Hvilken trådløst router?

  • Kan se at det ikke har hjulpet med de andre ting fra din anden tråd.


    Hvis vi snakker signal styrke, ville jeg personligt enten tage en Netgear med meta material antenne (typisk dem uden synlige antenner, men tjek beskrivelse/anmeldelser) eller måske en buffalo.


    Selvom jeg ikke har erfaring med buffalos routere, har de et par routere som reklameres til at have ekstra god rækkevidde, f.eks. denne: LINk
    (men som altid tag deres produkt specs med en anelse mistro og læs anmeldelser af produktet hvis muligt).


    Generelt set, så bør du i hvert fald undgå at købe singlestream routere (markedsført som 150Mbps), da disse ofte ikke er billige nok til at det giver nogen mening at nedgradere til det(for ikke at nævne problemer med kompatibilitet mellem ældre udstyr og singlestream routere).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.



  • Ja desværre har der været så mange problemmer, at jeg simpelhen bliver NØD til at udskifte den jeg har.


    Jeg har set mig lidt varm på den D-Link DIR-655 som Bubbi henviser til.
    - Vil den være det sikker valg?

  • Hvis rækkevidden er vigtig, vil jeg stadigvæk anbefale en router med mere fokus på signal styrke.


    I mine øjne er den D-Link, en udmærket router med nogenlunde standard wifi, dvs. et godt produkt der kan dække de fleste behov, men hvis der skal bedre signal til, skal du måske kigge på en anden router.


    Tim hos smallnetbuilder har testet en buffalo router (en anden end den jeg linkede til), den viser forskellen på den buffalo og d-links dir-655, den kan læses her: LINK


    EDIT: Bemærk, som jeg også nævnte i din anden post, at de trådløse klienter i den anden ende naturligvis også har noget at sige, det nytter jo ikke noget at skifte routeren, hvis det er computernes trådløse netkort der ikke kan sende langt nok.


    Så er der naturligvis også alle de andre ting at tage i betragtning, såsom at det bare ikke kan lade sig gøre rent teknisk at få et godt signal der dækker det hele med 1 router/access point.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK
    Rækkeviden er max 5-6m.


    Nøj hvor er der mange ting man skal tage stilling til, fortyder at jeg klippede alle de kabler væk :crazyeyes:


    RTM er det muligt at du gider linke til nogen der er bedre end den D-Link. :)


    Jeg kan godt forstå at du lidt fortryder at du klippede kablerne, trådløst netværk kan være en værre hovedpine at få til at fungere ordentligt med et hav af forskellige klient adaptere og generel signalstyrke.


    Jeg linkede til en buffalo tidligere, som er markedsført som havende god rækkevidde, det er ikke den samme som i den test jeg linkede til, men kan også være at den er fin (er i hvert fald billigere).


    Alternativt, kan du jo tage den som blev testet i den test jeg linkede til(Buffalo WZR-HP-G300NH), som er denne: LINK


    Den har også gigabit switch (ligesom d-linken), så har den desuden god support for tredjeparts firmwares, hvis du skulle få lyst til den slags (eller du finder en grum firmware fejl som fabrikanten ikke vil rette).


    Men igen... der er ingen garanti for at det løser dine problemer, men routeren burde i det mindste være bedre end din nuværende ICIDU router ;)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK
    Nu har jeg kun læst konklusionen, mest fordi jeg ikke forstod så meget af det andet... Men vil den Buffalo være det sikre valg?


    Der er ikke noget der er sikkert, faktum er at alt det netværkshardware vi køber er billigt skrammel, noget er bare værre end andet.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK
    Her tænker jeg på mine før nævnte krav.


    Og ja det kan godt være det ikke løser mine problemmer med mit netværk, men jeg er nu efterhånden ret sikker på at det er den ICIDU der driller :crazyeyes:


    Men den dyre buffalo er et fint alternativ til den d-link, d-linken performer lidt bedre på nogle andre punkter, men buffaloen er lidt bedre på noget du tydligvis lægger vægt på(wifi rækkevidde).


    Nu har jeg ikke selv erfaring med buffalo routere, så jeg kan ikke sige noget om selve kvaliteten af firmwaren(software der styrer routeren) på deres router. Men den burde være ganske fin på buffalos routere og igen langt bedre end ICIDUs.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Så blev der bestilt en Buffalo WZR-HP-G300NH, og så krydser jeg finger for at den kan klare mine krav :D


    Men jeg skal lige hører om man kan lave en DIY boks, der kan stå på et loft med routerne i (og evt. en netværks harddisk)?


    Altså vi har et loft over førstesalen, uden undertag som faktisk bare er fyldt med isolering og træbjælker, og det kunne være rart at smide det hele der op. - For at få fordelt signalet over hele overetagen og for at smide en backup harddisk på loftet med alle familie billederne. (vi har haft en del indbrud)


    Men da der er fugtigt og alt muligt andet skidt, skal det jo i en beskyttelse kasse.... Men er det muligt uden at smadre signalet?


  • Nu afhænger det meget af hvad denne kasse bliver lavet(metal er skidt) af, men generelt set er det naturligvis ikke godt for signalet.


    Hvis det virkelig bliver umuligt at få det til at virke, skal du muligvis ud i en løsning med bedre antenner på kabel, så de forbinder til routeren via kabel og fysisk befinder sig udenfor kassen (med de risici for fugt osv der er). Der vil problemet så være at den buffalo ikke tilbyder at man kan skifte antennerne uden videre, da disse er fastmonteret.


    PS: en lille note, det burde være muligt at sætte den router op således at hvis du slutter en ekstern USB harddisk til den, så kan du tilgå harddisken via netværket, men det skal naturligvis konfigureres for at virke og du skal muligvis ud i at hente dd-wrt til routeren (eller andet lignende) for at få funktionaliteten.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Routeren er modtaget og det hele ser ud til at virke perfekt :clap:


    Angående kassen, havde jeg tænke på sådan en plante flamingo kasse, som man kan købe i byggemarkeder.


    Da jeg TROR at flamingo ikke kan ødelægge signalet så meget og da der er 3 plantehuller, som kunne fungere som udlufting, evt med noget støvgitter for.


    Vil det kunne virke på et loft med svingende temperaturer og luftfugtighed?

  • Tillykke med den.
    Med hensyn til at pladsere din router og netværksdrev på loftet, så er det sku den ...... idé, jeg længe har hørt om. For at det skal kunne lade sig gøre mere end 3 mdr. skal der være fugtfrit, og dit loft ligger på den forkerte side af din damp-spærre. Ud over det, kan signalet jo kun blive dårligere af pladseringen. Normaltvis vil man prøve at pladsere en router centralt, for det bedste resultat.
    Men dermed ikke sagt det ikke kan lade sig gøre........

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Sweet_Dane
    Tillykke med den.
    Med hensyn til at pladsere din router og netværksdrev på loftet, så er det sku den ...... idé, jeg længe har hørt om. For at det skal kunne lade sig gøre mere end 3 mdr. skal der være fugtfrit, og dit loft ligger på den forkerte side af din damp-spærre. Ud over det, kan signalet jo kun blive dårligere af pladseringen. Normaltvis vil man prøve at pladsere en router centralt, for det bedste resultat.
    Men dermed ikke sagt det ikke kan lade sig gøre........


    Ideen var nemlig at placerer den så centralt på loftet som muligt, da det ikke er en mulighed at placere den lige hvor jeg vil på underetagen. - Eller så skal jeg ihvertfald igang med at bore og trække kabler i samtlige vægge :crazyeyes: Så virker trådløst jo helt hen i vejret.


    Det kan godt være at min ide er dum, det er derfor jeg spørger :))

  • Jeg arbejder i en tech support til dagligt hos en af Danmarks største net udbyder. Jeg siger dig hvad jeg ikke oplever af BØVL folk har med deres trådløse router.


    Folk har det med at tro at bare de køber en trådløs router så er der jo lige så meget power på signalet som på en sende mast fra 3g nettet. Mange tænker ikke over væge hvor langt væk router står i forhold til enheden etc har indflydelse på signalet på router.


    Den bedste er når folk smider deres router nede i en kælder og har stue plus en etage mere og så forventer man at en stakkes router bare skal knalde i gennem isolering samt beton gulv som en kablet forbindelse (VIRKELIGHEDEN ER EN ANDEN)


    Så skal man game vil jeg ALDRIG anbefale at køre trådløst, man kan få rigtig fine trådløse router som virkelig er klippe stabile, men der er også andre ting der spiller ind lige der end bare routern i sig selv.
    Kvaliteten af det trådløse netkort, opsætningen samt hvilken kryptering passer til hvilket styre system.


    eks mange har stadig bærbar med win xp, de køber en ny router, nye router idag er som standart sat op til noget wpa2, dette er en kraftiger kryptering end vpa som xp ikke helt kan håndtere og man vil på den måde opleve en masse udfald på sin router. (Sæt router til vpa) og sæt trådløs netkort op der efter.


    Køre selv med den helt old gamle kryptering hjemme, aldrig haft et eneste udfald trådløs, kæresten gamer enda World of warcraft uden at falde af med rigtig gode ping tider.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af g33kgamer
    eks mange har stadig bærbar med win xp, de køber en ny router, nye router idag er som standart sat op til noget wpa2, dette er en kraftiger kryptering end vpa som xp ikke helt kan håndtere og man vil på den måde opleve en masse udfald på sin router. (Sæt router til vpa) og sæt trådløs netkort op der efter.


    Undskyld mit sprog, men det lyder som noget værre fis :boxing:


    XP kan sagtens køre med WPA2-AES kryptering, det fungerer tilmed ganske fint.


    Det er dog rigtigt at man nogle gange skal opdatere driveren til det netkort der sidder i computeren for at få det til at virke(især Intel 2200BG), men det har jo i og for sig ikke noget med XP at gøre.


    Faktisk er der en del routere(802.11n routere) der fungerer langsommere hvis man ikke bruger WPA2-AES kryptering (se under fix #4 her for forklaring: LINK).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hvordan ser det ud med netværket efter du har kørt lidt tid?


    Det vil jo være godt at vide om man skal anbefale den router igen til folk der har brug for god rækkevidde :)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.