Hjælp til routeropsætning.

  • Skriver nu herinde som et sidste desperat forsøg på hjælp.


    Jeg bruger næsten udelukkende min computer til og spille online samt surfe på nettet. Jeg har gennem det seneste halve år haft problemer med og ryge af nettet når jeg spiller online i bla wow samt race 07 og gtr2.


    Når jeg blir smidt af så kan jeg med det samme joine igen hvis vi snakker om wow, men i Bil spillene der er løbet desværre kørt når det sker da man ik kan joine efter et disconnect.


    Jeg har så gået og givet min Belkin wireless N router skylden da jeg kunne spille hvis jeg koblede mig direkte på nettet fra modem og så undlade og bruge min router. Problemet er så at mens jeg spiller så kan fruen ikke være online eller bruge min ps3 på samme tid.


    Har så for 1 måned siden skiftet hele maskinen ud. Samme problem med internetudfald når jeg brugte min router. Besluttede så idag og hente en ny router for og udelukke at den gamle var blevet dårlig. Købte en netgear n600 wireless dual band router wndr3400. tak skæbne problemet er det samme med helt ny router.


    Så ringer jeg til energimidt hvor jeg har fibernet igennen og han tester min forbindelse. Han fortæller så at der er fuld knald på min forbindelse, men at routeren opfører sig besynderlig. Han siger at mine udfald på nettet kommer fordi min router ca hver 10 min beder om ny ip adresse. Det gør den kun når jeg har en router koblet til.


    Efter lidt over 1 time i telefonen der siger han at han ikke kan hjælpe mig med problemet da han ikke kan se nogle problemer udover at min router beder om ny ip adresse i gennemsnit 4 gange i timen, og at det er derfor jeg blir smidt at mine online spil.


    Nu er spørgsmålet til folket herinde. Kan det virkelig passe at der ikke er noget og gøre ved mit problem ?? Og har i nogle ideer til hvad jeg kan gøre ??


    Det skal siges at jeg har opdateret mit netkortsdriver samt firmware til router og intet hjælper udover og smide router ud og gå direkte i modem


    PLEASE HELP !

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

    Rettet 2 gange, sidst af Switz ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Switz
    nobody?


    Hvis du gider at lave nogle flere linjeskift i den post, kan det være at der er flere der gider at læse den, personligt gav jeg op ca. halvvejs :$

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • og flere linjeskift gør hvad ??.


    kan absolut ik bruge din intetsigende post til noget.

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Switz
    og flere linjeskift gør hvad ??.


    kan absolut ik bruge din intetsigende post til noget.


    Pointen er at din først post, ikke er specielt læse venlig, det vil efter min mening forbedre læsevenligheden hvis du tilføjer flere linjeskift.


    Du må naturligvis selv om du vil gøre det eller ej, men jeg vil tro du kan få mere (evt. bedre) hjælp hvis du forbedrer læsevenligheden.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • ok måske misforstod jeg dig :), men hmm er ik lige med på hvordan jeg skal gøre den nemmere og læse :P

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Switz
    ok måske misforstod jeg dig :), men hmm er ik lige med på hvordan jeg skal gøre den nemmere og læse :P


    F.eks. sådan her:


    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Kører din router med nyeste firmware. Jeg har oplevet tidligere at en gammel firmware version ikke var meget for min nye fiber-linie og havde udfald ofte. Det kunne løses med ny firmware.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Kører din router med nyeste firmware. Jeg har oplevet tidligere at en gammel firmware version ikke var meget for min nye fiber-linie og havde udfald ofte. Det kunne løses med ny firmware.


    /ask


    Ja den er opdateret med den nyeste :)

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ayu


    F.eks. sådan her:



    tak for hjælpen ayu :)

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Hmm har et par bud på hvad det kan være:


    DHCP problemer eller problemer med wifi, jeg uddyber nedenfor.


    Hvis du sætter din router forkert til modemmet fra energimidt så det ikke router, kan du have problemer med for mange dhcp servere.


    Man kan sætte det op på to måder, enten ved at lade Netgear routeren agere router og have DHCP serveren aktiveret eller lade Netgear routeren fungere som simpel switch med WIFI access point (med DHCP serveren deaktiveret).


    Det afhænger lidt af hvordan Energimidt kører deres netværk, så umiddelbart vil jeg anbefale dig at køre med at Netgear routeren har DHCP aktiveret og fungerer som normalt router.


    Jeg har lavet et diagram tidligere, der nogenlunde viser hvordan tilslutningen skal være i de to situationer: LINK
    I stedet for ICIDU routeren har du en Netgear router og i stedet for Telenor routeren har du et modem fra energimidt.


    Som sagt kunne det også være problemer med det det trådløse netværk(WIFI), i den forstand at du ikke nævner om den computer du selv bruger er forbundet med kabel til netgear routeren eller om den også bruger det trådløse netværk?


    Hvis du bruger det trådløse fra den computer til Netgear routeren, så prøv i stedet at deaktivere det trådløse på computeren og forbinde med et kabel til Netgear routeren (lidt ligesom du gør når forbinder direkte til energi midt modemmet).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • HEj RTM .


    Tak for din gode forklaring.
    Jeg bruger kabel til og forbinde via router til min pc. Det eneste jeg bruger den trådløse del til er min ps3 samt fruens bærbare.


    Min router er sat op til og have DHCP aktiveret. Jeg begynder og mistro energi midt til og have sat deres fiberforbindelser op på en rigtig skod måde. Jeg glæder mig til og høre mere fra dem når de ringer idag.


    Selvom jeg sætter routeren op til fast ip så forsøger den og forny ipadressen ca hver 15 minut ?? Det er da ik normalt er det? Og det er når den fornyer ip adressen at jeg kort i ca 5 sekunder blir smidt af nettet.

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi


  • Ja så burde der ikke være problemer med det trådløse (når du jo ikke bruger det) ;)


    Jeg undersøgte lidt på energimidts hjemmeside, den siger desværre ikke så meget om opsætningen.
    Men så vidt jeg kan forstå kører de med at du har 5 IP adresser, som bliver tildelt dynamisk, (de skelner i øvrigt også mellem fast og dynamisk).


    Når du kører med DHCP serveren aktiveret på din trådløse router, er det vigtigt at kablet fra fiberboksen (angiveligt port 1 iflg. på den, iflg energimidts guide) er tilsluttet den port der hedder WAN/internet/modem/osv på din router, er den det nu?


    Har du i øvrigt prøvet at skifte LAN kablet ud mellem router og fiberboks, samt router og computer for at se om der er noget af det der måske har en løs forbindelse?

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg har desværre også prøvet de ting du skriver om uden nogen forbedring.


    Nu påstår de så det er mit 3 parts udstyr der er årsagen til problemet ( min router ) men det kan bare ikke passe at 3 forskellige mærker af routere gør det samme.


    En tekniker skulle ringe til mig idag, men supportlinjen fortæller at der er ikke meget de kan gøre før jeg køber en router gennem energimidt som er testet til og virke, og hvis så det stadig ikke virker, så kan jeg melde fejl på min forbindelse og så sender de en tekniker ud til mig... I


    I mine ører lyder det som noget pis i en hornlygte. Den router de sælger sammen med deres internet er en skod zyxel som kan købet i bilka og alle andre steder for 399kr. Hvorfor skulle den være bedre end min gamle Belkin wiereless N, min nyindkøbte Netgear n600 wndr 3400, eller min ven`s Cisco WRVS4400N ?? Nogen der kender et svar på det ? fordi supporteren sagde bare at deres var bedre :rolleyes:

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Zyxel laver generelt udmærket udstyr, men der er jo self. prisniveauer på alt. F.eks. har Cisco deres Cisco mærke til det lidt dyrere (og firma brug) og så Linksys til deres "private" produkter.


    Umiddelbart kunne det lyde som om at du burde få en tekniker på fysisk besøg så han kan opsætte routerne til at snakke ordentligt sammen - de burde jo ikke bede om en ny DHCP addresse på internet siden hvert X minut, men bare holde den nuværende i live så længe at den får lov (somregel et par dage offline)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ærligt talt tror jeg heller ikke at deres ZyXEL router er en pind bedre end andet udstyr, men det er naturligvis korrekt at de er ikke forpligtet til at skulle yde support på den router du selv har købt.


    En teori til hvorfor du har problemer, kan være at de 5 IP adresser du har fået tildelt allerede er blevet tildelt af deres DHCP server og der måske derfor er problemer(nogle udbydere kører med meget lange dhcp leases, f.eks. 1+ dag), så hvis de er låst til specifikke mac adresser kan der være noget knas der.


    I den forbindelse er det vigtigt at alle dine computere er sat op til at få tildelt en IP adresse via DHCP og ikke benytter manuelt tildelt IP adresse.


    Du bør i øvrigt også sikre dig at dit trådløse netværk har nøgle på, så der ikke er nogen udefrakommende der tilgår dit net(WPA2-PSK m AES nøgle hvis du kan vælge det, hold dig fra de andre typer).


    Det du så kan prøve at gøre(hvis du ikke har allerede), er at deaktivere DHCP serveren på din Netgear router, forbinde fiberboksens port 1 til en switch port på Netgear routeren (port 1 til 4), så burde Netgear routeren fungere som en "dum" switch med WIFI Accesspoint.


    Hvis det stadigvæk virker, kan du prøve et "longshot", nemlig at resette fiberboksen, så vidt jeg kan se ud fra deres hjemmeside gøres det på denne måde:

    Quote

    Hold reset knappen inde i ca. 15 sek. Hjælper dette ikke, skal strømstikket tages ud af fiberboksen. Strømmen skal sluttes til efter ca. 5 min.


    Hvis det giver problemer, kan du prøve en anden taktik, aktiver DHCP serveren igen(eller måske bare reset routeren, hvad der nu end er nemmest, men husk sikring på wifi) og forbind igen port 1 på fiberboks til Netgear routerens WAN/Internet port (den der sidder for sig selv, så er der vidst ingen tvivl :) ).
    Dernæst prøv at gå ind på netgear routerens webinterface, et eller andet sted (sandsynligvis under WAN indstillinger eller hvad de nu end kalder det) er der et sted hvor du kan klone MAC adresse, det skal du gøre.
    Pointen med dette er at så vil det se ud som din Netgear router er netværks kortet i din computer, set fra energimidts egen DHCP servers synspunkt (grov forklaring), som burde gøre at den tildeler den IP adresse din computer normalt får tildelt når du slutter til direkte.


    Jeg vil absolut ikke udelukke at det kan være at energimidt har problemer (som et eksempel har jeg oplevet at Dong Energy regelmæssigt løb tør for IP adresser i den tilgængelige "pool"), men jeg kan kun give dig den anbefaling at dokumentere at det giver problemer med 3 forskellige routere (af vidt forskellige mærker og firmwares).


    Husk på at du skal ikke lade dig spise af med noget du selv skal gøre, som regel har de grunts der er i first level support mulighed for at stille dig videre til en der ved lidt mere, så det kan være en ide at prøve det, eller forespørge en leder. Men husk på at du ikke skal lade dig hidse dig op, det har ofte den negative effekt af hvad du prøver at opnå.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.