikke virker mere.
    Det virker hvertfald ikke at bruge den manuelle del af den


    http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=234588


    Mvh Jens


    Hvad fortæller ethtool dig angående om WOL er aktiveret eller ej?


    Min ser sådan ud når jeg lige har genstartet computeren:


    Quote

    Supports Wake-on: umbg
    Wake-on: d


    Wake-on: d betyder at der ikke er aktiveret noget og supports wake-on: umbg betyder at den understøtter 4 forskellige typer af WOL. De typer kan afkodes ved at læse manpagen til ethtool:



    For at aktivere de fire forskellige typer kørte jeg følgende kommandoer(på ubuntu skal du tilføje sudo først eller tilsvarende:


    Quote


    ethtool -s eth0 wol umbg
    ethtool eth0


    Derefter står der dette når man kører ethtool:


    Quote


    Supports Wake-on: umbg
    Wake-on: umbg


    Hvilket betyder at de fire typer for WOL nu er aktiveret. Bemærk at efter jeg genstartede computeren var WOL tilbage til at være deaktiveret.


    Så hvis det virker 1 gang efter du har kørt disse kommandoer, så er det linux driveren der går ind og deaktiverer WOL hver gang. Så bliver du sandsynligvis nødt til at lave et script (eller andet) der gør at kommandoen bliver kørt hver gang.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Okay når jeg skriver det kommer den med:
    Supports Wake-on: g
    Wake-on: g
    Current message level: 0x000000ff (255)
    Link detected: yes




    Som det sidste af en lang s,øre om duplex og half duplex osv


    Passer det ?


  • Så vidt jeg kan se understøtter din pc kun wol type "g" så du skal ikke skrive ubmg, men kun "g", så er sikkert derfor den fejler.


    Den øverste linje af de to fortæller at den kun understøtter 1 type WOL (g Wake on MagicPacket(tm)).
    Så er en naturlig konsekvens af at du prøver at aktivere noget som ikke understøttes.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Der ser rigtigt ud, hvis du prøver at slukke computeren og derefter vække den med en WOL magicpacket, så er der en mulighed for at det virker.


    Hvis der står "wake-on: d" igen efter reboot, betyder det at ændringerne ikke gemmes for hver boot og som sagt skal gøres hver gang du booter eller på anden vis gøre ændringen persistent.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ja selfølgelig :-)
    Man hvad gør jeg så?
    jeg kan jo godt vække den med en magic pakke når først jeg har taget strømmen fra kabinettet og sat det på igen.
    Er der en måde at den deaktivere wol under power down? og hvor/hvordan kan jeg ændre dette?
    Og hvordan bliver det enablet bare fordi 230v bliver taget fra den og sat på igen?
    Mvh Jens

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jens ledet
    Ja selfølgelig :-)
    Man hvad gør jeg så?
    jeg kan jo godt vække den med en magic pakke når først jeg har taget strømmen fra kabinettet og sat det på igen.
    Er der en måde at den deaktivere wol under power down? og hvor/hvordan kan jeg ændre dette?


    Mvh Jens


    Jeg tror vi misforstår hinanden :(


    Jeg prøver at starte forfra, er nok nemmere, hvis du følger det lidt slavisk så burde vi kunne afgrænse det hurtigt.


    Start med at genstarte din computer(på normal vis hvor det ikke virker) og derefter køre følgende kommando:


    sudo ethtool eth0


    Hvad skriver den ud for "Wake-on:" ?


    Hvis der står g, så er det fint, så er den sat op til at kunne vække computeren med en magic packet.
    Hvis der står d, betyder det at det er deaktiveret.


    ############################################


    Hvis det er deaktiveret skal det aktiveres ved at du skriver:
    sudo ethtool -s eth0 wol g


    bekræft at det er aktiveret ved at køre denne kommando:
    sudo ethtool eth0


    Der skal stå g ud for "wake-on:" for at det er aktiveret.


    Prøv så at genstarte computeren(på almindelige vis, ie. sudo reboot eller lignende) og se om det stadigvæk er aktiveret ved at køre "sudo ethtool eth0" igen.


    Hvis det igen er deaktiveret, skal du finde en måde at køre denne kommando hver gang computeren starter ubuntu server, ellers tyder det på at det bliver deaktiveret hver gang driveren bliver loadet.


    ############################################


    Hvis det er aktiveret og du stadigvæk har problemer, skal du lede andet steds efter problemet med WOL.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Efter genstart skriver den stadig:
    Supports Wake-on: g
    Wake-on: g
    Current message level: 0x000000ff (255)
    Link detected: yes
    Så det ser ud til at den gemmer mine ændringer.



    HAR FØRST SET DIT INDLÆG NU, ER VED AT FØLGE DET NU! :-)

  • Ok så fik jeg læst og kigget.



    Efter genstart skriver den stadig:
    Supports Wake-on: g
    Wake-on: g
    Current message level: 0x000000ff (255)
    Link detected: yes
    Så det ser ud til at den gemmer mine ændringer. og at den er sat til at blive vækket af en magic pakke. Og det kan jeg jo også.. men først efter jeg tager strømmen.
    Har du en idé til hvor det så er?
    Sorry hvis jeg er alt for newbie men det er min første linux maskine/server


    Mvh Jens

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jens ledet
    ...
    Så det ser ud til at den gemmer mine ændringer. og at den er sat til at blive vækket af en magic pakke. Og det kan jeg jo også.. men først efter jeg tager strømmen.
    Har du en idé til hvor det så er?
    Sorry hvis jeg er alt for newbie men det er min første linux maskine/server


    Mvh Jens


    Ja det ser ikke ud til at det umiddelbart er linux installationen der giver problemet.


    Måske er vi ude i noget lidt anderledes, noget strømstyring måske eller noget mellemliggende hardware der giver problemer(switch osv.).


    Hvad bruger du til at vække computeren med? og hvordan er computerene forbundet?

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg bruger et lille freeware program der hedder
    wake-on -lan-sender 2.0 fra min laptop der køre xp


    Der er kun min tdc box med router i mellem maskinerne.
    Jeg har prøvet at tage min kaspersky firewall fra, men det ændre intet... jeg mistænker også lidt noget hardware i maskinen...
    Men jeg kan se at der er strøm på netkortet når maskinen er slukket, der lyser nemlig en lille led.
    hvad skulle psuén kunne lave af ged? den skal vel "bare" levere de +5v?
    Jeg havde samme problem under en server 2008 server (samme fysiske maskine).. så det burdte næsten ikke være software relateret?


    Mvh Jens


  • Tjaa... jeg har prøvet at undersøge det lidt nærmere, kunne se ud til at være noget specifikt med det netkort der benyttes.


    Hvis du orker at læse google translate oversat (til engelsk) tysk, kan du se lidt mere på denne side:
    Link


    Umiddelbart ser det ud til at en person fik det til at virke ved at rekompilere en driver.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().