Nyt system: pumpes med CPU, RAM og ssd

  • Hej alle..


    Vil igen til at bygge nyt system, og har valgt at købe ASRock P67 Extreme6 at bygge op på..


    Men jeg kunne godt bruge lidt hjælp til valg af CPU og RAM og en ssd hdd..


    CPU: ønskes i7 2600K ?


    RAM: 12Gb ? men hvordan med ramslots på bundkortet. Er (2x2) 4Gb nok ? eller? Vil bare have NOK :D


    ssd: hvilken ? ønsker at køre raid.. men ved ikke så meget om ssd og opsætning, installation og SW installation osv. osv.


    Eller et godt grafik kort også, lige under det bedste der findes nu..


    På forhånd tak til De kloge :clap:


    Mvh


    Dennis Bang



    ps.: mangler noget? Har Antec tower, og Corsair 650w psu, osv. fra det gamle sys der er ok..
    nå jo køler også? bare GOD men støjsvag luftkøler.. :D


  • 12GB er alt for overkill, medmindre du sidder med meget store Photoshop filer eller klipper i nogle HD film, jeg vil sige 6GB højest, hvis det bare er til gaming (og så har du stadig meget tilovers).


    Angående SSD, kan du jo kigge her - LINK, noget tænkestof :)
    Når du engang har valgt din SSD kan du jo også se her - LINK


    Jeg vil personligt vælge et 6000 kort, nu hvor du siger at det ikke skal være det bedste, så måske et 6950?


    Du skriver ikke hvad Antec kabinet du har, men en H50 eller H70 er et meget godt valg, ellers vil en Noctua også være god, hvis du er mere til ludt :)

  • nu kører Sandybridge jo med dual channel så 2x2gb eller 2x4gb ville være det bedste. Grafikkort vil jeg anbefale amd 6950/6970 eller Nvidia GTX 560/570

    Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
    3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
    XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
    Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
    Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

  • Hvor er I bare hurtige.. tak :D


    Jamen der kan man bare se, vidste ikke at sandy CPU´en gør at ram er mere effektive..


    Men hvilken combo ram skal jeg så vælge? hvis jeg gerne vil clocke lidt ? :crazyeyes:


    Jeg ved heller ikke helt hvilket Antec tower jeg har men det er godt lyddæmpet og er ca 3 år nu..
    Egentlig rigtig glad for det og umiddelbart rigeligt plads.. men tror luft køling er nemmest for mig..


    Kigger lidt nu på de link ang. SSD :))


    Tak igen til Jer.... vender tilbage i samme tråd lidt senere..

  • Nu ved jeg ikke om pcen skal bruges til andet end gaming men har du overvejet Core i5 2500K i stedet og så f.eks. smide resten efter et bedre grafikkort? der er ikke meget forskel i spil http://www.anandtech.com/show/…0k-core-i3-2100-tested/20

    Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
    3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
    XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
    Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
    Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

  • Hvis du kan skal bruge den til at game, ville jeg vælge 2500K modellen da hyperthreading ikke rigtigt giver dig noget der, med mindre du bare vil smide 700kr mere efter 2600K.


    Grafik kort, hvad du end gør, så vælg ikke AMD, 6950/6970 kort larmer af helveds til og bliver så varme(ved godt de kort med custom kølere ikke har samme problem, men stadig noget snot), lige meget hvad folk siger så er Nvidia 500 serien desværre bare bedre i denne omgang.


    Alt efter hvad dit budget er, kan du få 2x 560 TI i sli for mellem 3600-4200kr alt efter hvilken kort du vælger, hurtigeste 560 TI kort er Gigabytes 1ghz model :


    http://www.edbpriser.dk/Produc…te+560&sp=all&pid=4677926


    Hvis du vil have 570 kort så er:


    http://www.edbpriser.dk/Produc…?q=570&sp=all&pid=4605746


    Et godt bud, er ihvertfald stille og bliver ikke for varm som AMD kortene.


    I forhold til SSD raid, skal du være opmærksom på at du ikke kan køre med TRIM hvis du har RAID, det vil sige du vil miste en del ydelse over tid, især hvis du ikke sætter det rigtig op, så f eks din temp folder, midlertidig internetfiler ligger på et andet drev, slå auto defrag fra etc.


    Så ville personligt anbefale ikke at vælge raid.
    Til normal brug vil du ikke kunne mærke den helt vilde forskel.


    Hvis jeg skal forslå et enkelt drev som er godt iøjeblikket så ville det være Corsairs Preformance 3, lavet til den "nye" sata 6/Gb standard så der fart over feltet


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=623149 (er også en 256gb model, men koster 4600kr)


    Hvis du kan vente lidt med SSD, så kommer de nye diske baseret på Sandforce-2200 controlleren om 3-4 måneder, og de vil slå alt hvad der er på marked iøjeblikket. ¨


    I forhold til ram så er Kingstons Hyperx T1 nogen af de hurtigeste ram på marked iøjeblikket, dog skal du være opmærksom på at deres køleprofil er ekstrem høj, så hvis du har en stor luftkøler på din cpu er der nok ikke plads, andet godt bud ville være G.skill Ripjaws, de lidt lavere deres køle profiler så du burde ikke have samme problem.


    I forhold til hvor meget ram du skal have så er 8gb rigelig som landet ligger idag, og hvis du senere skal sætte lidt mere i, så det ikke den dyreste del at opgradere.
    Kan simplelthen ikke betale sig at sætte 16gb i, og du ville ikke få mere ud af det.


    I forhold til overclock/preformance skal du være opmærksom på at jo færre moduler du har, jo bedre timings kan du få på dine ram, så f eks 2x 4gb moduler er bedre end 4x 2gb moduler.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • ram kunne være disse


    http://www.memoryc.com/product…al_Channel_kit/index.html


    Så har du rigelig, selv til videoredigering i HD kvalitet.


    SSD: Så længe du vælger én med en sandforce controller, så er der fart over feltet og ikke mindst stabilitet( har selv én), gider du at vente på den nye controller fra Sandforce og du kan udnytte SATA 3 standarden så gør det, sidder du der imod med SATA 2, så er det ligemeget fordi controlleren SF-1200 banker din port helt i bund og udnytter båndbredden meget tæt på de 100%. Så er det næsten ligemeget om du så køber en SSD fra Corsair Force serie eller Mushkins Callisto DL serie, dog har Muskins tilbud lidt mere at byde på både hvad angår read og ikke mindst write.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Takker for den ivrige respons herine... :dance:


    Lang dag på job...


    Nå men, ja tænkte nok et nvidia var det bedste, tror jeg vælger 1,5gb gtx kort.. :D


    Uha mht. SSD... Der er meget at overveje.. kan jeg høre.. jeg har ikke endnu fået læst op omkring det, men forsøger i aften, selvom jeg dog er ret træt nu.. :crazyeyes:


    Forresten; er det AsRock extreme6 ikke et fint nok kort sammenligenet med asus deluxe? (sandy)


    VH
    Dennis


  • Du kan bare ikke holde timmings på de der, dine siger 9-9-9-27, dem jeg linker til holder 9-9-9-24 ved 1.5 volt hvilket vil give dig så meget mere at lege med,når vi snakker OC, Corsair's nye Dominator serie gør det samme.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hvad er vigtigt mht. ram når man gerne vil clocke dem ? de der timings, hvad har det at sige? ex.vis 9-9-9-27

    Og hvad med det der Extreme6 AsRock bundkort, er der nogen der kan fortælle lidt om det er et ok kort sammenligningsvis med Asus deluxe sandy?


    Vh
    Dennis

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dennisb
    Hvad er vigtigt mht. ram når man gerne vil clocke dem ? de der timings, hvad har det at sige? ex.vis 9-9-9-27

    Og hvad med det der Extreme6 AsRock bundkort, er der nogen der kan fortælle lidt om det er et ok kort sammenligningsvis med Asus deluxe sandy?


    Vh
    Dennis


    Altid timmings over Mhz, så jo strammere du kan få dem jo bedre. Så ram med 9-9-9-24 er toppen af poppen, når vi snakker DDR 3.
    Der kommer nok i løbet af foråret ram med bedre timmings, men afhængig af producenten, så burde ram med 9-9-9-24 kunne komme til at køre endnu hurtigere, fra enten G.skill, Mushkin eller patriot.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.